chris_83 Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Som dere ser så skal dette bli et full prosjekt. Største problemet jeg har nå er hva jeg skal bruke til å løfte Taket/lokket. Det vil veie max 4 kg. hydralic pump, det blir for mye stæsj, olje pumpe. osv. Elektrisk motor(servo)- I såfall trenger jeg hjelp til å finne ut hvoran jeg skal gjøre det. (har ingen peil på elektriske ting, må lage en styrings mekaninsme) Helst skal løfte mekanismen bli styrt av en motion sensor. eller en knapp. Og strømmen skal helst komme fra PSUn Beklager den dårlige engelsken, gikk litt fort i går natt. PS!! Tips til forrandringer taes i mot med takk. (alt bygges i 3mm aluminiums plater.) selve opp byggningen er stjåløet litt fra denne http://www.moddin.net/project.asp?projectID=2 Endret 29. februar 2004 av cgsimons Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Ser du ikke det? Har du lest forklaringene på bildet? Har postet samme tegning på 2 andre forum, du er den første som ikke ser hva det er. Den første kabinnetet selve datamaskinen skal være er på toppen, med et løftbart lokk. (som på bilde er tegnet i midt posisjon(slik vil den se ut når jeg skal ta ut cd n osv. Andre delen(den i midten) er en enhet som skal styre alle vifter. Temp målere osv. Pluss en stor power knapp for selve maskinen. Siste delen(den nederste med en W) er der hvor radiatoren, pumpa og vann tanken vil være. Mellom alle kabinettene vil de gå kabler, f.eks vannslange opp fra vann kabinettet(den nederste med en stor W) til CPU n som er stasjonert i den øverste. Er det klarere nå hva dette er for noe? Håper det. Lenke til kommentar
flabben Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 EH, HA HA! Det der har jeg og tenkt på men aldri trodd att no'n ville prøve! MEN! Lykke til! Hvis du får det til, og det blir pent, bøyer jeg med i støvet her i bula mi for deg! Ser MEGET vanskelig ut! Lenke til kommentar
Tabaqui Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hehe. lykke til. tøfft om du greier det der :-) Lenke til kommentar
kerog Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 det er ikke noe problem å skaffe en dings til å løfte lokket ditt 4 kg vridning er en liten servo. Jeg vet ikke hordan du skal få kontroll på den, jeg vet bare hvordan det er med radiostyring. Lykke til jeg blir nok også å bruke servo til min neste case. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Ok si jeg har en servo som går rundt begge veier. Hvordan skal jeg da få den til å løfte et lokk/dytte. Jeg klarer ikke å finne en løsning... Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 (endret) Kom jo på en genial Ide, kanskje trengs det forklares? servoen går rundt, drar lokket opp. servoen går tilbake, lokket senkes. Hvordan kan jeg få servoen til å gå bare til et visst punkt, slik at jeg slipper å holde knappen inne. Endret 16. januar 2004 av cgsimons Lenke til kommentar
kerog Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Servoer kan kjøpes med vridning på f.eks 180 grader, ellers må en liten el-motor vinsj være løsningen. Styringen har jeg ingen ideer om. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Kan noe legge ut noen bilder for meg? Jeg har kansje en ide... Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 KAn noen hjelpe meg å finne en riktig elmotor til dette formålet? Og trenger noen hjul, som kabelen/tråden skal rulle i. Noen tips om hvor jeg kan finne dette? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 du kan sikkert finne en del i en RC butikk... tror jeg.. Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Modellers har nedgira el motorer, men ikke på webshopen. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hei. Du kan bruke en modifisert RC servo som motor. Disse er meget kraftige på grunn av at de har innebygget gear. Hvordan du modifiserer en slik for ditt formål finner du her: http://www.lynxmotion.com/images/html/smodh2.htm. eller her: http://www.dprg.org/projects/2003-05a/ Mere info om servoer finner du her: http://www.princeton.edu/~mae412/TEXT/NTRAK2002/292-302.pdf Driver til servo finner du her: http://www.geocities.com/BourbonStreet/3220/servobasics.html Eller her hvis du vil bruke en PIC krets: http://www.dougrice.plus.com/hp/RCservo/rcservo.htm eller her: http://www.rc-cam.com/servotst.htm For ditt formål kan du bruke microswitcher til å stoppe servoen når "kassa" kommer helt opp eller ned. Disse kan koples til en PIC eller STAMP (Se lenger nede) krets som da vil slutte å sende signal til servoen. Mulighetene her er mange feks. fjernstyring med remote control - fra PC - kodelås osv. For en universalkontroller kan du se her: http://www.parallax.com/ Til ditt formål vil en STAMP 1 modul være god nok. Denne programmeres ved hjelp av PC i BASIC. Lett å lære og du trenger ingen spesiell programmerer som til PIC kretsene. Good Luck. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Dette var kjempe bra ragstian. Takk her er mine bilder av fremtidlig kabinett i cad tegninger. Se For stort bilde Case nummer 1: Som dere ser på bilde er det et hvor taket/veggen/lokket er i topp posisjon og et i normal posisjon. Hullet under lokket i topp posisjon er 2 * 5,25" For Cdrom osv. Case nummer 2: Der er hullene 2 * 2 * 5,25" 2 skal brukes som vindu for vanntanken. Vanntank hos microplex 2 siste skal brukes til vifte kontroll, lys kontoll og temperatur kontroll. (skal kontrolere 3 * 120 mm vifter, 24 leds av forskjellige farger, 5-6 temperaturer) Vurderer denne Controll bay Som dere ser så er det dobblevegger, dette gjør at lys vil lyse ut av hullene i veggene. Taket vil bli lukket muligens med plexiglass. Hva synes dere om selve iconet til casen, (foten/poten), vurderer noe annet, iværtfall på lokket. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Hei. Du kan bruke en modifisert RC servo som motor. Disse er meget kraftige på grunn av at de har innebygget gear. Ragstian: Hvordan kan jeg vite om servoen er sterk nok til å dra i 2 tau/tråder som begge løfter 2 kg hver (tilsammen 4 kg). Holder det med en servo, eller trenger jeg to. Eller finnes de kanskje i forskjellige styrker? Som du ser på de nye bildene jeg har lagt inn, er dette bilde et tverrsnitt av casen. Ettersom casen har dobble vegger må tauet som skal løfte ytter veggen gå opp på et hjul i et hull i innerveggen. og ned til servoen plasert i casen. Trenger litt hjelp til å finne hjul til dette. Og hvordan dette kan festes på toppen av en 3mm aluminiumsplate. Burde Servoen løfte fra hvert hjørne, slik at den vil løfte casen mest mulig rett opp. Lenke til kommentar
Grimnar Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg har faktisk en servo som ligner på hyraulisk sylinder, samme funksjonen altså. Det er en liten motor i roten på sylinderen, som "skrur" opp et stag, akkurat som en sylinder. Funker både på 12V og på 24V. Jeg skaffet den fra en høyspentbryter som lå på ett delelager på min tidligere jobb. Den kan du få kjøpe for 500,- om du selv betaler frakt selvsagt. Ca 50cm høy. Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Hei. To metoder for å finne ut om servoen er sterk nok: 1. Prøve. Hvis servoen blir for svak reduserer du diameteren på trommelen som tråden spoles opp på. Da dette baserer seg på kraft ganger arm vil du doble kraften om du halverer radiusen. 2. Regne det ut. Hvis du ser på datablad for servoer vil de ha en spesifikasjon på hvor mye de kan dra. Her er et eksempel: 42oz-ins/.19 secs. Det betyr at servoen er sterk nok til å trekke (eller skyve) 42 Oz (1190 Gram) på en arm som er en tomme (25.4mm) i løpet av 0.19 sekunder. Dette er en liten RC-servo. Trenger du mere kraft kan du for eksempel bruke en Hitec HS-805BB Mega Servo, denne drar 343oz/ins dvs: 9723 gram med en arm på 25.4mm ( dette vil da være RADIUS på trommelen). Et lite GOOGLE triks med det samme: for å regne om 343 oz til gram skriver du i søkefeltet på google "343oz in grams". Beste unit kalkulatoren du kan få. Foten i designet ditt er kjempebra, har en liten mistanke om at du bruker LINUX med Gnome som skrivebordsmiljø. Er dette riktig? Good Luck. Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg bruker ikke Gnome eller Linux det er det største problemet med designet. Er ikke en linux type, kommer vel aldri til å bli det heller. Har tenkt på det lenge, men tror jeg skal gå får "foten". Hva synes dere om den store foten på lokket, skal jeg bytte den ut med et mer vindus preget utseende? Lenke til kommentar
chris_83 Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Prøver å forstå hvordan jeg skal regne det ut. Her er en brosjyre som spesifikasjoner. Hva skal jeg bruke åfår å regne ut styrken i gram PDF brosjyren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå