Gå til innhold

2032 Lithium knappecell batteri?

Anbefalte innlegg

36 minutes ago, Woff said:

Heldig du da!  🙂 Jeg har huset fullt av sånne: 
Picture 13 of 14
Og disse bruker 2 stk AAA batterier.
Og de BRUKER eller spiser batterier! De som må skiftes ofte (hver 2-3 uke) sitter inni tre kjøleskap hvor både kulde og dårlig wi-fi gjør at de bruker mye strøm. De KLAGER på batteriene når spenningen synker til 1,3V og da er det bare å skifte. 

Generelt ting som har wifi bruker mye strøm så har nok med det å gjøre.

Forøvrig har jeg masse AA og AAA i oppladbar form og. Ikea sine ooppladbare batterier er knallgode.

Biltema sine er helt greie de og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (45 minutter siden):

Generelt ting som har wifi bruker mye strøm

Jepp, er klar over det. Og det hjelper lite at den står inni et kjøleskap og har metall på alle sider, gir dårlig wi-fi det.
Og med KRAV om spenning over 1,3V så kan oppladbare batterier bare glemmes som du kanskje vet?

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Woff said:

Jepp, er klar over det. Og det hjelper lite at den står inni et kjøleskap og har metall på alle sider, gir dårlig wi-fi det.
Og med KRAV om spenning over 1,3V så kan oppladbare batterier bare glemmes som du kanskje vet?

Ja de er vel gjerne bare 1.2V men det var snodig krav å ha da. Har masse dingser som bruker slike batterier og ingen av de klager.

Har du målt spenningen på dem mens de er i bruk? Batterier viser jo ofte høyere spenning når de er ubelastet

Lenke til kommentar
2 hours ago, Woff said:

Picture 13 of 14
Og de BRUKER eller spiser batterier! De som må skiftes ofte (hver 2-3 uke) sitter inni tre kjøleskap hvor både kulde og dårlig wi-fi gjør at de bruker mye strøm. De KLAGER på batteriene når spenningen synker til 1,3V og da er det bare å skifte. 

derfor jeg bare har 433 MHz sensorer; da varer batteriene (typisk 2 x AAA) nesten et år...

Lenke til kommentar
tingo skrev (18 minutter siden):

derfor jeg bare har 433 MHz sensorer; da varer batteriene (typisk 2 x AAA) nesten et år...

Men de er ikke like fine når du skal bruke mobilen til å lese temperaturer i alle rom..
Jeg har forøvrig de du tenker på også, jeg har 4 stykker (bruker 2*AA) og de har i tillegg ekstern føler. Bruker en i samme kjøleskap som wi-fi enheten, lagt inn den eksterne føleren (teipet i døra's bakkant) Disse kan leses av med en 'master-enhet', og som du sier så går de typisk ett til to år på baterisettet. Rekkevidden på enhetene er vel rundt 10 meter og går fint igjennom en vegg eller to.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Woff said:

Picture 13 of 14

Jeg kjører de på USB.

https://www.aliexpress.com/item/1005006546184505.html

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Woff said:

Hvis enheten din kutter ved en cellespenning på 1.3V for alkaliske celler da er det ikke rart du har lite levetid:

image.png.cbb55081c280c9621b32fa02a84af56c.png

Du har ikke engang brukt halvparten av energien i en alkalisk celle ved 1.3V

Som hovedregel bør apparater som bruker alkaliske celler kunne tåle å gå ned til 1.0 eler helst 0.9V pr. celle (Som er grunnen til at det er så vanlig å ha to celler i serie med alkaliske celler)

Hvis du faktisk ikke kan tåle mindre enn 1.3V pr. celle trenger du sølvoksidceller (men lykke til å finne de i en AA formfaktor), med mindre du kan ta skrittet opp til primære litiumceller.

NiMH celler har faktisk en høyere minste spenning enn alkaliske: image.gif.07edd33e6067daeb6d623e86aef4692f.gif

Så med mindre apparatet går ned til under 1.0V så burde godt designede apparater takle de cellene fint. De kan imidlertid finne på å overutlade celler om de trekker strøm under 1.0V.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 timer siden):

Jeg kjører de på USB.

Takk for tipset, MEN de jeg allerede har på plass er montert langt unna strøm (2 stk ute, 3 i kjøleskap og 5 på dørkarmer 1,6 meters høyde.) Jeg har ytterligere 3 underveis fra Kina, de blir garantert montert like dumt..

sverreb skrev (57 minutter siden):

Hvis enheten din kutter ved en cellespenning på 1.3V for alkaliske celler

Takk for flott dokumentasjon ☺️ men jo det som er problemet! De er konstruert dumt ja, men jeg elsker jo formfaktoren på de. Passe store og enkle. De bruker riktignok AAA, de andre jeg nevnte bruker AA og de fungerer minst et år på settet før skifting. 
Beklager til @Bjerknez for kapring av tråden din!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Takk for flott dokumentasjon ☺️ men jo det som er problemet! De er konstruert dumt ja, men jeg elsker jo formfaktoren på de. Passe store og enkle. De bruker riktignok AAA, de andre jeg nevnte bruker AA og de fungerer minst et år på settet før skifting. 
Beklager til @Bjerknez for kapring av tråden din!

Jeg bruker en bunke av disse: https://www.aqara.com/en/product/temperature-humidity-sensor/

De bruker zigbee ikke wifi, så du må ha en  hub for å kople de på nettet. De skal holde i to år på en 2032. Kan ikke bekrefte det så langt siden jeg har kun brukt de i ett år.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Woff said:

Takk for tips! Jeg har ikke brukt Zigbee så jeg trenger litt info? Hva er rekkevidden på disse, hva er omtrent pris og hvor ofte oppdaterer de seg?

Sensoren koster 200,-
Rekkevidden kommer an på, men forvent vesentlig mer enn wifi.  Hub finnes i en del variasjoner fra 400,- til 1200. Noen er kombinert med kamera. De later til å oppdatere ca hvert 5. minutt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Blir jo litt hvis jeg skal skifte ut 13 stk (som er de jeg har nå) da. Et sett med 40*AAA koster jo 109,-
https://www.biltema.no/kontor-teknikk/batterier/akaliske-batterier/aaalr03-alkalisk-batteri-40-pk-2000053567

Men siden jeg da ikke har Zigbee så bør jeg vel ha det representert her også...  (Har kjøpt endel lyspærer (feilbestilling) som bruker Zigbee så unnskyldningen er på plass!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...