Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-godkjenning etter frist

Anbefalte innlegg

Har hørt at hvis de trenger noen ekstra uker for å gjøre ferdig bilen, kan verkstedet ordne en kort utsettelse på fristen. Mitt personlige inntrykk er derfor at dette er strenge (og ubarmhjertige) regler fra EU. Men du kan være heldig og finne et verksted som ikke bryr seg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (1 time siden):

Gjelder bare biler registrert etter 8.2.2019

Tenker du på denne teksten? 

Kjøretøy som er registrert før 8. februar 2019 og som ikke har hatt EU-kontroll etter det, har fortsatt en frist for neste kontroll bestemt med en tidligere beregningsmåte, som baserte seg på siste siffer i registreringsnummeret.

Da gjelder det bare første kontroll, og så er det likt som for de andre. Og de siste av de bilene har kontroll i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (4 minutter siden):

Tenker du på denne teksten? 

Kjøretøy som er registrert før 8. februar 2019 og som ikke har hatt EU-kontroll etter det, har fortsatt en frist for neste kontroll bestemt med en tidligere beregningsmåte, som baserte seg på siste siffer i registreringsnummeret.

Da gjelder det bare første kontroll, og så er det likt som for de andre. Og de siste av de bilene har kontroll i år.

Ja, tenkte på den teksten ja. Jeg tenkte det ut fra teksten "… har fortsatt frist for neste kontroll… " 

Men ser nå😊

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (4 timer siden):

Spørsmålet er då om det kan vere slik:

Kontroll inntil 2 mnd. ETTER: Beheld opprinneleg frist.

Kontroll meir enn 2 mnd. ETTER: 2 år frå kontrolldato.

Vegvesenet veit forhåpentlegvis svaret.

Ja, jeg skal spørre på verkstedet/hos vegvesenet. Kan være slik du nevner også. 

Skal huske på å poste her når jeg vet noe mer. 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanne9867 said:

Ja, jeg skal spørre på verkstedet/hos vegvesenet

Det er ikke noe poeng. Hovedregelen er at bilen får ny frist 2 år etter siste periodiske kontroll, men dersom det er mindre enn 2 måneder til kontrollfristen, beregnes fristen for neste kontroll etter "den opprinnelige fristen".

Dette kan ikke misforstås som noe annet enn at:

Kontroll inntil to måneder FØR kontrollfristen: Ny frist = kontrollfristen + 2 år
I andre tilfeller: Ny frist = Kontrolldato + 2 år

Se Forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy pgf 5 2.ledd

Kjøretøy som nevnt i § 4 første ledd bokstav d, e og g skal kontrolleres og godkjennes senest 4 år etter førstegangsregistrering, og deretter senest 2 år etter siste periodiske kontroll.

og 5.ledd

For kjøretøy som fremvises ved periodisk kontroll mindre enn 2 måneder før kontrollfristen, beregnes fristen for neste kontroll etter den opprinnelige fristen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Interessant problemstilling. Jeg kjenner en som kjører rundt i en bil som skulle vært på EU innen 2019, men siden han ikke ønsker å bruke mye penger på å fikse bilen slik at den blir EU godkjent, kjører han bare rundt med den. Jeg har informert han om konsekvensene om han blir stoppet i kontroll eller kommer i en ulykke, men han mener det er verdt det. Uansett så vil vel han få en ny frist på to år fra datoen den blir godkjent om han leverer inn bilen for EU kontroll nå? Eller er det faste intervaller på to år uansett?

Da jeg hadde min bil inne til EU sist, fikk jeg den ikke godkjent, feilen måtte utbedres og jeg måtte inn til ny kontroll. Det hele tok to måneder forbi opprinnelige datofrist, så jeg risikerte å bli avskiltet i mellomtiden, men når jeg fikk den godkjent så var ny frist to år fra den første datoen jeg skulle ha den godkjent, ikke to år fra datoen jeg faktisk fikk den godkjent i etterkontroll.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 14.1.2023 den 21.08):

Har hørt at hvis de trenger noen ekstra uker for å gjøre ferdig bilen, kan verkstedet ordne en kort utsettelse på fristen. Mitt personlige inntrykk er derfor at dette er strenge (og ubarmhjertige) regler fra EU. Men du kan være heldig og finne et verksted som ikke bryr seg. 

Dette stemmer ikke. Etter siste regelendring er det kun én dato som gjelder, dagen etter utløp er bilen automatisk begjært avskiltet og det er det ingen som kan gjøre noe med. 

Tar du PKK innenfor +- 60 dager beholder du kontrolldatoen, tar du PKK utenom dette får du ny kontrolldato 24mnd frem i tid. 

På det nye systemet kan du ta PKK så ofte du vil, det eneste som hindrer deg fra å få utført PKK er manglende ETTERKONTROLL. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Hanne9867 skrev (På 14.1.2023 den 16.35):

Jeg har to biler, hvorav den ene skulle ha vært EU-godkjent i august 2022. 

Om jeg godkjenner den nå, blir da neste frist i august 2024 eller to år fra nå, dvs. januar 2025?

Du er heldig som ikke har havnet i ulykke eller blitt avskiltet på en mørk landevei……..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 1/16/2023 at 8:37 AM, Leo_ said:

På det nye systemet kan du ta PKK så ofte du vil, det eneste som hindrer deg fra å få utført PKK er manglende ETTERKONTROLL. 

Det blir da en absurd fremstilling. +-60 dager for å få BEHOLDE kontrollfristen er mer leselig, og gir korrekt intensjon.

Vis du velger å gjøre det mer enn 60 dager før kontrollfristen så forskyver du neste PKK og taper dermed gyldighetsdager på denværende PKK. Men det kan gi mening å gjøre dette, f.eks for å gjøre en bil mer selgbar.
Gjør du det etterpå vil jeg regne med at du avregistrerer bilen uten å levere inn skiltene, men sikkert noen få begrensninger der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...