Greg95 Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 Hva er greiest av webasto eller defa? Hvordan er dette og montere? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 Webasto er hovedsaklig for bensin eller diesel. Defa er for å koble til strøm. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 Webasto: Krever ikke ekstern strømtilkobling. Kan varme opp bilen hvor som helst (nesten). Kan ofte styres med app. Krever at man får ladet opp startbatteriet enten med lader eller lengre kjøreturer. Defa: Krever tilkoblet strøm. Kan kombineres med kupévarmer og batterilader. På nyere biler ville ejg ikke våget å gjøre noe av dette selv. Defa er normalt mye rimeligere og kan evt. utvides etterhvert. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 Et Defa-system er vel enklere å ettermontere på en bil som ikke har motor/kupevarmer fra før. (Men det er greit å slippe å drive og plugge i den kabelen, da.) Lenke til kommentar
NULL Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 14 minutes ago, sedsberg said: Webasto: Krever ikke ekstern strømtilkobling. Kan varme opp bilen hvor som helst (nesten). Og da med "nesten", så kan man vel si at webasto ikke skal benyttes i garasje/garasjeanlegg o.l. pga. avgassene. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 NULL skrev (43 minutter siden): Og da med "nesten", så kan man vel si at webasto ikke skal benyttes i garasje/garasjeanlegg o.l. pga. avgassene. Ikke noe problem i parkeringshus, men poenget med Webasto er stort sett for å varme opp en bil som står ute, så en slipper å skrape is. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 2 minutes ago, Dubious said: Ikke noe problem i parkeringshus, Det kommer nok an på hvor åpent det er. I en parkeringskjeller blir du neppe populær om du kjører Webastoen din. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 nebrewfoz skrev (12 minutter siden): Det kommer nok an på hvor åpent det er. I en parkeringskjeller blir du neppe populær om du kjører Webastoen din. De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus. Er det innendørs/lukket så er det 100% bortkastet å bruke webasto. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. januar 2023 Del Skrevet 17. januar 2023 1 minute ago, Dubious said: De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus. I tillegg til fjerning av is fra bilrutene kan Webastoen også varme opp bilkupéen, f.eks. for gamle, skrøpelige folk. Selv under tak i parkeringshus (med god lufting) kan dette være nyttig, så helt bortkastet er det ikke. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Alan95 skrev (20 timer siden): Hva er greiest av webasto eller defa? Hvordan er dette og montere? Dieseldrevet parkeringsvarmer er ikke noe du lett monterer selv uten erfaring. Dette tar gjerne 8 timer ++ for de som driver med det til daglig. Det skal legges opp egen drivstofftilførsel fra tank, det skal kobles riktig inn i kjølesystemet så du får varme og riktig sirkulasjon. Det er også et hav av ledninger inkludert viftestyring, som gjør at kupevifta skrur seg på når varmeren aktiveres. Jeg fikk pris på 9 arbeidstimer når jeg undersøkte mulighetene for det på min 2014 Insignia. Da kom hele monteringen på nesten 30 tusen (Eberspächer). Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 46 minutes ago, Opelduude said: Dieseldrevet parkeringsvarmer er ikke noe du lett monterer selv uten erfaring. Dette tar gjerne 8 timer ++ for de som driver med det til daglig. Det skal legges opp egen drivstofftilførsel fra tank, det skal kobles riktig inn i kjølesystemet så du får varme og riktig sirkulasjon. Det er også et hav av ledninger inkludert viftestyring, som gjør at kupevifta skrur seg på når varmeren aktiveres. Jeg fikk pris på 9 arbeidstimer når jeg undersøkte mulighetene for det på min 2014 Insignia. Da kom hele monteringen på nesten 30 tusen (Eberspächer). Kan bekrefte mye av det samme, selv betalte jeg 35k for Eberspächer (m/app) til en ny Hilux, levert av merkeverksted. Defa og tilsvarende er langt rimeligere, men fungerer altså ganske annerledes. Så spør deg selv hva ditt behov egentlig er, og hvor mye du er villig til å investere. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 On 1/17/2023 at 3:43 PM, Dubious said: De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus. Er det innendørs/lukket så er det 100% bortkastet å bruke webasto. Bortkastet er det jo ikke dersom parkeringshuset/garasjen ikke er oppvarmet. Her jeg bor har vi felles garasjeanlegg, men med lufting. Ja, jeg slipper å skrape is, men kupéen og ikke minst motoren er jo like kald om jeg ikke bruker Webastoen. For meg er det nesten like mye et komfortelement som å spare motoren. Med parkeringsvarmer er motoroljen (ikke bare kjølevannet) varm hver gang jeg starter bilen vinterstid. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Webasto er genialt hvis du ikke har tilgang på strøm men det er sviiiiindyrt. Defa er rimelig og tar som regel kun 2-3timer å montere. Det mest plundrete er ofte gjennomføringen i torpedoveggen. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Dubious skrev (På 17.1.2023 den 15.43): De har lufteanlegg, men som sagt, webasto er bortkastet for bruk i parkeringshus. Er det innendørs/lukket så er det 100% bortkastet å bruke webasto. Er ikke bortkastet å gi motoren en lunk i -10 grader. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. januar 2023 Del Skrevet 20. januar 2023 Motorer tar ikke skade av å bli startet i minusgrader. Bare ikke kjør de hardt før de blir varm. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Dubious skrev (På 20.1.2023 den 2.30): Motorer tar ikke skade av å bli startet i minusgrader. Bare ikke kjør de hardt før de blir varm. Tar nok ikke skade nei. Men med en lunk bruker den dermed mindre drivstoff og får en mere skånsom oppstart. En webasto skal brukes minst 1 gang hver måned hele året. Også sommerstid. Viktig å la den få gå minst 30 minutter når den brukes. Gjør alle dette så har man en webasto som potensielt kan vare hele bilens levetid uten trøbbel. Endret 22. januar 2023 av Labelle Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Opelduude skrev (På 18.1.2023 den 10.25): Jeg fikk pris på 9 arbeidstimer når jeg undersøkte mulighetene for det på min 2014 Insignia. Da kom hele monteringen på nesten 30 tusen (Eberspächer). her har du blitt svindlet. Jeg betalte 24tusen for ekte webasto etter-montert på min tucson 2017 Dette var med 7,5 arbeidstimer. (2000 ekstra om jeg leverte bilen inn med mer en halv tank da bensintanken måtte ut av bilen under montering) Webasto er normalt mye dyrere en eber så her er det noe som ikke stemmer prismessig Kan også nevne at jeg ikke har angret noen gang på denne utgiften. Alltid aviset og lunk i bilen, om jeg starter hjemmefra, på jobb, på hytta, på besøk hos andre eller etter en tur på butikken. En enkel 4amp lader for å lade startbatteriet i ny og ne hjemme er alt man trenger. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Det er ikke svindel om en betaler mer. Alle biler er ikke like, noen krever mer arbeid og deler, så har vi bensin vs. diesel. Regner med at bensin er billigere. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 On 1/17/2023 at 2:41 PM, NULL said: Og da med "nesten", så kan man vel si at webasto ikke skal benyttes i garasje/garasjeanlegg o.l. pga. avgassene. Det er reelt intet problem. Det er svært lite der kommer ut, overhodet ikke sammenlignbart med å ha bilen gående på tomgang for de som tror det. Man kan godt merke at luften i garasjen ikke er den aller beste hvis den har stått på i 45 min før man åpner garasjeporten, men det forsvinner fort og i garasjeanlegg er der vel altid en form for utluftning uansett - dog i et lukket garasjeanlegg blir det vel heller ikke aldri så koldt at det gir nogen mening å bruke den. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Eskove skrev (6 timer siden): her har du blitt svindlet. Jeg betalte 24tusen for ekte webasto etter-montert på min tucson 2017 Dette var med 7,5 arbeidstimer. (2000 ekstra om jeg leverte bilen inn med mer en halv tank da bensintanken måtte ut av bilen under montering) Webasto er normalt mye dyrere en eber så her er det noe som ikke stemmer prismessig Kan også nevne at jeg ikke har angret noen gang på denne utgiften. Alltid aviset og lunk i bilen, om jeg starter hjemmefra, på jobb, på hytta, på besøk hos andre eller etter en tur på butikken. En enkel 4amp lader for å lade startbatteriet i ny og ne hjemme er alt man trenger. Svindlet faktisk. Hvor lang tid monteringen tar kommer an på bilen selvfølgelig. Nå er jo tyske biler kjent for å være litt mer kompliserte en asiatiske biler. Bare viftestyringen fra Eber koster 3-4 tusen. Jeg gikk heller ikke for noe montering da det ble for dyrt. Jobber selv i bilbransjen, så dette var full pris uten rabatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå