Bjerknez Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Jeg trenger nye batterier til fjernkontrollen som åpner garasjeporten og denne bruker 2032 batterier. Jeg ser at det finnes Lithium batterier i 2032 størrelsen. Er disse bedre enn de vanlige batteriene til bruk i fjernkontroller? Hva er fordelen/ulempen? Både lithium og de vanlige er jo på 3V... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 Kan være at det bare er jeg som har forvirret meg selv....? Ser ut til at dem aller fleste er Lithium når jeg leser beskrivelsen, men ikke alle "skryter" av det på pakken... Eller finnes det ogsl alkaliske batterier i CR2032 størrelsen? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Alle 2032 celler er LiMnO2 meg bekjent. Det er imidlertid STORE kvalitetsforskjeller på disse cellene. Jeg har vært ute for 2032 celler som har så stor indre motstand at de i praksis er ubrukelige til ting som trekker bare litt ujevnt med strøm fra de. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 sverreb skrev (1 minutt siden): Alle 2032 celler er LiMnO2 meg bekjent. Det er imidlertid STORE kvalitetsforskjeller på disse cellene. Jeg har vært ute for 2032 celler som har så stor indre motstand at de i praksis er ubrukelige til ting som trekker bare litt ujevnt med strøm fra de. Noe spesielt merke du vil anbefale? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) CR2032 er vel vanligvis lithium-basert nå for tiden. Holder vanligvis en knapp(celle) på Energizer. https://en.wikipedia.org/wiki/Button_cell Endret 10. januar 2023 av vidor 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Energizer eller panasonic er stort sett pålitelige og konsistente. Det meste med et navn (som ikke er et butikk-internmerke) vil stort sett være ok. De gangene jeg har hatt totalt ubrukelige celler så har det vært noname greier fra clasern, biltema o.l. Endret 10. januar 2023 av sverreb Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Hvis du vil ha billige batterier fordi det er forbruksvare så har Normal-butikkene et sett med Kodak CR2032 (6 eller 8 batterier) til prisen av ca ett Energizer-batteri. Disse er ganske dyre selv på Rema og Kiwi. 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har hatt problemer med batteriene i nøkkelen til motorsykkelen som er trådløs. Husker ikke merke, men hadde et 2032 batteri som virket veldig dårlig. Så kjøpte jeg et Varta batteri og det har vart lenge. Prisen er ikke så viktig, men jeg vil gjerne kjøpe CR2032 som leverer mest mulig strøm uten spenningstap. Er vel den indre motstanden som spiller en rolle her vil jeg tro....? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Ja, da er det nok verdt å kjøpe det beste du får tak i. Varta er sikkert gode de også. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2023 Ja, jeg pleier jo å handle fen del fra AliExpress og jeg har troen på at man får mye som er minst like bra for lavere pris, men jeg er også såpass ærlig med meg selv at jeg vet at enkelte ganger er dyrt og kjent bedre enn billig og ukjent Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Har handlet CR2032 fra Panasonic på AliExpress og de fungerte fint og hadde ok datostempling. Står forresten et som CMOS-batteri i den maskinen dette skrives på nå. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Aliexpress er lit hit&miss. Først og fremst er problemet med de å identifisere skrotet, ikke at du ikke kan få gode produkter derfra. Ang. batterinomeklature: I Navnet CR2032 liger det egentlig at dette er er LiMNO2 batteri: Første bokstav angir kjemi: C er LiMNO2, som nok er den aller vanligste lithiumbaserte primærcellekjemien. Av de andre kan vi nevne L som er Zink-manganoksid (I.e. alkalisk) og S som er sølvoksid. Andre lithiumkjemier å merke seg er E: Lithium-thionyl klorid. Disse er glimrende til batterier som skal vare lenge da de har veldig liten selvutlading/aldring. Andre bokstav er form. I dag er det bare R og P som brukes for nye celler. De betyr ganske enkelt Rund (R) eller ikke-rund (P) Tallene er dimensjon. Diameter og tykkelse: 2032: 20mm diameter 3.2mm tykkelse. Endret 10. januar 2023 av sverreb 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) vidor skrev (26 minutter siden): Står forresten et som CMOS-batteri i den maskinen dette skrives på nå. Som ofte pleier å komme med KTS-batterier, i alle fall de hovedkortene jeg har hatt oppigjennom. De skal være ganske bra tror jeg, men det er vel ikke vanlig å finne i butikken. Det er faktisk litt variasjoner ute og går når det kommer til kapasitet, jeg tror Energizer sine er den høyeste på 240mAh, om jeg ikke tar helt feil Edit: fant en test på slike batterier, ikke sett hele enda selv: Endret 10. januar 2023 av bshagen 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå