Gå til innhold

Svært problematisk filming av ungdom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strømming av ungdomsidrett skjer nok i beste hensikt, men veien nedenom er som kjent brolagt med de beste hensikter.

Personlig om jeg setter meg i et barns eller ungdoms situasjon (med min kunnskap p.t.) så ville dette avskrekket meg fra å begynne med noen form for organisert idrett.

- Faren er stor for at opptak kommer på avveie (jfr snapchat, det skulle jo være så sikkert siden det slettet seg selv etter avspilling, men man finner (opptak av) snapchat videoer overalt).  Hvis opptak kommer på avveie kan det tenkes å bli brukt til utpressing senere dersom det har filmet kompromitterende/flaue/sensitive situasjoner.

- Akkurat nå har vi "snille" myndigheter og idrettslag, men dette kan fort endre seg.  Norge er ikke immun mot å få en regjering i framtiden som ønsker å bli sittende ved makten og bruke alle overvåknings-metoder for beholde makten.  F.eks. kan situasjoner filmes som kan utnyttes for å holde opposisjonen nede.  Kan være så banalt som å true foreldre (politikere) med at "Vi vet hvor datteren/sønnen din er..." og legge ved et filmklipp.

- Det muliggjør en utvikling med mer diskriminering.   I USA er f.eks. dette med "faceban" allerede en greie der private eiere av kinoer, idrettshaller osv (med loven i hånd) kan utestenge folk basert på ansiktsgjenkjenning.  Eksempel https://www.nbcnewyork.com/investigations/face-recognition-tech-gets-girl-scout-mom-booted-from-rockettes-show-due-to-her-employer/4004677/   Dvs moren ble kastet ut av Radio City Music Hall fordi hun jobbet for et advokatfirma som eieren MSG forbød adgang selv om hun ikke jobbet med denne saken og var der sammen med datteren for å se på et show.  Altså ingen fare for publikums sikkerhet som er kameraenes primære funksjon. Her ser man altså hvor lett kamera/ansiktsgjenkjenning kan misbrukes til andre formål som diskriminering/avstraffelse (sett med norske øyne)

- Produktene er utviklet for bruk i totalitære regimer for å kunne ha full kontroll med menneskers bevegelser. Personer blir trolig "tagget" og bevegelser registrert.

- I og med at produktene er kinesiske vet vi ikke om de har "bakdører" som gjør at Kina kan gå inn på kameraene. Teknologi for dette har gjennomgått en utvikling og kan være umulig å oppdage.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...