Gå til innhold

Samsung TV - Ny tilsvarende TV på garanti


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, vidor said:

Hadde kvaliteten på 4K streaming vært god så er det et poeng, men jevnt over synes jeg faktisk en god Blu-Ray på 1080p slår 4K streaming i kvalitet. Virker ikke som de som streamer gidder å bruke penger på at noen få entusiaster med rått internett skal bli happy med nært lossless 4K kvalitet.

Hva slags display evaluerer du dette på ? (dette høres svært feil ut).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig Blu-ray har H.264. Strømming med HEVC og snart AV1 er bedre enn Blu-ray.
 

Quote

The HEVC format is currently being used by Netflix, Amazon, Disney+, Apple TV+, and others, to stream video in 4K HDR. The higher efficiency of AV1 over HEVC means that AV1 can offer superior video quality at any given bitrate.

Quote

According to Netflix, all of the company’s AV1 streams are encoded in 10-bit at the highest available source resolution and frame-rate, but not yet in HDR (High Dynamic Range). Netflix says that AV1 with HDR is “another exciting direction we are exploring.” AV1 is a complicated codec capable of delivering a wide range of quality levels depending on the bandwidth available. For example, AV1 level 4.0 can deliver a 1080p video at 30 fps (frames-per-second), at a bitrate of just 12 Mbps. The highest currently-defined level of AV1 is level 6.3, which can deliver an 8K video at 120 frames-per-second. Doing so requires bitrates in excess of 160 Mbps, and up to 800 Mbps, depending on factors like bit-depth and chroma subsampling. Future levels of AV1 are expected to accommodate even higher-quality video content as the technology is further developed, and as home internet speeds continue to climb. Netflix has not specified which levels of AV1 are currently being used to encode the company’s content, but did say that “some streams have a peak bitrate close to the upper limit allowed by the spec.” Streaming a 4K video at 30 fps requires AV1 level 5.0. Level 5.1 ups the frame-rate to 60 fps, and only needs 40 Mbps of bandwidth to make it happen. Compared to MPEG4 and HEVC, “AV1 delivers videos with improved visual quality at the same bitrate,” according to Netflix. A feature called dynamic optimization allows the AV1 codec to allocate more bits to more complex scenes, while simpler shots are encoded using fewer bits without sacrificing visual quality. Using AV1, Netflix reports a 2 percent reduction in play delay, and more importantly, a reduction of up to 38 percent in noticeable drops in streaming quality caused by the real-world fluctuations in internet bandwidth that most of us experience. 


 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
14 minutes ago, ps5 said:

Hva slags display evaluerer du dette på ? (dette høres svært feil ut).

Jeg bruker en 4K Samsung av helt grei kvalitet. HDR på den er ca halvparten av toppmodellene som selges i markedet, men personlig misliker jeg veldig mye HDR, så det er akkurat på det nivået jeg vil ha det. PS4 Horizon Zero Dawn har f.eks en glimrende HDR på denne skjermen. Har kalibrert den og kjører BT.2020 fargeprofil. Har også sammenlignet med UHD Blu-Ray, noe streaming sliter veldig med å være i nærheten av. Sjekket f.eks Westworld med 4K streaming og det hakket og så ille (sirkulerende panorama) ut selv med nærmere 80 Mbps tilgjengelig via Telenor kabelmodem. Westworld ser glimrende ut på UHD Blu-Ray.

Edit: Det skal sies at streamingen ble gjort via PS4 Pro med ethernet-kabel direkte til router og HBO Nordic (deres egen app). Streamer man med en Gaming PC med Nvidia skjermkort og topp CPU er det mulig det ser noe bedre ut.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Man må ha nok dimmingsoner og bra utførelse for at HDR skal være noe, hvis ikke er det bedre avskrudd. HDR blir som VR og Raytracing, 30 år vil passere og det er fremdeles langt å gå. Vi får sjekke hvordan det ligger an i 2050. På OLED har man per piksel dimming, men lysstyrken er ikke noe å skrive hjem om.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
35 minutes ago, BadCat said:

Man må ha nok dimmingsoner og bra utførelse for at HDR skal være noe, hvis ikke er det bedre avskrudd. HDR blir som VR og Raytracing, 30 år vil passere og det er fremdeles langt å gå. Vi får sjekke hvordan det ligger an i 2050. På OLED har man per piksel dimming, men lysstyrken er ikke noe å skrive hjem om.

Min skjerm har lokal dimming som fungerer fint. Har aldri sett noe blooming f.eks. En hvit firkant på svart bunn ser sylskarp ut f.eks.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Marzo skrev (På 9.1.2023 den 14.39):

Godt å høre at det ordnet seg. 

Jeg hadde nøyaktig samme problemstilling i fjor da min UE65KS8005 fikk skygge i panelet 5mnd før garantien gikk ut. 
Kontaktet en gammel venn som har jobbet mange år som butikksjef hos elektro butikker og fikk forklart fremgangsmåten. 

Samsung sender reperatør avdekker feil og hvis han vet det ikke er mulig å få reservedeler så åpner de kreditt sak. 
Power vil da motta en kreditnota tilsvarende siste innkjøpspris de hadde for denne modellen av samsung. 

Kunden vil ha krav på tilsvarende produkt eller heving av kjøp og da få igjen pengene tilsvarende siste utsalgspris (ikke hva man selv betalte). 

Akkurat som hos deg var one connect argumentet for å få en The Frame i erstatning fremfor en rimeligere modell med tilsvarende spesifikasjoner :)

Hvor ille var skyggen?

Jeg har en 65" Q7F 2018modell, kjøpt på høsten 2019

Den har hatt dårlig sortnivå, blooming, clouding etc. egentlig siden dag 1. Prøvde å justere mye på skjerminstillingene til jeg gav opp og ble vant med det.

Ble tydlig for meg hvor dårlig skjermen er når jeg kjøpte ny gaming tv av typen QN90A NEO for et halvt år siden.

Legger ved et bilde

Det eneste jeg har tilgjengelig nå. Teksten er mere tydlig i virkeligheten, og det har ikke det hvitskjæret over seg. Det er nok bare et dårlig bilde i dårlig lys, som fremhever lyset endel.

Men det illustrerer hvor flekkete sortnivået blir. Samt når man har på undertekst, så får det ofte hele skjermen til å skifte lysnivå. Veldig irriterende.

Er det noe å reklamere på? Eller er det bare ræva teknologi?

Screenshot_20230122_180203_Gallery.jpg

Lenke til kommentar

En kan ikke reklamere om bildet er som normal for den TVen. Vanskelig å vurdere ut fra bilder. Viktigste er om det virker greit til vanlig bruk. Innstillinger som høy dynamisk kontrast eller høy kontrast kan gjøre det verre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Marzo skrev (56 minutter siden):

No description available.

Det var ikke så synlig i daglig bruk, men så det godt i test menyen. Ville absolutt kontaktet Samsung support slik du beskriver det.

Se der ja, da er det nok ett hakk mere plagsomt hos meg

Skal ta å teste litt og dokumentere de ulike skavankene, for så å ta kontakt.

Frykten er jo å engasjere repratører for så å sitte igjen med å betale rekningen pga. at Tv'en ikke er bedre.

 

Edit: bildet av skjermen min ser noe verre ut enn virkeligheten pga overeksponering, men det poengterer problemet

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
2 hours ago, mandodiao said:

Se der ja, da er det nok ett hakk mere plagsomt hos meg

Skal ta å teste litt og dokumentere de ulike skavankene, for så å ta kontakt.

Frykten er jo å engasjere repratører for så å sitte igjen med å betale rekningen pga. at Tv'en ikke er bedre.

 

Edit: bildet av skjermen min ser noe verre ut enn virkeligheten pga overeksponering, men det poengterer problemet

Når du kontakter Samsung support vil de først forsøke en gjenoppretting av TV'en som gjøres remote. Du blir så bedt om å trekke ut kontakten og vente 10min før du kobler til igjen.
Hvis feilen fortsatt er der skal du ta bilder og ta kontakt med Samsung support igjen som veileder deg videre.
Ut i fra bildene vil de da avgjøre om det dekkes av garanti og da sender de reperatør for å hente skjermen og bytte.
Evt låneskjerm må du ordne med de som solgte deg tv'en.

Så ingen fare med å kontakte Samsung først som sist.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (16 minutter siden):

Når du kontakter Samsung support vil de først forsøke en gjenoppretting av TV'en som gjøres remote. Du blir så bedt om å trekke ut kontakten og vente 10min før du kobler til igjen.
Hvis feilen fortsatt er der skal du ta bilder og ta kontakt med Samsung support igjen som veileder deg videre.
Ut i fra bildene vil de da avgjøre om det dekkes av garanti og da sender de reperatør for å hente skjermen og bytte.
Evt låneskjerm må du ordne med de som solgte deg tv'en.

Så ingen fare med å kontakte Samsung først som sist.

Ahh det hørtes ikke dumt ut, takk for info!

Lenke til kommentar

Ja da har du gått glipp av både black friday/week/month og januarsalg. Det har vel vært de beste tidene å kjøpe ny TV på. Det går tregt i retailbransjen om dagen så kanskje ikke så usannsynlig at de kommer på tilbud igjen. 

Endret av Slaps
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Marzo skrev (På 22.1.2023 den 22.13):

Så ingen fare med å kontakte Samsung først som sist.

Det ble vurdert som ikke noen produktfeil.

Sortnivået, blooming og clouding vises jo ikke på testbildene deres, så føltes som de er designet for Qled sin styrke.

La ved flere bilder som viser problemet i tillegg. 

Men men, får vell prøve meg på en liten second opinion, så evt finne meg i at skjermen ikke er bedre. En venn har også 2018 q7f, men virker å være fra et annet marked da den har noen fysiske forskjeller og annen modellkode. Jeg opplever bildet hans som bedre enn mitt.

Screenshot_20230201_162121_TypeApp.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...