Gå til innhold

Burde ikke Bergen prioritere Bybanen vestover enn nordover?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel planlagt Bybane til Straume terminal, altså Sartor Senter. At det ikke gjøres samtidig som ny Sotrabro skal bygges er uforståelig.

Klarer de få faste avganger fra Straume, Storavatnet terminal og vestkanten hvert tiende minutt direkte mot sentrum vil Bybane i denne bydelen blir en kjempe suksess. Skal den derimot ta en drøss med omveier rundt Laksevåg, Fyllingen osv så vil det bli nok ett hatet prosjekt. Det vil ta for lang tid å reise da. Bybanen må bruke tilnærmet tid som buss gjør fra nevnte destinasjoner og til sentrum for at det skal bli noe en ønsker. 

Gjøres det riktig er nok Bybane til Vestkanten, Storavatnet og Sartor en løsning som vil gange mange, men fallhøyden er stor. 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

De som pendler fra Øygarden/Sotra hadde aldri tatt bybane uansett. Selv de som jobber på Flesland tar heller en rask buss enn en sørpetreg Bybane. Turisttrafikken (som gjerne tar en treg Bybane) til Øygarden/Sotra er ikke akkurat noe å skryte av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det handler nok om hva politikerne og fagfolk mener er best. For å være ærlig ser jeg ikke helt vitsen å ha bybane ut til sotra/øygarden. Det høres også ut som et sinnsykt dyrt prosjekt. Åsanebanen alene kommer til å koste rundt 17,85 milliarder kroner.. Jeg kan se for meg at en bane ut dit ville koste enda mer da man må bygge bro i tillegg. 

Vi får se hva som kommer til å skje i framtiden men om det blir en bybane til så vil nok Åsane bli det første. Det kommer til å bli dyrt uanett hvor man skal ta banen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg bor på Sotra og det er et øysamfunn som ikke ser på seg selv som en bydel på samme måte som Fyllingsdalen, Åsane eller Nesttun. Vi er liker også bilen vår og er avhengig av den for å komme oss rundt i kommunen fordi busstilbudet er ganske dårlig, noe den alltid har vært og alltid vil være da vi ikke kan ha tomme busser kjørende rundt i hver grend. Dessuten er bybanen kun til bruk for de som pendler eller bor i akkurat den retningen traseen går. Alle andre er avhengig av bilen for å komme seg rundt. Vi har nå vært med å sponse bybanen i Bergen med bompenger hver gang vi skal andre steder i Norge (det går ikke an å unngå å kjøre igjennom Bergen når vi skal kjøre til feks Voss) og vi har endelig fått på plass en oppgradering av motorveien med det nye Sotrasambandet som begynner å bli bygget i år.

Vi ønsker rett og slett ikke bybanen, vi vil ha motorvei vi kan kjøre bilen vår på.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
1 hour ago, ali q said:

De som pendler fra Øygarden/Sotra hadde aldri tatt bybane uansett. Selv de som jobber på Flesland tar heller en rask buss enn en sørpetreg Bybane. Turisttrafikken (som gjerne tar en treg Bybane) til Øygarden/Sotra er ikke akkurat noe å skryte av.

Jøss. Så det er kun turister som bruker bybanen?

Påfallende hvor mange turister det er som skal fra søndre bydeler og til sentrum en svart mandagsmorgen i januar da...

Bybanen er mye brukt. Av lokale og turister. Grunnen er nok delvis skinnefaktoren, som i korte trekk viser til at folk foretrekker transportmidler på skinner - av flere ulike grunner.

Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

Vi ønsker rett og slett ikke bybanen, vi vil ha motorvei vi kan kjøre bilen vår på.

Problemet er jo alle de strilene som insisterer på å ta med seg bilen sin på jobb i Bergen. Bergen har ikke ubegrenset mengde areal, og vi kan ikke bygge veg eller parkeringsplasser ut fra at alle som jobber i Bergen skal ha med seg bilen sin på jobb. En løsning på det er å spre behovet for parkeringsareal ved innfartsparkeringer på f.eks. Straume.

Videre så er Øygarden den nest mest folkerike kommunen i fylket, med en pågående fortetting rundt Straume. Det er helt korrekt at et godt kollektivtilbud i Rong neppe er aktuelt, men på Straume er tettheten stor nok til at man kan få til et godt kollektivtilbud.

Videre er det ikke slik at Sotra er et eget arbeidsmarked. Det er på alle vis del av Bergen - noe behovet for motorveg til Bergen beviser. Hadde det kun vært striler på veg til andre plasser enn Bergen som krysset sotrasambandet spår jeg at enfeltsveg hadde dekket behovet. En vesentlig del av trafikken er jobbpendling til Bergen. Konsekvensen av det er at det er større behov for kollektivtransport i retning Bergen enn innad i kommunen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Problemet er jo alle de strilene som insisterer på å ta med seg bilen sin på jobb i Bergen.

Ikke alle disse bilistene skal til sentrum. Noen skal fra Sotra til Åsane, noen skal til Askøy, noen skal til Sandsli og Kokstad. De mest alvorlige køene i regionen skapes ikke på motorveiene, men i ettfeltsveiene som fører ut på motorveiene. Derfor var det så viktig å få på plass gode veiprosjoekt som Knappetunellen og E39 Svegatjørn–Rådal, og derfor bygges nå det nye Sotrasambandet. Aller helst skulle man fått på plass Ringvei-Øst også, slik at en god del av trafikken fra sør kan gå utenom byen. Man kan også sette inn ekstra busser og hurtigbåttransport fra Ågotnes.

Debatten bør ikke bare handle om bil vs trikk (bybanen er så treg at man kan kalle den for en trikk). Det må handle om hvor mange gode og billige løsninger man kan få plass som ivaretar alle regionene og som kan få ned biltrafikken. Bilen kommer fortsatt til å være et populært transportmiddel til Bergen, men man kan også sette inn flere busser og båttrafikk. Så dyr som bybanen har blitt og så treg som den er (den bruker dobbelt så lang tid mellom Flesland og sentrum som en bil utenom rushtiden) så er den et dårlig alternativ.

Jeg skjønner derimot at bybanen er populær blant de som bor i nærheten av den. Jeg har et familiemedlem som kjøpte seg et hus mindre enn 100 m fra der bybanen kom og verdien på boligen steg fra 3 mill til over 11 mill i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...