Gå til innhold

mange ødelegger trynet sitt

Mr.M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gaea skrev (2 minutter siden):

Nei, det er jeg ikke enig i. 

Selv om folk er offentlige, så er det ikke normal folkeskikk å diskutere og hetse utseende til andre folk, operert eller ikke, kjent eller ukjent. Man aksepterer andres utseende, man dømmer dem heller basert på væremåte, på en saklig måte :) en ting er å ha et operert ansikt, en annen ting er å reklamere for kosmetiske operasjoner. Sistnevnte bør selvfølgelig ikke forekomme, spesielt siden målgruppen til en del influencere er unge. På samme måte som vi må ha plass i samfunnet til folk med f.eks svulster i ansiktet må vi også akseptere at andre velger å operere seg. Jeg mener jo at det er viktig prinsipp å kunne ha selvbestemmelse over hva man ønsker å gjøre med sin egen kropp og at det er greit så lenge man har et informert samtykken, alle inngrep har selvsagt en risiko :)

Jeg er til dels enig men dessverre lever vi i et samfunn hvor slik forekommer om du liker det eller ikke. Det er dessverre alltid noen som kommer til å prate dritt om utseende til folk. 

Som sagt er jeg ikke særlig begeistret for den typen oppførsel men man bør ihvertfall være forberedt på det om man er offentlig. 

Jeg er forøvrig enig at det ikke burde være sånn at man må tåle dritt som kommer ens vei men se bare på hva politikere i vårt samfunn må gå igjennom. Det er ekstremt mye dårlig oppførsel ute å går og det stopper ikke selv om vi sier at det ikke er akseptabelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omnia vincit amor skrev (41 minutter siden):

Jeg er til dels enig men dessverre lever vi i et samfunn hvor slik forekommer om du liker det eller ikke. Det er dessverre alltid noen som kommer til å prate dritt om utseende til folk. 

Som sagt er jeg ikke særlig begeistret for den typen oppførsel men man bør ihvertfall være forberedt på det om man er offentlig. 

Jeg er forøvrig enig at det ikke burde være sånn at man må tåle dritt som kommer ens vei men se bare på hva politikere i vårt samfunn må gå igjennom. Det er ekstremt mye dårlig oppførsel ute å går og det stopper ikke selv om vi sier at det ikke er akseptabelt. 

Vi må jobbe med holdninger. Det blir for slapt å bare akseptere "sånn er det bare". Vi kommer langt på vei hvis foreldrene følger litt mer aktivt med på hva ungdommen gjør på nett, og at vi som voksne er er gode forbilder selv og heller viser hvordan man kan legge til rette for en sunn og saklig diskusjon.  Det hjelper også med god modereringspraksis, da tenker jeg ikke spesifikt på vårt forum men moderering generelt sett på nett og i forskjellige apper. Så noe kan gjøres, og vi bør ikke gi opp :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gaea skrev (21 minutter siden):

Det hjelper også med god modereringspraksis, da tenker jeg ikke spesifikt på vårt forum men moderering generelt sett på nett og i forskjellige apper.

Den typen moderering du nevner her kan man i utgangspunktet bare drømme om. Så lenge internett fines og sosiale medier som Facebook og instagram så vil nok det ikke være realistisk. Husk hvor mange brukere de to plattformene har til sammen. 

Selvsagt er det fint med holdningsendringer men jeg tenker det er lite realistisk å endre på kulturen som har bygget seg opp på nevnte plattformer. Så da er det opp til de som ønsker å eksponere seg for offentligheten å være klar over hva de utsetter seg for. Så enkelt er det faktisk. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 timer siden):

Synes det er litt rart å legge seg opp i hvordan andre ser ut. Hvorfor bryr det folk? 

Jeg er ikke operert, jeg bruker ikke en gang sminke, men jeg synes at folk skal få lov å gjøre akkurat hva de vil :) 

Dette har du sjølvsagt rett i. Men dersom eksempela er ein del av ein trend må det også vere "innanfor" å diskutere dette fenomenet, på same måten som at ein diskuterer slankepress/fedme o.l. Men fleire av eksempela i denne tråden viser nok naturleg aldring eller tilfeldigheiter, og det kan ikkje dokumenterast at evt. endringar er eit resultat av fenomenet trådstartar ynskjer å ta opp. Heller tvert imot. Innlegget til @0lafillustrerte dette godt. Kanskje er ikkje dette "samfunnsproblemet" så utbreidd likevel?

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

Vi må jobbe med holdninger. Det blir for slapt å bare akseptere "sånn er det bare". Vi kommer langt på vei hvis foreldrene følger litt mer aktivt med på hva ungdommen gjør på nett, og at vi som voksne er er gode forbilder selv og heller viser hvordan man kan legge til rette for en sunn og saklig diskusjon.  Det hjelper også med god modereringspraksis, da tenker jeg ikke spesifikt på vårt forum men moderering generelt sett på nett og i forskjellige apper. Så noe kan gjøres, og vi bør ikke gi opp :)

Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Den typen moderering du nevner her kan man i utgangspunktet bare drømme om. Så lenge internett fines og sosiale medier som Facebook og instagram så vil nok det ikke være realistisk. Husk hvor mange brukere de to plattformene har til sammen. 

Selvsagt er det fint med holdningsendringer men jeg tenker det er lite realistisk å endre på kulturen som har bygget seg opp på nevnte plattformer. Så da er det opp til de som ønsker å eksponere seg for offentligheten å være klar over hva de utsetter seg for. Så enkelt er det faktisk. 

Ei kvar stemme som bidreg med å formidle gode haldningar og sakleg debatt utgjer ein skilnad. Eg tykkjer at denne tråden er blitt både balansert og tankevekkande. Så får ein håpe at både ungdommen og foreldregenerasjonen ikkje berre held seg på facebook og instagram, men at nokre også sveipar innom eit tradisjonelt forum som diskusjon.no.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Ei kvar stemme som bidreg med å formidle gode haldningar og sakleg debatt utgjer ein skilnad. Eg tykkjer at denne tråden er blitt både balansert og tankevekkande. Så får ein håpe at både ungdommen og foreldregenerasjonen ikkje berre held seg på facebook og instagram, men at nokre også sveipar innom eit tradisjonelt forum som diskusjon.no.

Det er jo bra at man ønsker at det skal være mer saklig debatt, men jeg har liten tro på det i sosiale medier som sagt. Diskusjon.no er nok en av de få stedene som jeg har erfart at man kan ha en noe lunde seriøs diskusjon uten å få personangrep og stygge kommentarer rettet mot seg. Kommenterer man noe på Facebook så kan man risikere å få det ene og det andre rettet mot seg. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (7 timer siden):

Det er ikke bare personer med bra utseende som endrer utseende sitt. Ofre for syreskadeangrep, de som er født med svulster i ansiktet, brystkreftpasienter som velger å rekonstruere bryst , øyelokk-operasjoner for å få et forbedret syn etc . Jeg dømmer ikke disse om de velger å ikke operere seg, men jeg har full forståelse for at de velger å operere seg, enten til et resultat det er noen noenlunde lik seg selv før eller forbedret.

selvsagt, de personene utgjør noe helt annet, og burde være slikt leger syslet med.

Leger burde ikke bruke kunnskapene sine på å fjerne ribbein på friske mennesker kun for at de skal få smalere midje, osv.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er helt enig i at det er et personlig valg, men på grunn av påvirkningen det har på unge mennesker, både under og over 18 år, må man tåle at ulike inngrep og følgene av disse diskuteres. Har aldri skjønt meg på de som velger å tatovere ansiktet, noe som kanskje havner i samme gate. På 1990-tallet var det større fokus på silikon hos damer for å forstørre bryster, i de siste årene har det vært fiksing av kjønnslepper.

Jeg tror en økt forståelse for de som vurderer botox, silikon eller andre vanskelig reversible inngrep på hva andre personer ser etter i forbindelse med utseende, kunne forhindret inngrep som de angrer på i ettertid. Tror det er relativt få gutter/menn som aller helst ønsker seg dame med baywatch-mugger, selv om det ikke nødvendigvis er negativt om man er ekstra utstyrt på det området. Menn flest er i liten grad kresen når det kommer til utseende på kjønnslepper. Men, hvis noen føler seg bedre av det, så for all del...

Det er noe lettere å forstå inngrep dersom noen har vært utsatt for en skade som plutselig har endret utseende, uten at jeg nødvendigvis har gode argumenter på løpende bånd.

Angående ministeren, kan være lyssetting, men kjenner personer som har fått botox-utseende av medisinering. Jeg har ikke spurt mer rundt det, så kjenner ikke bakgrunnen til det. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

selvsagt, de personene utgjør noe helt annet, og burde være slikt leger syslet med.

Leger burde ikke bruke kunnskapene sine på å fjerne ribbein på friske mennesker kun for at de skal få smalere midje, osv.

Sistnevnte tilhører kirurger som ikke gjør jobben slik de skal. Og er nok mer de ekstreme tilfellene på steder hvor det er mindre reguleringer og mindre strengt, dvs ikke i Norge 

Lenke til kommentar

Jeg har sett Ebba (hun har norsk statsborgerskap, ikke sant?) litt på TV, og jeg kan si at jeg aldri har tenkt på at hun er plastbelagt. At hun ser ut som hun gjør på høyre bilde, handler nok mest om lyset, som gruvene i Lappland vanligvis har mangel på.

Hun fikk imidlertid en del kritikk for valget av jakke under åpningen av det svenske EU-formannskapet på ishotellet i Jukkasjärvi. Noe som resulterte i en ganske dum debatt. Skulle ønske det var litt mindre fokus på utseende og klesvalg blant politikere og et større fokus på jobb, politikk.

Når det gjelder plastiske operasjoner, skulle jeg ønske det var en 25-årsgrense. Jeg synes det er sprøtt at influncers bruker sin tillitskapital til å oppmuntre unge mennesker til å fylle ut leppene eller forstørre brystene til sponsede klinikker. Hvis du vil ha kirurgi, gå for det, men vent i det minste til hjernen din er ferdig med å vokse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (49 minutter siden):

Jeg synes det er sprøtt at influncers ... men vent i det minste til hjernen din er ferdig med å vokse.

Influensere er født med normal hjerne, som krymper over tid, litt sånn Benjamin Button-syndrom, så det er forståelig at de velger å kjøre på først som sist, mens de fremdeles klarer å signere avtalen på klinikken.

Lenke til kommentar

Blir aldri overrasket når offentlige kvinner gjør slike inngrep. Utseendet deres blir snakket om konstant, både på godt og vondt. Det verste er snakkisen som kommer når hun begynner å bli eldre. Dette ser jeg blant vanlige folk også. "Hun begynner å se gammel ut" og den rekka der. Hører kvinner rundt meg snakke slik om andre ganske ofte. Og så ser man den tråden her, folk diskuterer andres utseende. Det er vel bare sånn vi er, jeg er jo med på det jeg også nå. 

Det hadde jo vært fint om alle bare kunne tenke at de er bra nok som de er, men samfunnet vårt fungerer ikke slik. Det er utelukkende mest positivt å være penest og alle vil jo være det. Alle vil også være yngre. Alderen kan man ikke stoppe. Noen har nok penger til å gå til en kirurg som passer på at resultatet blir så naturlig som mulig, det er ikke alle man kan se at har operert, tatt botox og fillers. Linnèa Myhre hadde en fin artikkel i lokalavisen til romsdal for noen år siden angående det å ta et valg hver dag om å IKKE gjøre noe med ansiktet og kroppen. 

Mine tanker om det er at folk må få gjøre som de vil. Men det er ikke til å legge skjul på at kosmetiske operasjoner kommer som følge av usikkerhet. Så er spørsmålet om det er så galt, om det er noe som kan øke selvtilliten. Men kanskje man burde få økt selvtilliten på et annet vis, før man legger seg under kniven eller sprøyter noe under huden. I noen tilfeller er det snakk om skader etter ulykker og stort avvik i utseende (da snakker jeg ikke om smale lepper, litt skeiv nese, ujevne kinnbein eller noe helt naturlig og normalt). Når jeg ser pene kvinner i alle aldre gjøre slikt, syns jeg som oftest alltid at de var like flotte uten. Man er som man er, hvorfor modisere det... Joda, jeg vet hvorfor, men huff. Jeg kunne tenkt meg å fikse på både nesa og leppene, ta ansiktsløft og hele pakka der. Men jeg orker ikke at andre skal snakke om at jeg har gjort det, så da lar jeg faktisk være. Jeg hadde kanskje vært penere om jeg fikset litt på ditt og datt, men jeg vil ikke bli en snakkis. 

Enig med den som skriver at det burde vært 25-års grense. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Malakitt skrev (På 14.1.2023 den 21.58):

Det hadde jo vært fint om alle bare kunne tenke at de er bra nok som de er, men samfunnet vårt fungerer ikke slik. Det er utelukkende mest positivt å være penest og alle vil jo være det. Alle vil også være yngre. Alderen kan man ikke stoppe. Noen har nok penger til å gå til en kirurg som passer på at resultatet blir så naturlig som mulig, det er ikke alle man kan se at har operert, tatt botox og fillers. Linnèa Myhre hadde en fin artikkel i lokalavisen til romsdal for noen år siden angående det å ta et valg hver dag om å IKKE gjøre noe med ansiktet og kroppen. 

Mine tanker om det er at folk må få gjøre som de vil. Men det er ikke til å legge skjul på at kosmetiske operasjoner kommer som følge av usikkerhet. Så er spørsmålet om det er så galt, om det er noe som kan øke selvtilliten. Men kanskje man burde få økt selvtilliten på et annet vis, før man legger seg under kniven eller sprøyter noe under huden.

Jeg tenker at god selvtillit og god selvfølelse må komme innenfra. Det finnes ingen snarveier dit.

La oss si at en dame har lav selvtillit fordi hun ikke synes hun får så mye oppmerksomhet av menn. Hun legger skylden på sine A- eller B-bryster, og får operert inn et implantat i hvert bryst. Hvis hun da får mer oppmerksomhet fra menn, vil det gi henne bedre selvtillit?

Trolig ikke, fordi hun mest sannsynlig nå vil kjenne på at mennene er mer interessert i puppene hennes enn i henne som person. Hennes "verdi" har ikke økt. Det er "verdien" på puppene som har økt. Derfor er jeg veldig skeptisk til å bruke kirurgi for å booste eget selvbilde, fordi jeg tror ikke det hjelper i noen særlig grad.

Det er som å vinne 10+ millioner kroner i Lotto. Du blir mye mer skeptisk til alle nye bekjentskaper enn du var tidligere, fordi du er usikker på om de liker deg som person eller om de er mest interessert i pengene du har vunnet.

Endret av Trotters
Korrigert skrivefeil.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...