Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiatrisk eller fengsel?

Embla Othea

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 21 år gammel jente som er tvangsinnlagt (§3-3) på psykiatrisk avdeling for utredning og langtidsbehandling. Utredningen hittil indikerer alvorlig personlighetsforstyrrelsesproblematikk med kompliserte tilleggsutfordringer som suicidalitet, vold og depressive symptomer. Jeg har mye uro og utageringer og jeg blir beltelagt 2-4 ganger daglig.

Jeg soner opprinnelig en fengselsdom, men jeg er blitt vurdert som for syk til å være i fengsel. Derfor er jeg innlagt på psykiatrisk med tett oppfølging, blant annet kontinuerlig observasjon. Sykehuset mener at jeg vil trenge døgnbehandling i mange år fremover og at fengsel er det siste stedet jeg bør være. Motparten (vi - jeg og advokaten min) ønsker en tilbakeføring til fengselet siden jeg er under et omfattende tvangsregime.

Helsetilstanden min har blitt vesentlig verre den siste tiden med depressive symptomer. Jeg har også presentert det behandleren min kaller for bisarre ideer som at jeg ønsker en symbiotisk gjenforening med en død person.

Jeg har påklaget tvangsvedtaket til kontrollkommisjonen, men jeg fikk ikke medhold i saken. Nå skal jeg møte i tingretten neste uke for å få opphevet tvangsvedtaket. 

Mange i personalet mener at jeg har dårlige odds og at jeg vil tape saken. Jeg ønsker likevel å få saken prøvd ut for retten.

Jeg blir jo overvåket døgnet rundt og jeg vil sannsynligvis bli utfordret på dette av regjeringsadvokaten i retten. Jeg har også rundt 500 vedtak på under ett år om kortvarig fastholding, beltelegging og tvangsmedisinering.

Har dere noen synspunkter på saken? Mener dere også at jeg har dårlige odds eller har vi en god sak siden jeg er under et omfattende tvangsregime i psykiatrien?

Hilsen fortvilet og rådvill

21-åring

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • Gaea låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...