Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Domstolsprøving av tvangsvedtak

Embla Othea

Anbefalte innlegg

Bytex skrev (4 timer siden):

Kan ikke tenke meg at denne utageringen din er noe bedre i en fengselscelle der ingen følger med eller beskytter deg mot deg selv.

Du risikerer bare å skade deg selv, medfanger eller inventaret. Du sier har 2-4 utageringer om dagen, det er mye for et fengsel å håndtere når de har 100 andre fanger også å passe på.

De kan ikke begrunne med at jeg ikke kan være i fengsel av kapasitetshensyn. Av og til tenker jeg at det er bedre å være på en isolasjonscelle istedenfor belteseng.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RookieNO skrev (3 timer siden):

Embla: Jeg ønsker deg alt godt, og håper virkelig at du, sammen med eksperter, løser problemene dine og at du får et langt og godt liv i frihet, og fri for fysiske og psykiske lidelser!

Så må jeg få si at jeg leste denne tråden i går og tenkte at dette var trolling. Syntes det var litt rart at en person som tydeligvis var satt under veldig strenge kontrollregimer såpass enkelt kunne strekke ut en hånd og kommunisere med ukjente.

Så blir jeg overrasket over svarene som faktisk kommer her, med alt fra trening til selvhjelpsbøker... Tenker virkelig ikke folk at dette kanskje er best overlatt til de som har kompetanse og utdannelse innen dette her?!? Det er revnende likegyldig hva man har gått gjennom tidligere i livet sitt. Embla sin sak er like unik som det finnes forskjellige mennesker, og må således behandles individuelt!

Takk 💕

Det skal svært mye til for å begrense kontakt med omverdenen og jeg har ikke misbrukt tilliten jeg har fått.

Jeg tenker også at trening og selvhjelpsbøker ikke er veien å gå her. Jeg trenger et skreddersydd behandlingsopplegg uten omfattende tvangsbruk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Mulig @Skandinav har noen gode innspill. Føler at han er kunnskapsrik både rundt helse og juss rundt slike vanskelige saker. 

Hva slags personlighetsforstyrrelser er det snakk om? Hvorfor har du en fengselsdom? Hva tenker du selv at det skreddersyddet behandlingsopplegget skal inneholde? 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (30 minutter siden):

Mulig @Skandinav har noen gode innspill. Føler at han er kunnskapsrik både rundt helse og juss rundt slike vanskelige saker. 

Hva slags personlighetsforstyrrelser er det snakk om? Hvorfor har du en fengselsdom? Hva tenker du selv at det skreddersyddet behandlingsopplegget skal inneholde? 

Emosjonelt ustabil, dyssosial, tvangspreget, unnvikende, paranoid og schizoid personlighetsforstyrrelser.

Jeg har begått en alvorlig forbrytelse.

Sykehuset har ikke iverksatt medisinske eller miljøterapeutiske tiltak. Det er mye «brannslukking» og håndtering (mye beltelegginger). Jeg ønsker mer ansvar, frihet og autonomi. Jeg ønsker en meningsfull hverdag og hverdagsaktiviteter.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Embla Othea skrev (16 minutter siden):

Emosjonelt ustabil, dyssosial, tvangspreget, unnvikende, paranoid og schizoid personlighetsforstyrrelser.

Jeg har begått en alvorlig forbrytelse.

Sykehuset har ikke iverksatt medisinske eller miljøterapeutiske tiltak. Det er mye «brannslukking» og håndtering (mye beltelegginger). Jeg ønsker mer ansvar, frihet og autonomi. Jeg ønsker en meningsfull hverdag og hverdagsaktiviteter.

Takk for svar. Hva slags forbrytelse har du begått, og er fare for gjentakelse av denne? 

Forstår godt ønsket om en meningsfull hverdag og hverdagsaktiviteter. Ergoterapeuter har fokus på dette med  hverdagsaktiviteter, det å gjøre folk mer aktive og selvstendige i egen hverdag og det å bruke meningsfulle aktiviter for å oppnå både fysisk og psykisk helse, samt å tilpasse, opptrene eller tilrettelegge for aktivitet som er viktig for deg. Så å etterspørre ergoterapi er noe du kunne etterspurt. Vet ikke hva slags avdeling du er på, men mulig du hadde hatt bedre av å være innlagt på et annet sted der man har mer fokus på miljøterapi og forebyggende tiltak mot utagering.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Hva slags forbrytelse har du begått, og er fare for gjentakelse av denne? 

Forstår godt ønsket om en meningsfull hverdag og hverdagsaktiviteter. Ergoterapeuter har fokus på dette med  hverdagsaktiviteter, det å gjøre folk mer aktive og selvstendige i egen hverdag og det å bruke meningsfulle aktiviter for å oppnå både fysisk og psykisk helse, samt å tilpasse, opptrene eller tilrettelegge for aktivitet som er viktig for deg. Så å etterspørre ergoterapi er noe du kunne etterspurt. Vet ikke hva slags avdeling du er på, men mulig du hadde hatt bedre av å være innlagt på et annet sted der man har mer fokus på miljøterapi og forebyggende tiltak mot utagering.

I fare for å bli identifisert kan jeg ikke nevne type forbrytelse. Det er snakk om alvorlig vold.

Det er ikke en ergoterapeut på avdelingen jeg er innlagt på. Det er strenge rammer og hverdagsaktivitetene vi tilbys er tv-titting, PlayStation, luft, måltider i matsal og andre helt enkle ting.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Embla Othea skrev (39 minutter siden):

I fare for å bli identifisert kan jeg ikke nevne type forbrytelse. Det er snakk om alvorlig vold.

Det er ikke en ergoterapeut på avdelingen jeg er innlagt på. Det er strenge rammer og hverdagsaktivitetene vi tilbys er tv-titting, PlayStation, luft, måltider i matsal og andre helt enkle ting.

Skjønner, men det holder i massevis å vite at det er snakk om alvorlig vold. Er det fare for gjentakelse her? Vil det være trygt for medpasienter om du deltar i gruppeaktiviteter, eller blir det mest aktuelt med individuelle aktiviteter? 

Hva slags aktiviteter er viktige for deg? Hva slags aktiviter bidrar til å roe deg? Det finnes også hjelpemidler som kan dempe uro, dette kan også søkes på eller bestilles. Mange med uro sover f.eks bedre og roligere med vektdyne. Kunst, musikk, grønn terapi (hagestell, skogstur) er jo også tiltak som kan dempe uro. 

Om det ikke er ergoterapeut på avdeling ville jeg ytret ønske om dette. Ofte jobber ergoterapeuter på hele sykehuset også kommer de dit de får henvisninger fra.  

Lenke til kommentar
Gaea skrev (13 minutter siden):

Skjønner, men det holder i massevis å vite at det er snakk om alvorlig vold. Er det fare for gjentakelse her? Vil det være trygt for medpasienter om du deltar i gruppeaktiviteter, eller blir det mest aktuelt med individuelle aktiviteter? 

Hva slags aktiviteter er viktige for deg? Hva slags aktiviter bidrar til å roe deg? Det finnes også hjelpemidler som kan dempe uro, dette kan også søkes på eller bestilles. Mange med uro sover f.eks bedre og roligere med vektdyne. Kunst, musikk, grønn terapi (hagestell, skogstur) er jo også tiltak som kan dempe uro. 

Om det ikke er ergoterapeut på avdeling ville jeg ytret ønske om dette. Ofte jobber ergoterapeuter på hele sykehuset også kommer de dit de får henvisninger fra.  

Jeg kan være farlig under gitte omstendigheter. Jeg har vært med på gruppeaktiviteter tidligere og det har gått bra.

Jeg interesserer meg for ernæring, trening, matlaging og friluftsturer. Under de gode periodene mine har jeg vært i gang med både trening og matlaging.

Men jeg har ingen motivasjon for tiden, jeg er bunnløst fortvilet og jeg er romskjermet, så det er ikke muligheter for så mange aktiviteter.

Så ergoterapi er uaktuelt for meg.

Endret av Embla Othea
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Embla Othea skrev (5 minutter siden):

Jeg kan være farlig under gitte omstendigheter. Jeg har vært med på gruppeaktiviteter tidligere og det har gått bra.

Jeg interesserer meg for ernæring, trening, matlaging og friluftsturer. Under de gode periodene mine har jeg vært i gang med både trening og matlaging.

Men jeg har ingen motivasjon for tiden, jeg er bunnløst fortvilet og jeg er romskjermet, så det er ikke muligheter for så mange aktiviteter.

Så ergoterapi er uaktuelt for meg.

Kanskje det kan være mer aktuelt når du er i bedre periode, nå er det viktigere med stabiliseringsarbeid og det å jobbe med å få deg "opp" igjen. Det er kanskje greit å utarbeide en plan for hva du trenger i tunge perioder, og hva som hjelper deg med å holde deg oppe i gode perioder. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (14 minutter siden):

Kanskje det kan være mer aktuelt når du er i bedre periode, nå er det viktigere med stabiliseringsarbeid og det å jobbe med å få deg "opp" igjen. Det er kanskje greit å utarbeide en plan for hva du trenger i tunge perioder, og hva som hjelper deg med å holde deg oppe i gode perioder. 

Jeg er enig i at stabilisering er primærfokuset nå slik at jeg blir i stand til mer innhold i hverdagen 🙂

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...