Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil legalisering av sexkjøp forebygge mange problemer hos menn?

Gjest bb0a9...1f6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest bb0a9...1f6
skaftetryne32 skrev (12 minutter siden):

Helt klart, men noe av det viktigste ? Nei det tror jeg ikke. 

Hva er viktigere enn det tror du? 

Anonymous poster hash: bb0a9...1f6

Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6 skrev (15 minutter siden):

Men gjør det noe da egentlig, om de er fornøyde med sexkjøp og den tilgangen på sex? 

Det er premisset "at de er fornøyd" jeg stiller meg tvilende til. Jeg tror som sagt ikke nødvendigvis noen dyrkjøpte minutter med følelsesløs sex er tilstrekkelig til å fylle eller kompensere for en ensom tilværelse, og jeg tror ikke nødvendigvis forsøket gjør at en har det noe bedre med seg selv. Kanskje heller tvert imot. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Det er premisset "at de er fornøyd" jeg stiller meg tvilende til. Jeg tror som sagt ikke nødvendigvis noen dyrkjøpte minutter med følelsesløs sex er tilstrekkelig til å fylle eller kompensere for en ensom tilværelse, og jeg tror ikke nødvendigvis forsøket gjør at en har det noe bedre med seg selv. Kanskje heller tvert imot. 

Hmm, skjønner. Men jeg syns ikke det gjør mening når man ser hvor fokuset ligger når menn snakker om ensomhet. Ofte er det rettet mot sex, de mangler tilgang på sex, får ikke sex på byen og det er konstant snakk om sex. Det gir jo et inntrykk av at det er det seksuelle som betyr noe, men det gjør ikke det likevel, da?

Du skriver følelsesløs sex, men jeg har lært at menn ikke knytter bånd gjennom sex og at de skiller sterkt mellom sex og kjærlighet, og at det også kan forklare hvorfor menn ofte er utro og faller lett for fristelser når det kommer til sex. Da understreker de utroskapet med at "det var bare sex". 

Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6 skrev (33 minutter siden):

Hva er viktigere enn det tror du? 

Mat, søvn, helse. Sex er ålreit det altså, men at det er viktigste i alle menns liv nei det tviler jeg på, og det er ikke sånn at sex er noe man på død og liv må ha med en annen person heller, da dreier det seg mer om nærhet, ømhet og vennskap. Tømme rognpåsan er noe annet igjen vil jeg påstå, ålreit det og, men at det skal være så forbanna viktig at det er det viktigste i livet, nei den ser jeg ikke i det hele tatt. 

Er sex det absolutt aller viktigste i livet for deg ? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Mat, søvn, helse. Sex er ålreit det altså, men at det er viktigste i alle menns liv nei det tviler jeg på, og det er ikke sånn at sex er noe man på død og liv må ha med en annen person heller, da dreier det seg mer om nærhet, ømhet og vennskap. Tømme rognpåsan er noe annet igjen vil jeg påstå, ålreit det og, men at det skal være så forbanna viktig at det er det viktigste i livet, nei den ser jeg ikke i det hele tatt. 

Er sex det absolutt aller viktigste i livet for deg ? 

Skjønner. Nei, jeg er ikke mann da. 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

Vi lever i et samfunn hvor det er helt lovlig å gå på onlyfans og betale for å se en dame fingre seg selv, men betaler man for en blowjob så risikerer du å havne i fengsel.

Så ja, jeg syns sexkjøp burde vært lov. Så lenge sexsalget skjer frivillig fra en person som ikke er tvunget til det.

Taksten later til å være 25.000 i bot

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/to-menn-far-25000-i-bot-for-sexkjop/14281079/

Lenke til kommentar

Vil legalisering av sexkjøp forebygge mange problemer hos menn?

Nei - absolutt ikke. Menn med problemer får ikke nærhet, forståelse og respekt fordi de har sex med en fremmed. Opplevelsen er kortvarig, totalt upersonlig og avsluttes med en endelig separasjon.

Menn med problemer trenger først og fremst å finne ut hva problemet er, så er man godt på vei. Deretter skal man finne sine strategier for å håndtere og/eller bearbeide dette, og kommer man til kort skal man be om hjelp. Prognosene for problemfrihet blir betydelig bedre i så fall.

Man kan si det samme om alkoholen. Den kjennes som en god venn i nøden, men den er ikke det. Alkoholen er som en psykopat - storsjarmør i nuet, men har sine baktanker og skadevirkninger. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6 skrev (12 timer siden):

Hmm, skjønner. Men jeg syns ikke det gjør mening når man ser hvor fokuset ligger når menn snakker om ensomhet. Ofte er det rettet mot sex, de mangler tilgang på sex, får ikke sex på byen og det er konstant snakk om sex. Det gir jo et inntrykk av at det er det seksuelle som betyr noe, men det gjør ikke det likevel, da?

Du skriver følelsesløs sex, men jeg har lært at menn ikke knytter bånd gjennom sex og at de skiller sterkt mellom sex og kjærlighet, og at det også kan forklare hvorfor menn ofte er utro og faller lett for fristelser når det kommer til sex. Da understreker de utroskapet med at "det var bare sex". 

At en kan like sex uten kjærlighet betyr ikke at en ikke trenger eller savner kjærlighet om en ikke opplever det. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (13 timer siden):

Jeg tror ikke nødvendigvis følelsen av å være en taper eller ensomheten blir så mye mindre av å måtte betale for nærheten eller illusjonen av en relasjon, men jeg kan selvfølgelig ta feil. Avstanden kan øke gjennom at en i stede for å jobbe for å bygge relasjoner kan ende med å betale for falske relasjoner. 

Jeg tror at dette er for komplekst og individuelt til å treffe med generelle utsagn.

Jeg ser helt klart utfordringen med at det å kjøpe sex kan bli en sporadisk og falsk opplevelse. Utover risikoen for sykdom og samfunnets stigma.

Samtidig så finnes det vel forskning som viser at mennesker blir psykisk syke av å være helt uten menneskelig berøring (ikke nødvendigvis av seksuell art)? Hvis man lever alene som mann (eller kvinne) og er emosjonelt avkuttet fra verden, kanskje 15 minutter med en prostituert gir litt varme der og da?

Jeg er ikke inne på slike transaksjoner, men jeg ser ikke bort ifra at man kan betale en person for å overnatte, og ikke bare kjapp sex? Hvis jeg hadde vært prostituert så ville jeg heller tilbringe 8 timer i en seng, stort sett sovende, enn i 16 ulike senger med 16 ulike personer?

Det er en dristig sammenligning (dvs misforstå meg rett), men bruker man ikke golden retrievere i kreft-avdelinger for å gi dødsdømte pasienter gnisten tilbake? Og er ikke det å holde og lukte spedbarn for mange mennesker (ikke meg) noe av det største i verden? Jeg argumenterer for at vårt emosjonelle velvære lar seg påvirke av slike flyktige visuelle/berørende opplevelser. Hvis en mann på 50 som hele livet har fått høre at han ikke er bra nok kan oppleve at en vakker 25-åring kler av seg og har sex med ham, selv mot penger, er det så utenkelig at det kan løfte ham opp på samme måte?

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en som var jomfru i hele livet, så kjøpte han sextjenester i utlandet. Etter det fikk han selvtillit og er i forhold med ei dame.

Moralen her er at han sleit med hans egen selvtillit før sex, det er for gitt at menn skal ta kontroll over kvinner i senga. Dermed høyere forventninger for menn, enn kvinner. Og de fleste kvinner vil ikke ha uerfarne menn.

Jeg har aldri hatt behov, vil aldri gjøre det heller med sexkjøp. Men jeg har sett og ser det hos noen menn at sextjenester kan faktisk påvirke menn i en positiv retning 

EDIT: min personlig mening er at staten skal ta styring over bordell, slik at det ikke skal bli en hallikvirksomhet

Endret av fox
Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6
knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg tror at dette er for komplekst og individuelt til å treffe med generelle utsagn.

Jeg ser helt klart utfordringen med at det å kjøpe sex kan bli en sporadisk og falsk opplevelse. Utover risikoen for sykdom og samfunnets stigma.

Samtidig så finnes det vel forskning som viser at mennesker blir psykisk syke av å være helt uten menneskelig berøring (ikke nødvendigvis av seksuell art)? Hvis man lever alene som mann (eller kvinne) og er emosjonelt avkuttet fra verden, kanskje 15 minutter med en prostituert gir litt varme der og da?

Jeg er ikke inne på slike transaksjoner, men jeg ser ikke bort ifra at man kan betale en person for å overnatte, og ikke bare kjapp sex? Hvis jeg hadde vært prostituert så ville jeg heller tilbringe 8 timer i en seng, stort sett sovende, enn i 16 ulike senger med 16 ulike personer?

Det er en dristig sammenligning (dvs misforstå meg rett), men bruker man ikke golden retrievere i kreft-avdelinger for å gi dødsdømte pasienter gnisten tilbake? Og er ikke det å holde og lukte spedbarn for mange mennesker (ikke meg) noe av det største i verden? Jeg argumenterer for at vårt emosjonelle velvære lar seg påvirke av slike flyktige visuelle/berørende opplevelser. Hvis en mann på 50 som hele livet har fått høre at han ikke er bra nok kan oppleve at en vakker 25-åring kler av seg og har sex med ham, selv mot penger, er det så utenkelig at det kan løfte ham opp på samme måte?

-k

Men samfunnets stigma forsvinner når det blir legalisert. Jeg tipper vi vil se en stor økning i andel menn som kjøper sex. Nå er det mange år siden det ble undersøkt hvor mange menn som kjøper sex, mener det var 10-13% av norske menn, men regner med der er høye "mørketall". 

Det negative ved å legalisere sex tror jeg vil være at vi ser kvinner og menn gli mer fra hverandre når det kommer til familieliv og kjærlighet. Men det har vi på en måte gjort allerede, og det kan se ut som de aller fleste menn er i forhold de ikke trives i, spesielt når de må være med kvinner som er eldre enn 20-årene. Det burde da kanskje finnes et lignende tilbud for de kvinnene i 30- og 40-årene som savner nærhet og sex, men etterspørselen er kanskje ikke like stor. 

Lenke til kommentar
Gjest 4ce26...4e8

For meg har sex alltid vært viktig, og en viktig del av helsen. Når eg var uten partner kjøpte eg det bare med jevne mellomrom. 

Anonymous poster hash: 4ce26...4e8

Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6 skrev (10 minutter siden):

Men samfunnets stigma forsvinner når det blir legalisert. Jeg tipper vi vil se en stor økning i andel menn som kjøper sex. Nå er det mange år siden det ble undersøkt hvor mange menn som kjøper sex, mener det var 10-13% av norske menn, men regner med der er høye "mørketall". 

Jeg er gammel nok til å huske tiden før sexkjøpsloven og det var ganske stigmatisert da også.

Sitat

Det negative ved å legalisere sex tror jeg vil være at vi ser kvinner og menn gli mer fra hverandre når det kommer til familieliv og kjærlighet.

Jeg tror at det er andre utfordringer knyttet til prostitusjon som et større - forbud eller ei.

Prostitusjon synes å være noe samfunnet må leve med. Uansett. Som narkotika. Spørsmålet er da hvilke former for prostitusjon som gir flest fordeler og færrest ulemper.

Jeg tror helt klart at det er fagorganiserte prostituerte som betaler skatt og som har helseforsikring og pensjonsopptjening og politi til å slå ned på tvang og vold. Gjerne kombinert med kurs og tilbud for å endre yrke om man skulle ønske det.

Sitat

Men det har vi på en måte gjort allerede, og det kan se ut som de aller fleste menn er i forhold de ikke trives i, spesielt når de må være med kvinner som er eldre enn 20-årene.

Ingen (menn eller kvinner) er i forhold uten irritasjon og utfordringer. Men det er å gå for langt å si at menn som er i forhold med kvinner som er 30 eller eldre er i forhold de ikke trives i.

-k

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6
knutinh skrev (9 minutter siden):

Jeg er gammel nok til å huske tiden før sexkjøpsloven og det var ganske stigmatisert da også.

Jeg tror at det er andre utfordringer knyttet til prostitusjon som et større - forbud eller ei.

Prostitusjon synes å være noe samfunnet må leve med. Uansett. Som narkotika. Spørsmålet er da hvilke former for prostitusjon som gir flest fordeler og færrest ulemper.

Jeg tror helt klart at det er fagorganiserte prostituerte som betaler skatt og som har helseforsikring og pensjonsopptjening og politi til å slå ned på tvang og vold. Gjerne kombinert med kurs og tilbud for å endre yrke om man skulle ønske det.

Ingen (menn eller kvinner) er i forhold uten irritasjon og utfordringer. Men det er å gå for langt å si at menn som er i forhold med kvinner som er 30 eller eldre er i forhold de ikke trives i.

-k

Går da ikke for langt når det er sant, hehe.

Hadde vært uhyre interessant med en studie på dette. Et visst antall deprimerte menn i alderen 18-50 år. Sexkjøp 1-2 ganger i uken. Ingen psykologhjelp eller oppfølging utover det, kun tilgang til sex. Jeg er sikker på at over halvparten ikke hadde vært deprimerte etter et halvt år. 

Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6 skrev (28 minutter siden):

Går da ikke for langt når det er sant, hehe.

Hadde vært uhyre interessant med en studie på dette. Et visst antall deprimerte menn i alderen 18-50 år. Sexkjøp 1-2 ganger i uken. Ingen psykologhjelp eller oppfølging utover det, kun tilgang til sex. Jeg er sikker på at over halvparten ikke hadde vært deprimerte etter et halvt år. 

Hvis du ser på tall fra tinder og observerer en uteplass klokka 2 på en lørdag kveld så vil du nok finne at jenter på 20-29 appellerer spesielt mye til menn på 15 til 75. De er ettertraktet. Fra et snevert biologisk perspektiv så gir det mening også - hvis menn primært er ute etter å forplante seg så gir det mening å søke etter maker som er i den beste alderen for nettopp det.

Men derfra til å slutte at menn som er i et forhold med en kvinne på 31 (eller 92) ikke trives i forholdet synes som overilt. Folk er ikke bare i forhold for å generere barn. De fleste av oss blir faktisk glad i partneren. Man har kanskje overlappende økonomiske interesser. Og forhåpentligvis en relasjon utover det rent seksuelle og det romantiske. Og hvis man allerede har fått barn så gir det ofte mening å oppdra dem sammen for barnas beste. Utsagn som «du er den vakreste i verden - for meg» må sees i en bredere kontekst av tillit og fellesskap man bygger opp og ikke som en «kjøttmarkedsrating av ukjente bildeprofiler» for da tar man bort noe av verdien som ligger i et forhold man har investert mye i. Fra et rent kjøttmarkedsperspektiv så er nok de fleste menn ganske enige om hvordan 100 tilfeldige kvinner kan arrangeres etter fysisk attraksjon. Dvs de fleste menn er ikke i et forhold med den dama som de ville ha rangert som «mest attraktiv i verden» hvis de hadde fått se et bilde av henne uten å kjenne henne.

Det finnes menn som foretrekker pur unge, gamle, tykke, tynne, en-beinte og det meste. Jeg snakker altså om (det jeg tror er) gjennomsnittsmannen, og ikke alle hjørnetilfellene. Jeg tror nok at du vil finne at menn i forhold som blir spurt «hva vil du foretrekke dersom kona går fra deg eller dør?» ofte ville foretrekke en normalt slank, billedskjønn dame i fertil alder som sin neste partner framfor en overvektig (eller anemisk) eldre kvinne med lite pene trekk*). Det er ikke ensbetydende med at de er ulykkelig i dag, eller at de egentlig vil bytte ut dama med en 25-åring men ikke greier det. Det kan selvsagt også være sant noen ganger - men du kan ikke ta for gitt at det ene beviser det andre.

-k

*) Men hvor viktig dette er i valg av langsiktig partner er jeg usikker på. For mange av oss er den initielle attraksjonen viktig, men så går man kanskje over til å vurdere andre trekk ved denne personen før man vurderer å flytte sammen og evt få barn. Dvs noenlunde vakre damer kan nok få ligge med nesten hvem som helst som er på markedet, men om de er blåst i hodet så tror jeg ikke at de er like attraktive som partnere på sikt?

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6
knutinh skrev (39 minutter siden):

Hvis du ser på tall fra tinder og observerer en uteplass klokka 2 på en lørdag kveld så vil du nok finne at jenter på 20-29 appellerer spesielt mye til menn på 15 til 75. De er ettertraktet. Fra et snevert biologisk perspektiv så gir det mening også - hvis menn primært er ute etter å forplante seg så gir det mening å søke etter maker som er i den beste alderen for nettopp det.

Men derfra til å slutte at menn som er i et forhold med en kvinne på 31 (eller 92) ikke trives i forholdet synes som overilt. Folk er ikke bare i forhold for å generere barn. De fleste av oss blir faktisk glad i partneren. Man har kanskje overlappende økonomiske interesser. Og forhåpentligvis en relasjon utover det rent seksuelle og det romantiske. Og hvis man allerede har fått barn så gir det ofte mening å oppdra dem sammen for barnas beste. Utsagn som «du er den vakreste i verden - for meg» må sees i en bredere kontekst av tillit og fellesskap man bygger opp og ikke som en «kjøttmarkedsrating av ukjente bildeprofiler» for da tar man bort noe av verdien som ligger i et forhold man har investert mye i. Fra et rent kjøttmarkedsperspektiv så er nok de fleste menn ganske enige om hvordan 100 tilfeldige kvinner kan arrangeres etter fysisk attraksjon. Dvs de fleste menn er ikke i et forhold med den dama som de ville ha rangert som «mest attraktiv i verden» hvis de hadde fått se et bilde av henne uten å kjenne henne.

Det finnes menn som foretrekker pur unge, gamle, tykke, tynne, en-beinte og det meste. Jeg snakker altså om (det jeg tror er) gjennomsnittsmannen, og ikke alle hjørnetilfellene. Jeg tror nok at du vil finne at menn i forhold som blir spurt «hva vil du foretrekke dersom kona går fra deg eller dør?» ofte ville foretrekke en normalt slank, billedskjønn dame i fertil alder som sin neste partner framfor en overvektig (eller anemisk) eldre kvinne med lite pene trekk*). Det er ikke ensbetydende med at de er ulykkelig i dag, eller at de egentlig vil bytte ut dama med en 25-åring men ikke greier det. Det kan selvsagt også være sant noen ganger - men du kan ikke ta for gitt at det ene beviser det andre.

-k

*) Men hvor viktig dette er i valg av langsiktig partner er jeg usikker på. For mange av oss er den initielle attraksjonen viktig, men så går man kanskje over til å vurdere andre trekk ved denne personen før man vurderer å flytte sammen og evt få barn. Dvs noenlunde vakre damer kan nok få ligge med nesten hvem som helst som er på markedet, men om de er blåst i hodet så tror jeg ikke at de er like attraktive som partnere på sikt?

Alt dette vet jeg. Det er derfor jeg foreslår legalisering av sex, slik at disse mennene kan få de kvinnene de vil ha til enhver tid (ikke som forhold, men for en natt eller to, og det er jo bedre enn ingenting). Det du skriver er jo indirekte at menn i forhold med noen utenfor fertil alder eller som nærmer seg ikke-fertil alder, mistrives og lengter etter noe annet. Skjønner at du prøver å være litt politisk korrekt her men er det egentlig nødvendig når vi alle kjenner sannheten? Syns forslaget mitt er ganske godt. Angående attraktive kvinner som er blåst i hodet, de får seg lett partner uansett da fertilitet og utseende er av større betydning enn hva som er i hodet. Det er lettere for en pen, "dårlig" kvinne å få seg partner enn det er for en mindre pen, "god" kvinne.   

Lenke til kommentar
Gjest bb0a9...1f6 skrev (10 minutter siden):

Det du skriver er jo indirekte at menn i forhold med noen utenfor fertil alder eller som nærmer seg ikke-fertil alder, mistrives og lengter etter noe annet.

Nei det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at du tar feil når du antar at det er slik.

Du må gjerne argumentere for et slikt syn, men nå har jeg brukt endel tid på å forklare hvordan og hvorfor mitt syn skiller seg fra ditt, og da er det noe frustrerende å se deg hevde kjapt at jeg er enig med deg.

Sitat

Det er lettere for en pen, "dårlig" kvinne å få seg partner enn det er for en mindre pen, "god" kvinne.

Det er en interessant diskusjon. Når jeg hører at mange kvinner aldri kunne tenke seg en mann under 180cm uansett øvrige egenskaper så tenker at vi i sannhet er underfundige skapninger.

Nå er det grader av «penhet» og «blåst i hodet» (eller «dårlig» som du skrev). Så er menn villig til å ta til takke med en IQ på 95 heller enn 105 hvis hun går ifra en visuell 5/10 til 8/10? Jeg tror at mange er det. Er kvinner villige til å gå for en mann som er ufin mot dem hvis han er 190cm heller enn 165cm? Jeg vet ikke.

Poenget mitt står uansett: smellvakre kvinner og kjekke høye hunks har et stort fortrinn når det gjelder å skape initiell interesse og å få sex. Dette fortrinnet kan de bruke for å få en viss fordel i å etablere kontakt og vise de andre (forhåpentligvis gode) sidene sine og evt inngå lengre forhold med en «god» partner. Hvis de er motbydelige på innsiden så håper og tror jeg at de sliter med å ta steget fra initiell tenning til langvarig relasjln.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...