kaptein Martin Skrevet 9. januar 2023 Del Skrevet 9. januar 2023 Hei, er det noen som har erfaringer med å operere Hoffas Fettpute i kneet? Jeg har røket korsbåndet to ganger og operrert meg for dette, det gikk forholdsvis greit til 1,5 år etter siste operasjon. det eneste jeg følte var smerter ved mye gåing under venstre fotblad og i høyre hofte til tider. Jeg slet dog noe med strekken som aldri ble like god som den friske siden. I sommeren/vår 2021 utviklet jeg mye defuse smerter i kneet, som spesielt ble ubehagelig smertefullt når jeg sto og gikk, det ble ekstremt invalidiserende i løpet av kort tid og smertene føltes brennende og ofte intense. Jeg opererte meg for en liten meniskskade og fjernet en cycloups (beinet arrvev som hadde dannet seg i leddet). Jeg er fortsatt svert invalidisert og smertene varierer, de kan føles kalde, noe brennende eller noe sviende (litt defust ofte). det kommer også ofte en stikkende smerte som nesten kjennes ut som et støt om jeg bråt strekker ut beinet (v fek sparking ) eller gåing i nedoverbakker. Oppover går veldig greit. Fettputene ser også mye større ut en på det andre beinet når kneet er strakt, men dette kan være normalt, siden jeg har operert noen ganger. Jeg har vært hos to leger med to forskjellige diagnoser, hvor den ene snakker om regionalt smertesyndrom og den andre om hoffas fettpute syndrom (som kan opereres, men har hørt noen si det kan bli værre). Legen som konstaterte hoffas syndrom virket sikker og meget kompetent, han heter Odd Arne Daljord og jobber på NIMI. Legen som tvilte på at hoffas operasjonen ville hjelpe heter Stig Heir og jobber på Martina Hansen, han virket også kompetent, men hadde ingen annen løsning på problemet en å håpe det ble bedre med tid og trening. Jeg har falt på å forsøke å gi det noen måneder med trening om det ikke hjelper vurderer jeg operasjonen, men av erfaring gjør trening problemet værre. Jeg er en 25 år gammel mann, som pr dags dato ha måtte satt livet og studier på vent. Om noen har noe erfaringer med Hoffas Fettpute operasjon eller råd, hadde jeg satt veldig pris på dette. Det er et litt komplisert problem, så om noen har tips til noen behandling/spesialister for en second opinion i Norge eller utlandet, tas det også imot med stor takk. Lenke til kommentar
idakl Skrevet 23. mars 2023 Del Skrevet 23. mars 2023 Hei, Jeg har selv hatt diffuse smerter, og etter 2 år gikk jeg til Odd Arne Daljord på NIMI som konstaterte hoffas syndrom på begge knær. Jeg har forsøkt fysioterapi i ett år etter det, men det hjalp ikke, og ville også ha en second opinion, så deretter gikk jeg til fastlege som henviste videre til Martina Hansens Hospital. Jeg har tatt røntgen og mr her og de har vært til stor hjelp for meg til tross for medisinsk uenighet i om operasjon hjelper eller ikke. Men jeg hadde også Stig Heir som lege, og jeg merket at han ikke helt forsto min problemstilling og hvor mye dette har påvirket meg. Han var veldig i tvil og ville egentlig bare ha meg ut derifra, veldig frustrerende. Heldigvis klarte jeg å få han til å forstå, så nå venter jeg på operasjon om ca 3 uker, og jeg gleder meg til å få tilbake livet mitt uten begrensninger og smerter. Jeg forstår din problemstilling og vet hvor forferdelig det er å ikke kunne ha en vanlig hverdag pga smerter og plager når man er så ung. Eventuelt kan du prøve å få henvisning til et annet sykehus, de har flinke ortopeder på Bærum og Ullevål og. Jeg ønsker deg det beste, og håper du finner ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå