Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ethernet gjennom telefonledning

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en nettverkskabel trukket mellom to rom.

Jeg har allerede en 4-leder uskjermet telefonkabel som jeg brukte til ISDN.

Er det mulig å bruke denne istedet for å legge opp ny kabel?

Rett og slett koble til en nettverks-kontakt i begge ender????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger en nettverkskabel trukket mellom to rom.

Jeg har allerede en 4-leder uskjermet telefonkabel som jeg brukte til ISDN.

Er det mulig å bruke denne istedet for å legge opp ny kabel?

Rett og slett koble til en nettverks-kontakt i begge ender????

Hva skal du bruke denne til? Vanlig nettverk?

Du kan prøve og koble den og sette utstyret til 10Mb/s, 100Mb/s kan du bare glemme.

Lenke til kommentar

Klart det er mulig, men tviler på at du blir veldig fornøyd med resultatet. I det minste bør du løse hastigheten på nettverkskortene på 10 Mbit.

Hvis det er bare to maskiner så kan det fungere hvis ledningen ikke er for lang.

Siden dette er utenfor alt som heter standard, så er det kun en måte å finne ut av det på- prøve!

For en tid tilbake var jeg med på å koble sammen to maskiner med lampettledning, sånn for å se om det virket- og det gjorde det..

Hvis du ikke synes sånn prøving kan være morsomt, foreslår jeg at du legger vanlig tp- kabel like godt først som sist.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Hmmm. ISDN ser ut til å bruke bare 4 ledere, de 4 midterste på kontakten.

Nettverkskabelen ser ut til å være fysisk identisk, men de jeg har liggende bruker 8 ledere istedefor 4.

Hvilke ledere er på patche-kabelen er det jeg må tilslutte for å få ethernet med 4 ledere da tro???

De 4 midterste?

Eller krever ethernet alle 8 lederne i patch-kabelen for å funke=

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bare prøv! Det går sannsynligvis meget bra. Jeg kjører med standard telefonkabel fra kjelleren og opp til 3 rom, det går bra. Jeg kjører også bort til nabohuset, ca 100m med 100Mbit og det går også bra. Det er litt og gå på, så sant du ikke har spesielle støykilder i nærheten.

Jeg har nå prøvd, men får det ikke til å funke.

Jeg har koblet med telefonledning til rj45 plugg, og koblet leder 1,2,3 og 6.

(og jeg sjekket at jeg har koblet riktig med et multimeter)

-Er det er krav til at alle 8 lederne kobles, selv om ethernet bare bruker 4 ??

Jeg mener å ha hørt at alt må kobles....

Lenke til kommentar

Nei, du trenger bare par 2 og 3 (såfremt du ikkje skal kjøre gigabit)

Viss du bare skal bruke mellom ruter og maskin/swich, så kan du jo flytte ruteren istadenfor.

adsl linja går igjennom nesten kva det skal være av kabel...

Isåfal trenger du bare 1 par, som du kobler på pin 5 og 4 (a-gren på 5, b-gren på 4) i ein rj plugg. (event par 1 i kontakt)

Edit: leif

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar
Jeg har koblet med telefonledning til rj45 plugg, og koblet leder 1,2,3 og 6.

(og jeg sjekket at jeg har koblet riktig med et multimeter)

Det holder ikke bare at det er forbindelse mellom de rette pinnene, det må også kobles riktig par for par. Hele poenget med CAT5 er at hvert par er meget godt tvistet, hvis du bytter om lederne slik at signalene ikke går parvis så får du mye støy inn på linja og det fungerer ikke. Dette er den klassiske feilen med å koble nettverkskabel.

CAT 3 kabel har færre tvist per meter, dermed klarer den ikke høye hastigheter. Telefonkabel har kanskje ikke tvisting i det hele tatt, det fungerer sjelden til nettverk.

Lenke til kommentar
Det holder ikke bare at det er forbindelse mellom de rette pinnene, det må også kobles riktig par for par.

Neida, det er bare tull. For at du skal være GARANTERT 100 Mbit, må du nok ha strøm gjennom alle de fint tvinnede parene av kabler. Men, du får fint til å bruke en kabel som bare bruker 1,2,3 og 6 og nettverkskortet ditt vil tro at du har en 100Mbit tilkobling.

Jeg har en kabel med bare 4 ledere, som selvfølgelig er 1,2,3 og 6, og får til å kjøre litt over 60 Mbit på den. Hastigheten vil selvfølgelig gå ned ved lengre lengder (denne kabelen er rett under 5 meter).

Og det stemmer, at telefonlinja bare bruker 2 ledere, 4 og 5 som det var sagt.

Lenke til kommentar
Nei, du trenger bare par 2 og 3 (såfremt du ikkje skal kjøre gigabit)

Viss du bare skal bruke mellom ruter og maskin/swich, så kan du jo flytte ruteren istadenfor.

adsl linja går igjennom nesten kva det skal være av kabel...

Isåfal trenger du bare 1 par, som du kobler på pin 5 og 4 (a-gren på 5, b-gren på 4) i ein rj plugg. (event par 1 i kontakt)

Edit: leif

Hei,

Som albe har jeg også prøvd å koble pin 1,2,3 og 6. Denne kabelen skal gå mellom adsl modem og nettverkskortet i PC'en. Dette fungerer ikke.

Mener du at hvis jeg skal gå fra modem/router til nettverkskort så går det greit å kun bruke pin 4 og 5 på en RJ45 plugg?

Lenke til kommentar
Mener du at hvis jeg skal gå fra modem/router til nettverkskort så går det greit å kun bruke pin 4 og 5 på en RJ45 plugg?

Antar du mener mellom splitter og modem, da kan du bruke nesten hva slags kabel så lenge du kobler som du sjkriver, fjern eventuelle termineringsmotstander i veggboksene til TN hvis du bruker dem opp igjen.

Lenke til kommentar

Jeg feilsøkte endel, og fant ut at jeg hadde et overnervøst skjermkort.

Jeg byttet det ut med et annet jeg hadde liggende, og da ser det ut til at ethernet over 4-leder går glimrende.

Takk for hjelp folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...