Gå til innhold

Betinget frakjennelse av førerkort i Danmark

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet ned til Århus i oktober 2021, har bostedadresse i Harlev og danskregistrert bil.

Jeg var så uheldig å kjøre for langt frem ved en førkjørsvei i Århus. Ble påkjørt av en buss, men fikk selvfølgelig skyld. Ingen personskade. Materiell skade, litt skade på buss, mest på min bil i venstre hjørne og front. Betalte en bot, men etter noen måneder fikk jeg beskjed om "betinget frakjennelse av førerkort". Det betydde at jeg måtte ta ny teoriprøve og praktisk prøve innen ett år. Teoriprøven besto av 25 fotos av trafikksituasjoner med på dansk oppleste spørsmål og multi-svaralternativer. Alle svaralternativer måtte være avkrysset rett. Varighet 25 min. Dette ble et voldsomt stress, og jeg fikk for mange feil. Det var også lagt inn feller, slik jeg ser det. Hadde egentlig øvd godt, men det var selve prøveformen som voldte problem. Dermed ble mitt norske sertifikat dratt inn. Eneste mulighet nå er å søke om dansk kørkort og ny teoriprøve.

Vil egentlig bare vite om et slikt uhell ville ha ført til det samme i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle jeg virkelig ønske! Tenk så mange inkompetente sjåfører vi hadde fått av veien..! Aldri hørt om noe sånt i Norge, her må du ta førerprøve om du mister førerkortet mer enn 6mnd, ellers er det ingen kvalitetssikring. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (20 timer siden):

Det var også lagt inn feller, slik jeg ser det.

Det er det i Norge og, iallefall hvis du tok teoriprøven siste 17 år.. Selv når jeg tok teoriprøven i 2006 så var multiple choice på nivået "gjelder dette skiltet på virkedager eller mandag-fredag" nettopp for å sjekke om du har lest lovverket eller om du bare baserer deg selv på "sunn fornuft"..

Lenke til kommentar

Når du har flyttet fra Norge, så kan du ikke lenger få førerkort fra Norge.
Må du for eksempel fornye førerkortet, så må det gjøres i landet du bor.
Dette er ting det kan være greit å tenke på når man flytter til et annet land.

Det kan også være andre regler i andre land. 
I Danmark kan for eksempel bilen din inndras, og selges, dersom du gjentatte ganger kjører for fort eller lignende.
Reglene for inndragelse etter ulykker er også annerledes, som du nå har oppdaget.
Selv om dansk skriftlig er svært likt norsk, så kan det altså også være vanskeligere å ta førerprøve.

På den andre siden, så gjelder ikke dansk førerkortbeslag i Norge, så du kan jo alltids flytte tilbake å kjøre på noen norske busser i stedet?

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som motvekt til Olaf's spissede kommentar er det nok mange på veien i Norge som kan ha dårligere kunnskaper enn trådstarters.  Vi snakker f.eks. om alle som har betalt for å bestå teoriprøven. Her er det nok store mørketall fordi anmeldelsene ikke prioriteres av politiet.

https://www.nrk.no/norge/her-skal-kvinnen-jukse-pa-teoriproven-1.12830882

https://www.nrk.no/norge/42-personer-tatt-for-forerkort-juks-i-larvik---i-oslo-nedprioriteres-sakene-1.14109187

Virker jo som om danskene kanskje bruker en teoriprøve som er bedre (hvis foto av trafikksituasjonene stadig endres) - så det er bra.

Samtidig har jeg hørt omvendt fra en danske som har flyttet til Norge, han var ikke vant til høyreregelen og skjønte ikke hvorfor småveier fra høyre har forkjørsrett hvis hovedveien ikke er en forkjørsvei. I DK er visst alle hovedveier å betrakte som forkjørsveier.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...