Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Om antidepressiva

xrays

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært imot å "gå på antidepressiva" for min egendel. Prøvde så vidt superkort periode for 20 år siden og tok muligens for mye fordi jeg "følte meg påvirket" i tillegg klikket fordøyelsen. 

Nå har jeg noe jeg tenker jeg skal prøve å få gjennomført av litt tøffe mål jeg setter meg og kjenner at jeg trenger drahjelp. Helst fra mennesker men også humør. Vet ikke om det er lov å skille slike spørsmål her, korriger meg i så fall, men om det er noe som er milde og ikke så merkbart og man driver å føler seg påvirket på forskjellige måter. Er også noe sensitiv for all slags medisin, tåler fx lite både ibux og paracet og må svette det ut av kroppen ved hjelp av sauna for ikke å føle meg etterdopa av noe slag etter bruk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei! 

Det er dessverre mange som har en ganske feil oppfattelse av hva antidepressiva er og hvordan det fungerer. Antidepressiva et først og fremst et hjelpemiddel for hvis du sliter med depresjon ikke en løsning. 

Jeg har selv gått på antidepressiva i over 5 år nå og kan anbefale det om du sliter med depresjon og angst. 

Før jeg begynte å bruke antidepressiva så var verden veldig mørkt. Det var utrolig vanskelig å være sosial og det har blitt betydelig bedre. Jeg forstår ærlig talt ikke hvordan jeg klarte å leve uten disse pillene da jeg var så sinnsykt nedpå hele tiden. 

Men. Depresjon er noe man må jobbe med og dersom man ikke jobber med det så står man på stede hvil. 

Får en time hos legen din og snakk om dette og hva du føler. Kanskje du rett og slett trenger en psykolog å gå til forøvrig? Eller kanskje en kombinasjon? 

Ønsker deg lykke til TS. ❤

Lenke til kommentar

Enig med Omnia, mange har en rar oppfattelse om hva antidepressiva er og hvordan det fungerer. Hører alt fra de som hevder at de ikke vil tukle med hjernen med kjemiske stoffer til de som mener at de blir avflatet og ikke kjenner følelser. Antidepressiva,  er godt og velutprøvd hjelpemiddel, det eneste er at det er fordel å også benytte seg av samtaleterapi samtidig om man står på de, for å få maks utbytte. 

Jeg tar antidepressiva selv, er ikke avflatet i humøret, kan kjenne alle følelser og føler meg som før jeg fikk psykiske plager. Var litt psykomotorisk sløv og kvalm den første uken på antidepressiva men det gikk veldig raskt over.  

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Gaea skrev (14 timer siden):

Hører alt fra de som hevder at de ikke vil tukle med hjernen med kjemiske stoffer til de som mener at de blir avflatet og ikke kjenner følelser.

Akkurat med slike ting tror jeg faktisk det kan være en liten bieffekt når man begynner på pillene, er ikke helt sikker på om jeg tar rett nå da. Økt selvmordstanker er også noe jeg personlig opplevde de første ukene. Ikke for å skremme deg TS men når man begynner på slike piller så må du forvente en forverring før det begynner å fungere, eller du kan være heldig og ikke oppleve akkurat det. Men det tar ca. en måned fra du har begynt til pillene faktisk fungerer. Og den måneden er virkelig verd det i mine øyne. 

Merk at det første jeg skrev her kan være å ikke stemme, Gaea her har nok litt mer peiling på det da hun faktisk er helsepersonell. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...