Spillredaksjonen Skrevet 16. januar 2023 Del Skrevet 16. januar 2023 Spillene Jørgen gleder seg mest til i 2023 Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Si meg, er det ingen i redaksjonen som bryr seg om VR? Horizon Call of the Mountain? Behemoth? Resident Evil 8 VR? Og ikke engang nevne at Resident Evil 4 kommer til å ha VR på PS5-versjonen? 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 1 hour ago, Gringorilla said: Si meg, er det ingen i redaksjonen som bryr seg om VR? Horizon Call of the Mountain? Behemoth? Resident Evil 8 VR? Og ikke engang nevne at Resident Evil 4 kommer til å ha VR på PS5-versjonen? De greide jo aldri å anmelde Alyx pga mangel på utstyr osv. De sier de nå har utstyret, men hvem vet. 1 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 VR er jo fortsatt et nisjeprodukt. Og i et år der det ser ut til å komme veldig mange storspill skjønner jeg at det blir vanskelig for VR-spill å snike seg inn på lista. 3 Lenke til kommentar
Jorgny Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Gringorilla skrev: Si meg, er det ingen i redaksjonen som bryr seg om VR? Horizon Call of the Mountain? Behemoth? Resident Evil 8 VR? Og ikke engang nevne at Resident Evil 4 kommer til å ha VR på PS5-versjonen? Jeg ser frem til både Horizon sitt VR-spill og Resident Evil Village (mitt game of the year i 2021) på PSVR, men er litt usikker på om jeg får råd til det i år. Men det er absolutt spennende nok til at jeg kunne nevnt noe om det på lista. 1 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Mr. Pants skrev: VR er jo fortsatt et nisjeprodukt. Og i et år der det ser ut til å komme veldig mange storspill skjønner jeg at det blir vanskelig for VR-spill å snike seg inn på lista. Nå må vi slutte å kalle VR for et nisjeprodukt. 10% av PS4-eiere sitter på et VR-headset, og 10 millioner mennesker har kjøpt Meta Quest, som er ca like mange konsoller som SEGA solgte for hver generasjon de fortsatt holdt på. Omsetningen på VR ligger nå på godt over 4 milliarder dollar per år, og over 12 millioner headset ble solgt i 2021 alene, altså ca like mange som PS5 solgte det samme året. PSVR2 begynner allerede å bli utsolgt, av 2 millioner som skal komme til launch, og det spås at de skal ha solgt rundt 10 millioner innen utgangen av 2027. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Gringorilla skrev (1 time siden): Mr. Pants skrev (22 timer siden): VR er jo fortsatt et nisjeprodukt. Og i et år der det ser ut til å komme veldig mange storspill skjønner jeg at det blir vanskelig for VR-spill å snike seg inn på lista. Nå må vi slutte å kalle VR for et nisjeprodukt. 10% av PS4-eiere sitter på et VR-headset, og 10 millioner mennesker har kjøpt Meta Quest, som er ca like mange konsoller som SEGA solgte for hver generasjon de fortsatt holdt på. Omsetningen på VR ligger nå på godt over 4 milliarder dollar per år, og over 12 millioner headset ble solgt i 2021 alene, altså ca like mange som PS5 solgte det samme året. PSVR2 begynner allerede å bli utsolgt, av 2 millioner som skal komme til launch, og det spås at de skal ha solgt rundt 10 millioner innen utgangen av 2027. Nei. Det må vi ikke. Det er et nisjeprodukt enn så lenge det er et tilbehør som appellerer til en brøkdel av plattformen. At VR vil vokse i fremtiden tviler jeg ikke på, men vi snakker om tilstandene sånn som de er nå. Å sammenligne VR salget med tallene til de siste konsollene til SEGA er ikke særlig smart mtp. at Saturn og Dreamcast solgte veldig dårlig. PS VR var forresten på 5 millioner solgte enheter ved inngangen til 2020. Mener du å si at PS VR har solgt 6-7 millioner ekstra enheter siden da? Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) Mr. Pants skrev (4 timer siden): PS VR var forresten på 5 millioner solgte enheter ved inngangen til 2020. Mener du å si at PS VR har solgt 6-7 millioner ekstra enheter siden da? Tja. De salgstallene kom i januar 2020, ca 3 år etter PSVR ble sluppet, og nøyaktig 3 år siden nå. De gir jo heller ikke ut salgstall det øyeblikket tallet passeres, så selve salgstallet var nok det de hadde solgt rundt november/desember 2019. Kurven den gang pekte oppover, og det er naturlig å tro at den bikket 45-graderen et års tid etter det og nesten flatet ut idet PSVR2 ble annonsert (selv om jeg den dag i dag ser flere som kjøper seg PSVR1 for første gang). Så ja, det er nok nærliggende å tro at den har solgt rundt 10 millioner enheter. Når det gjelder sammenligningen med SEGA sine konsoller, så var det mest for å peke på det at det aldri var slik at man unnlot å nevne spill som kom ut på f.eks. Sega Saturn bare fordi den hadde færre spillere enn Playstation. Ei heller Dreamcast. Den dag i dag spiller vi jo spill som kom ut på begge. Og husk nå også at dette bare er en eneste VR-plattform. Quest har solgt like mange, og fuglene vet hvor mange Vive, Rift, Index og andre headset som er solgt. Om jeg skulle (kvalifisert) gjette vil jeg tro man ligger på rundt 50 millioner headset totalt, og da snakker vi kun gaming-headset. Med andre ord, ca like mange som solgte som Xbox One. Utallige headset er også solgt til bruk i industri. Og du kaller det en nisje? Endret 19. januar 2023 av Gringorilla Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Gringorilla skrev (37 minutter siden): Tja. De salgstallene kom i januar 2020, ca 3 år etter PSVR ble sluppet, og nøyaktig 3 år siden nå. De gir jo heller ikke ut salgstall det øyeblikket tallet passeres, så selve salgstallet var nok det de hadde solgt rundt november/desember 2019. Kurven den gang pekte oppover, og det er naturlig å tro at den bikket 45-graderen et års tid etter det og nesten flatet ut idet PSVR2 ble annonsert (selv om jeg den dag i dag ser flere som kjøper seg PSVR1 for første gang). Så ja, det er nok nærliggende å tro at den har solgt rundt 10 millioner enheter. Når det gjelder sammenligningen med SEGA sine konsoller, så var det mest for å peke på det at det aldri var slik at man unnlot å nevne spill som kom ut på f.eks. Sega Saturn bare fordi den hadde færre spillere enn Playstation. Ei heller Dreamcast. Den dag i dag spiller vi jo spill som kom ut på begge. Og husk nå også at dette bare er en eneste VR-plattform. Quest har solgt like mange, og fuglene vet hvor mange Vive, Rift, Index og andre headset som er solgt. Om jeg skulle (kvalifisert) gjette vil jeg tro man ligger på rundt 50 millioner headset totalt, og da snakker vi kun gaming-headset. Med andre ord, ca like mange som solgte som Xbox One. Utallige headset er også solgt til bruk i industri. Og du kaller det en nisje? Sannsynligheten er vel strengt tatt større for at PS VR salget har sunket siden 2020. Særlig med tanke på at PS5 kom ut i slutten av 2020 og at Sony trappet ned utgivelsene av spill til PS VR ila 2019-2020. Godt mulig den solgte litt i 2020, men jeg tviler veldig sterkt på at den solgte noe særlig i 20201 og 2022. Skulle jeg ha tippet ville jeg kanskje sagt rundt 7 millioner totalt. Siden ingen av oss har de reelle salgstallene blir det uansett for søkt å anslå 11.5 millioner som du gjorde i den ene posten din. Det er sant at man fortsatt snakker om spill som kom ut til Saturn og Dreamcast (kanskje mer DC enn Saturn, men det får så være), men det endrer ikke det faktum at begge disse maskinene floppet og havnet i skyggen av særlig PS1/PS2, men faktisk også Nintendo og Xbox sine maskiner. Jeg ser jo at man snakker om VR spill nå også (Half-Life Alyx, Astrobot, etc.), men det betyr likevel ikke at VR ikke er en nisje. Skal vi begynne å legge sammen alle VR-brillene for å få tallet til å se større ut så kan vi vel også gjøre det samme med tradisjonell gaming? PS4 og Xbox One til sammen ligger på rundt 165 millioner. 10+ ekstra med Wii U. Kan også legge til salgstall fra Switch sine første år på markedet da den konkurrerte med PS4 og XBO. Da er vi godt over 200 millioner allerede. Har også tradisjonell gaming på PC som riktignok er litt vanskeligere å kvantifisere. At man har en haug med forskjellige headset som kanskje eller kanskje ikke er kompatible med hverandre hjelper for øvrig ikke med å gjøre VR mindre nisjeaktig. Dessuten er det ennå bare et fåtall av store utviklere som tar VR alvorlig. Selv Horizon COTM, som du nevnte ovenfor, blir ikke utviklet av Guerilla selv. Jeg går gjerne med på at VR er en voksende del av spillbransjen, og at det finnes en god del folk som bruker og er interessert i VR, men sammenligned med resten av spillbransjen er VR fortsatt et nisjeprodukt. Så får vi se hva som skjer i tiden som kommer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-F4GxcFLrtu Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 Ikke tolk dette feil men, hvorfor skal vi absolutt vite hva dere "ser frem til"? Vi har da alle vårt å se frem til selv. Synes vanlige anmeldelser og nyhetsartikler er tilstrekkelig jeg : ) Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 21. januar 2023 Del Skrevet 21. januar 2023 11 minutes ago, S. Drakensson said: Ikke tolk dette feil men, hvorfor skal vi absolutt vite hva dere "ser frem til"? Vi har da alle vårt å se frem til selv. Synes vanlige anmeldelser og nyhetsartikler er tilstrekkelig jeg : ) For min egen del er det greit å se om det er noe verdt å spille. Har ikke selv tid eller ork til å gjøre masse research på spill. Så kan det hende det er noen godbiter jeg har oversett. Kanskje det dukker opp noen interessante diskusjoner også. 4 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Mr. Pants skrev (På 19.1.2023 den 16.49): Mr. Pants skrev (På 19.1.2023 den 16.49): Skal vi begynne å legge sammen alle VR-brillene for å få tallet til å se større ut så kan vi vel også gjøre det samme med tradisjonell gaming? Du kalte VR en nisje. Ikke PSVR2. Så ja, da er det naturlig å slå sammen alt av VR. Det er stort sett de samme spillene som blir gitt ut på alt, og det er de færreste som eier mer enn ett headset, ergo 50 millioner brukere. Mr. Pants skrev (På 19.1.2023 den 16.49): Dessuten er det ennå bare et fåtall av store utviklere som tar VR alvorlig. Selv Horizon COTM, som du nevnte ovenfor, blir ikke utviklet av Guerilla selv. Nåja. Det var jo heller ikke From Software som utviklet Demon's Souls PS5, men det gjør det ikke til et indie-spill akkurat. Og Little Big Planet 3 og Sackboy ble ikke utviklet av Media Molecule som oppfant serien. Disse var fortsatt store spill. Det er flust av svære og påkostede VR-spill. Blood & Truth, Wipeout, Resi 4+7+8+4-remake, Astro Bot, Skyrim, Doom+Doom 3, Fallout 4, Half-life Alyx, Saints & Sinners 1+2, Gran Turismo 7, Star Wars Squadrons, Iron Man VR, Farpoint, Borderlands 2, LA Noire, Hitman 3, No Man's Sky, og garantert en hel haug jeg ikke kommer på. Mr. Pants skrev (På 19.1.2023 den 16.49): Jeg går gjerne med på at VR er en voksende del av spillbransjen, og at det finnes en god del folk som bruker og er interessert i VR, men sammenligned med resten av spillbransjen er VR fortsatt et nisjeprodukt. Så får vi se hva som skjer i tiden som kommer. Sammenlignet med mobilspill er konsollspill en nisje. Sammenlignet med spill er film en nisje. Det endrer ikke det faktum at det er 50 millioner spillere av VR. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Gringorilla skrev (5 timer siden): Du kalte VR en nisje. Ikke PSVR2. Så ja, da er det naturlig å slå sammen alt av VR. Det er stort sett de samme spillene som blir gitt ut på alt, og det er de færreste som eier mer enn ett headset, ergo 50 millioner brukere. Skal du sammenligne må det i minste være en jevnbyrdig sammenligning. Greit nok at du vil vise hva totalen er (selv om vi ikke vet hva totalen faktisk er. 50 millioner brukere er sannsynligvis et veldig raust estimat), men da må du samtidig sammenligne den med totalen for tradisjonelle spillplatformer. At VR-markedet er fragmentert er absolutt relevant for denne diskusjonen når VR-headsettene sliter med å passere 10 millioner på egen hånd. Gringorilla skrev (5 timer siden): Nåja. Det var jo heller ikke From Software som utviklet Demon's Souls PS5, men det gjør det ikke til et indie-spill akkurat. Og Little Big Planet 3 og Sackboy ble ikke utviklet av Media Molecule som oppfant serien. Disse var fortsatt store spill. Det er flust av svære og påkostede VR-spill. Blood & Truth, Wipeout, Resi 4+7+8+4-remake, Astro Bot, Skyrim, Doom+Doom 3, Fallout 4, Half-life Alyx, Saints & Sinners 1+2, Gran Turismo 7, Star Wars Squadrons, Iron Man VR, Farpoint, Borderlands 2, LA Noire, Hitman 3, No Man's Sky, og garantert en hel haug jeg ikke kommer på. Poenget var at flesteparten av Sony's egne AAA studioer ignorerer VR eller behandler det som en ettertanke. Team Asobi og Sony London ser ut til å være unntakene. Godt mulig de venter til PSVR2. Kan også være at de ikke bryr seg om VR og heller vil lage God of War, Horizon, The Last of Us, etc. etc. Og bra er det. Det hadde vært verre dersom de hadde blitt tvunget til å lage VR-spill. At Sony leier inn arbeidskraft for å lage tradisjonelle spill endrer jo ikke på det faktumet. At From Software ikke lagde Demon's Souls remaken er vel bare logisk mtp. at From ser ut til å fokusere på IP-er de selv eier? Elden Ring, Dark Souls, Sekiro. Brorparten av spillene du nevner sånn ellers er jo spill som opprinnelig ble utviklet for tradisjonelle konsoller. Noen av dem til og med så tidlig som i 2010-2012. At de i senere tid har blitt tilpasset VR er ikke et tegn på at det lages svære og påkostede VR-spill. Gringorilla skrev (5 timer siden): Sammenlignet med mobilspill er konsollspill en nisje. Sammenlignet med spill er film en nisje. Jeg er uenig, men du må gjerne få mene det hvis du vil. Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 Mr. Pants skrev (12 timer siden): 50 millioner brukere er sannsynligvis et veldig raust estimat), men da må du samtidig sammenligne den med totalen for tradisjonelle spillplatformer. Det er ikke bare mitt estimat (jeg var faktisk konservativ): https://www.oberlo.com/statistics/us-virtual-reality-market-size https://techjury.net/blog/virtual-reality-statistics/#gref https://financesonline.com/virtual-reality-statistics/ https://academyofanimatedart.com/virtual-reality-statistics/ Mr. Pants skrev (12 timer siden): At Sony leier inn arbeidskraft for å lage tradisjonelle spill endrer jo ikke på det faktumet. At From Software ikke lagde Demon's Souls remaken er vel bare logisk mtp. at From ser ut til å fokusere på IP-er de selv eier? Dette er jo et godt poeng da. Mr. Pants skrev (12 timer siden): Det hadde vært verre dersom de hadde blitt tvunget til å lage VR-spill. Her er jeg helt enig. Mr. Pants skrev (12 timer siden): Jeg er uenig, men du må gjerne få mene det hvis du vil. https://www.statista.com/statistics/512112/number-mobile-gamers-world-by-region/ 2,6 milliarder mobilspillere, mot 332 millioner (PS4+X1+Switch+PS5+XSX/S) konsollspillere (forutsatt at alle bare har 1 konsoll). Det vil altså si at konsollspillere utgjør ca 11% av totale spillere. Og da var jeg raus på vegne av konsollene (bl.a. ved å anta at konsollspillere ikke spiller på mobil). Lenke til kommentar
HansErlingV Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 Mr. Pants skrev: Gringorilla skrev (37 minutter siden): Tja. De salgstallene kom i januar 2020, ca 3 år etter PSVR ble sluppet, og nøyaktig 3 år siden nå. De gir jo heller ikke ut salgstall det øyeblikket tallet passeres, så selve salgstallet var nok det de hadde solgt rundt november/desember 2019. Kurven den gang pekte oppover, og det er naturlig å tro at den bikket 45-graderen et års tid etter det og nesten flatet ut idet PSVR2 ble annonsert (selv om jeg den dag i dag ser flere som kjøper seg PSVR1 for første gang). Så ja, det er nok nærliggende å tro at den har solgt rundt 10 millioner enheter. Når det gjelder sammenligningen med SEGA sine konsoller, så var det mest for å peke på det at det aldri var slik at man unnlot å nevne spill som kom ut på f.eks. Sega Saturn bare fordi den hadde færre spillere enn Playstation. Ei heller Dreamcast. Den dag i dag spiller vi jo spill som kom ut på begge. Og husk nå også at dette bare er en eneste VR-plattform. Quest har solgt like mange, og fuglene vet hvor mange Vive, Rift, Index og andre headset som er solgt. Om jeg skulle (kvalifisert) gjette vil jeg tro man ligger på rundt 50 millioner headset totalt, og da snakker vi kun gaming-headset. Med andre ord, ca like mange som solgte som Xbox One. Utallige headset er også solgt til bruk i industri. Og du kaller det en nisje? Sannsynligheten er vel strengt tatt større for at PS VR salget har sunket siden 2020. Særlig med tanke på at PS5 kom ut i slutten av 2020 og at Sony trappet ned utgivelsene av spill til PS VR ila 2019-2020. Godt mulig den solgte litt i 2020, men jeg tviler veldig sterkt på at den solgte noe særlig i 20201 og 2022. Skulle jeg ha tippet ville jeg kanskje sagt rundt 7 millioner totalt. Siden ingen av oss har de reelle salgstallene blir det uansett for søkt å anslå 11.5 millioner som du gjorde i den ene posten din. Det er sant at man fortsatt snakker om spill som kom ut til Saturn og Dreamcast (kanskje mer DC enn Saturn, men det får så være), men det endrer ikke det faktum at begge disse maskinene floppet og havnet i skyggen av særlig PS1/PS2, men faktisk også Nintendo og Xbox sine maskiner. Jeg ser jo at man snakker om VR spill nå også (Half-Life Alyx, Astrobot, etc.), men det betyr likevel ikke at VR ikke er en nisje. Skal vi begynne å legge sammen alle VR-brillene for å få tallet til å se større ut så kan vi vel også gjøre det samme med tradisjonell gaming? PS4 og Xbox One til sammen ligger på rundt 165 millioner. 10+ ekstra med Wii U. Kan også legge til salgstall fra Switch sine første år på markedet da den konkurrerte med PS4 og XBO. Da er vi godt over 200 millioner allerede. Har også tradisjonell gaming på PC som riktignok er litt vanskeligere å kvantifisere. At man har en haug med forskjellige headset som kanskje eller kanskje ikke er kompatible med hverandre hjelper for øvrig ikke med å gjøre VR mindre nisjeaktig. Dessuten er det ennå bare et fåtall av store utviklere som tar VR alvorlig. Selv Horizon COTM, som du nevnte ovenfor, blir ikke utviklet av Guerilla selv. Jeg går gjerne med på at VR er en voksende del av spillbransjen, og at det finnes en god del folk som bruker og er interessert i VR, men sammenligned med resten av spillbransjen er VR fortsatt et nisjeprodukt. Så får vi se hva som skjer i tiden som kommer. Tldr, med andre ord du er kun ute etter å kverulere fordi din mening er det eneste som gjelder. Så fint. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 Gringorilla skrev (11 timer siden): Det er ikke bare mitt estimat (jeg var faktisk konservativ): https://www.oberlo.com/statistics/us-virtual-reality-market-size https://techjury.net/blog/virtual-reality-statistics/#gref https://financesonline.com/virtual-reality-statistics/ https://academyofanimatedart.com/virtual-reality-statistics/ Hvilke tall tenker du spesifikt på? Med så mange tall var det litt vanskelig å få oversikt over alt. En del av statistikken kombinerer f. eks VR og AR. Hvor mange VR headset er solgt totalt? Hvor mange headset blir brukt til gaming (som denne diskusjonen handler om)? For øvrig litt artig å se dette sitatet da: Sitat 14. Over 80% of manufacturers think VR will become mainstream (Statista) Eight in 10 manufacturers know VR is the future. 80% think it is just a matter of time before virtual reality becomes mainstream. How quickly will this happen? They believe in just 3 to 4 years. Gringorilla skrev (11 timer siden): 2,6 milliarder mobilspillere, mot 332 millioner (PS4+X1+Switch+PS5+XSX/S) konsollspillere (forutsatt at alle bare har 1 konsoll). Det vil altså si at konsollspillere utgjør ca 11% av totale spillere. Og da var jeg raus på vegne av konsollene (bl.a. ved å anta at konsollspillere ikke spiller på mobil). Du har en annen cutoff for hva du anser for å være nisje enn det jeg har, og det får være helt i orden. Sånn jeg ser det har VR har ikke klart å bli et mainstream produkt innenfor gaming sånn som konsoller har med FIFA, COD, Assassin's Creed, osv. VR markedet er fragmentert, det mangler storspill som er lagd for VR (som, to be fair, sannsynligvis er en av grunnene de i redaksjonen ikke nevner noen spill i listene sine) og det mangler ennå tallene til å bli ansett som noe annet enn et nisjeprodukt. Dette vil trolig endre seg om noen år. HansErlingV skrev (17 minutter siden): Tldr, med andre ord du er kun ute etter å kverulere fordi din mening er det eneste som gjelder. Så fint. Unnskyld meg? Det var ikke jeg som ville sette i gang denne diskusjonen. Jeg er ikke ute etter å "kverulere", men jeg diskuterer gjerne med de som ønsker det. 2 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Mr. Pants skrev (11 timer siden): Jeg er ikke ute etter å "kverulere", men jeg diskuterer gjerne med de som ønsker det. Og det må være helt ok. Jeg synes det er interessant å få frem forskjellige ståsted. Grunnen til at jeg startet diskusjonen er fordi jeg tror vi må vekk fra det å KALLE det nisje for at det eventuelt skal slutte å VÆRE en nisje. Dette er ikke som Kinect eller Move eller lignende, som ble værende igjen på en enslig konsoll eller epoke og kun hadde få spill å skilte med. VR er kommet for å bli, og jo flere som omfavner det i starten, jo mer sannsynlig er det at det blir videreutviklet. Det kom ut over 600 VR-spill på PS4, som tilsvarer omtrent hvert tiende spill. Hvert nye spill virket å forstå bedre hvordan VR skal gjøres, og jeg tror og håper det betyr at vi merker et betydelig hopp denne generasjonen. Men å kalle det en nisje blir som å putte det i samme kategori som Move og Kinect, og da er det forhåndsdømt til å dø ut. 2 Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Gringorilla skrev (1 time siden): Og det må være helt ok. Jeg synes det er interessant å få frem forskjellige ståsted. Grunnen til at jeg startet diskusjonen er fordi jeg tror vi må vekk fra det å KALLE det nisje for at det eventuelt skal slutte å VÆRE en nisje. Dette er ikke som Kinect eller Move eller lignende, som ble værende igjen på en enslig konsoll eller epoke og kun hadde få spill å skilte med. VR er kommet for å bli, og jo flere som omfavner det i starten, jo mer sannsynlig er det at det blir videreutviklet. Det kom ut over 600 VR-spill på PS4, som tilsvarer omtrent hvert tiende spill. Hvert nye spill virket å forstå bedre hvordan VR skal gjøres, og jeg tror og håper det betyr at vi merker et betydelig hopp denne generasjonen. Men å kalle det en nisje blir som å putte det i samme kategori som Move og Kinect, og da er det forhåndsdømt til å dø ut. Kinect og move var nisjeprodukter som endte opp som gimmicks/farsotter/landeplager. VR er nisjeprodukt som sannsynligvis vil tre inn i mainstreamen innen få år. Sånn jeg ser det i hvert fall. Er enig i at VR ikke er i samme kategori som Kinect/Move. Jeg tror dog at VR fortsatt har noen store utfordringer foran seg. F. eks prisen og det at ét headset er begrenset til én person. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå