Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Riper etter bruk av isskrape

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (På 17.1.2023 den 11.33):

Hva slags isskraper er det dere bruker som klarer å ripe opp glass? Stålskraper?

Skal du polere bort riper i glass må du til med maskiner. Sånne magiske stryk på/tørk av-midler gjør neppe noe mer enn å fylle inn ripene så de blir mindre synlige.

Riper skyldes ofte at man har skitt (bittesmå stein), som gnis på ruten. Ofte hentet fra bakruten. Viktig å tørke av skrapen.

Stålskrape var i salg til slutten av av 80-tallet tror jeg..

Enig i at det må maskinell behandling til.

Leste nå at det hjalp med kun "vask". Bra, sikkert skitt som er gnidd i ruten fra skrape.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Hehe... Merkelig at folk ikke tror på TS (og meg...) om at scratch remover fungerte mot ripene.

Er det bittesmå riper, så vil disse være synlig når lyset reflekteres i ruta. Så lenge ripen ikke har forplantet seg dypere ned i glasset, kan du fint pusse vinduet "glatt" igjen. Du kan bruke våtslipepapir etterfulgt av scratch remover (som i grunn bare er en krem med bittesmå perler som sliper ruten forsiktig). Akkurat som du gjør på lakken. Typisk rundt håndtaket på bildøra er det masse små riper som følge av negler, klær, bilnøkler og lignende. Med scratch remover jevner du bare ut overflaten. Enkelt og greit. 

Jeg har gjort mye slike jobber. Det fungerer på plast (type lysene på bilen) der du kan ta 1000 grint våtslipepapir (eller høyere) og pusse i vei plasten får en "frost" på seg.... og deretter, får du den blank og fin med scratch remover kremen. Dette fingerer på glass, plast og vinduer.

Så nei, denne kremen fyller ikke igjen ripen med noe vidundermiddel. Og den "vasker" heller ikke bort skitt. Aller helst bør man vaske ruta ren med rødsprit eller glassrens før man begynner pussejobben. For hadde det vært skitt eller små dritt - så ville man bare gjort ripen enda større ved å "gnikke" det videre inn i glasset. 

Det er veldig begrenset hvor stor ripe man kan lage med en isskrape. Så derfor var det nok en bitteliten ripe som forsvant lekende lett med scratch remover. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt turtle wax scratch remover på riper i lakken og det jeg har erfart, så må ripen være meget overfladisk for at den skal bli borte for godt og da er det snakk om lakk og ikke glass. Har vanskelig for å tro at dette produktet klarer å fjerne riper fra ruta. Glass er ekstremt hardt.

Lenke til kommentar
dan83 skrev (14 timer siden):

Jeg har brukt turtle wax scratch remover på riper i lakken og det jeg har erfart, så må ripen være meget overfladisk for at den skal bli borte for godt og da er det snakk om lakk og ikke glass. Har vanskelig for å tro at dette produktet klarer å fjerne riper fra ruta. Glass er ekstremt hardt.

Turtle wax er ikke den aller beste, det er Meguiars Scratch-X.

Dersom du sprayer på vann - og ripene "forsvinner", er dem så små - at de kan fjernes med Scratch-X eller lignende.
Man kan også som jeg tidligere nevnte, bruke et K1000 eller høyere våtslipepapir - og gå etterpå over med Scratch-X. 

Han er bruker en maskin til jobben, er selvfølgelig mer tidkrevende å pusse for hånd. Men det fungerer.

Hvorfor er folk så skeptiske her inne? 😆
Tviler på at så mange av dere som er skeptiske har prøvd dette selv. Jeg snakker jo om egenerfaring. Og nå har også TS bekreftet at det fungerer. Så hvorfor så skeptisk? ^^

Det viktigste er jo at det løste seg for TS. 

Et annet tips, dersom man har skitt eller ujevnheter i glasset. Er å gå over med et tynt barberblad. Gjerne bør man pusser og vasker -så du ikke skraper ruta ytterligere. Det er veldig viktig at ruta er 100% ren når du gjør dette. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...