ps5 Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 3 minutes ago, vidor said: Hadde kvaliteten på 4K streaming vært god så er det et poeng, men jevnt over synes jeg faktisk en god Blu-Ray på 1080p slår 4K streaming i kvalitet. Virker ikke som de som streamer gidder å bruke penger på at noen få entusiaster med rått internett skal bli happy med nært lossless 4K kvalitet. Hva slags display evaluerer du dette på ? (dette høres svært feil ut). Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Vanlig Blu-ray har H.264. Strømming med HEVC og snart AV1 er bedre enn Blu-ray. Quote The HEVC format is currently being used by Netflix, Amazon, Disney+, Apple TV+, and others, to stream video in 4K HDR. The higher efficiency of AV1 over HEVC means that AV1 can offer superior video quality at any given bitrate. Quote According to Netflix, all of the company’s AV1 streams are encoded in 10-bit at the highest available source resolution and frame-rate, but not yet in HDR (High Dynamic Range). Netflix says that AV1 with HDR is “another exciting direction we are exploring.” AV1 is a complicated codec capable of delivering a wide range of quality levels depending on the bandwidth available. For example, AV1 level 4.0 can deliver a 1080p video at 30 fps (frames-per-second), at a bitrate of just 12 Mbps. The highest currently-defined level of AV1 is level 6.3, which can deliver an 8K video at 120 frames-per-second. Doing so requires bitrates in excess of 160 Mbps, and up to 800 Mbps, depending on factors like bit-depth and chroma subsampling. Future levels of AV1 are expected to accommodate even higher-quality video content as the technology is further developed, and as home internet speeds continue to climb. Netflix has not specified which levels of AV1 are currently being used to encode the company’s content, but did say that “some streams have a peak bitrate close to the upper limit allowed by the spec.” Streaming a 4K video at 30 fps requires AV1 level 5.0. Level 5.1 ups the frame-rate to 60 fps, and only needs 40 Mbps of bandwidth to make it happen. Compared to MPEG4 and HEVC, “AV1 delivers videos with improved visual quality at the same bitrate,” according to Netflix. A feature called dynamic optimization allows the AV1 codec to allocate more bits to more complex scenes, while simpler shots are encoded using fewer bits without sacrificing visual quality. Using AV1, Netflix reports a 2 percent reduction in play delay, and more importantly, a reduction of up to 38 percent in noticeable drops in streaming quality caused by the real-world fluctuations in internet bandwidth that most of us experience. Endret 10. januar 2023 av BadCat Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) 14 minutes ago, ps5 said: Hva slags display evaluerer du dette på ? (dette høres svært feil ut). Jeg bruker en 4K Samsung av helt grei kvalitet. HDR på den er ca halvparten av toppmodellene som selges i markedet, men personlig misliker jeg veldig mye HDR, så det er akkurat på det nivået jeg vil ha det. PS4 Horizon Zero Dawn har f.eks en glimrende HDR på denne skjermen. Har kalibrert den og kjører BT.2020 fargeprofil. Har også sammenlignet med UHD Blu-Ray, noe streaming sliter veldig med å være i nærheten av. Sjekket f.eks Westworld med 4K streaming og det hakket og så ille (sirkulerende panorama) ut selv med nærmere 80 Mbps tilgjengelig via Telenor kabelmodem. Westworld ser glimrende ut på UHD Blu-Ray. Edit: Det skal sies at streamingen ble gjort via PS4 Pro med ethernet-kabel direkte til router og HBO Nordic (deres egen app). Streamer man med en Gaming PC med Nvidia skjermkort og topp CPU er det mulig det ser noe bedre ut. Endret 10. januar 2023 av vidor Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Man må ha nok dimmingsoner og bra utførelse for at HDR skal være noe, hvis ikke er det bedre avskrudd. HDR blir som VR og Raytracing, 30 år vil passere og det er fremdeles langt å gå. Vi får sjekke hvordan det ligger an i 2050. På OLED har man per piksel dimming, men lysstyrken er ikke noe å skrive hjem om. Endret 10. januar 2023 av BadCat Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 LG c2 er på januarsalg nå Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 Det presenteres nytt på CES og da må det gamle ut. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 4 minutes ago, BadCat said: Det presenteres nytt på CES og da må det gamle ut. Jeg trodde vi allerede hadde etablert at tv holder i 10 år i denne tråden Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 (endret) Det må ut fra lagrene, ikke nødvendigvis fra hytter og hus. Endret 10. januar 2023 av BadCat Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 35 minutes ago, BadCat said: Man må ha nok dimmingsoner og bra utførelse for at HDR skal være noe, hvis ikke er det bedre avskrudd. HDR blir som VR og Raytracing, 30 år vil passere og det er fremdeles langt å gå. Vi får sjekke hvordan det ligger an i 2050. På OLED har man per piksel dimming, men lysstyrken er ikke noe å skrive hjem om. Min skjerm har lokal dimming som fungerer fint. Har aldri sett noe blooming f.eks. En hvit firkant på svart bunn ser sylskarp ut f.eks. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. januar 2023 Del Skrevet 10. januar 2023 ps5 skrev (30 minutter siden): Jeg trodde vi allerede hadde etablert at tv holder i 10 år i denne tråden De gjør som regel det, men folk vil ha det nyeste, uansett om det ikke er noen forbedringer, de vil bare ha det nyeste. Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Marzo skrev (På 9.1.2023 den 14.39): Godt å høre at det ordnet seg. Jeg hadde nøyaktig samme problemstilling i fjor da min UE65KS8005 fikk skygge i panelet 5mnd før garantien gikk ut. Kontaktet en gammel venn som har jobbet mange år som butikksjef hos elektro butikker og fikk forklart fremgangsmåten. Samsung sender reperatør avdekker feil og hvis han vet det ikke er mulig å få reservedeler så åpner de kreditt sak. Power vil da motta en kreditnota tilsvarende siste innkjøpspris de hadde for denne modellen av samsung. Kunden vil ha krav på tilsvarende produkt eller heving av kjøp og da få igjen pengene tilsvarende siste utsalgspris (ikke hva man selv betalte). Akkurat som hos deg var one connect argumentet for å få en The Frame i erstatning fremfor en rimeligere modell med tilsvarende spesifikasjoner Hvor ille var skyggen? Jeg har en 65" Q7F 2018modell, kjøpt på høsten 2019 Den har hatt dårlig sortnivå, blooming, clouding etc. egentlig siden dag 1. Prøvde å justere mye på skjerminstillingene til jeg gav opp og ble vant med det. Ble tydlig for meg hvor dårlig skjermen er når jeg kjøpte ny gaming tv av typen QN90A NEO for et halvt år siden. Legger ved et bilde Det eneste jeg har tilgjengelig nå. Teksten er mere tydlig i virkeligheten, og det har ikke det hvitskjæret over seg. Det er nok bare et dårlig bilde i dårlig lys, som fremhever lyset endel. Men det illustrerer hvor flekkete sortnivået blir. Samt når man har på undertekst, så får det ofte hele skjermen til å skifte lysnivå. Veldig irriterende. Er det noe å reklamere på? Eller er det bare ræva teknologi? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 56 minutes ago, mandodiao said: Hvor ille var skyggen? Det var ikke så synlig i daglig bruk, men så det godt i test menyen. Ville absolutt kontaktet Samsung support slik du beskriver det. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Det der ser ut som min 12+ år gamle Sony LCD TV , som var hovedgrunnen til at jeg kjøpte ny TV. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) En kan ikke reklamere om bildet er som normal for den TVen. Vanskelig å vurdere ut fra bilder. Viktigste er om det virker greit til vanlig bruk. Innstillinger som høy dynamisk kontrast eller høy kontrast kan gjøre det verre. Endret 22. januar 2023 av Svein M Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Marzo skrev (56 minutter siden): Det var ikke så synlig i daglig bruk, men så det godt i test menyen. Ville absolutt kontaktet Samsung support slik du beskriver det. Se der ja, da er det nok ett hakk mere plagsomt hos meg Skal ta å teste litt og dokumentere de ulike skavankene, for så å ta kontakt. Frykten er jo å engasjere repratører for så å sitte igjen med å betale rekningen pga. at Tv'en ikke er bedre. Edit: bildet av skjermen min ser noe verre ut enn virkeligheten pga overeksponering, men det poengterer problemet Endret 22. januar 2023 av mandodiao Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 2 hours ago, mandodiao said: Se der ja, da er det nok ett hakk mere plagsomt hos meg Skal ta å teste litt og dokumentere de ulike skavankene, for så å ta kontakt. Frykten er jo å engasjere repratører for så å sitte igjen med å betale rekningen pga. at Tv'en ikke er bedre. Edit: bildet av skjermen min ser noe verre ut enn virkeligheten pga overeksponering, men det poengterer problemet Når du kontakter Samsung support vil de først forsøke en gjenoppretting av TV'en som gjøres remote. Du blir så bedt om å trekke ut kontakten og vente 10min før du kobler til igjen. Hvis feilen fortsatt er der skal du ta bilder og ta kontakt med Samsung support igjen som veileder deg videre. Ut i fra bildene vil de da avgjøre om det dekkes av garanti og da sender de reperatør for å hente skjermen og bytte. Evt låneskjerm må du ordne med de som solgte deg tv'en. Så ingen fare med å kontakte Samsung først som sist. 1 Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 22. januar 2023 Del Skrevet 22. januar 2023 Marzo skrev (16 minutter siden): Når du kontakter Samsung support vil de først forsøke en gjenoppretting av TV'en som gjøres remote. Du blir så bedt om å trekke ut kontakten og vente 10min før du kobler til igjen. Hvis feilen fortsatt er der skal du ta bilder og ta kontakt med Samsung support igjen som veileder deg videre. Ut i fra bildene vil de da avgjøre om det dekkes av garanti og da sender de reperatør for å hente skjermen og bytte. Evt låneskjerm må du ordne med de som solgte deg tv'en. Så ingen fare med å kontakte Samsung først som sist. Ahh det hørtes ikke dumt ut, takk for info! Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 On 1/10/2023 at 12:52 PM, ps5 said: LG c2 er på januarsalg nå Ingen C2 er til salg i 77" og nå skrudde elkjøp opp prisen igjen med levering i mars. dritt Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 23. januar 2023 Del Skrevet 23. januar 2023 (endret) Ja da har du gått glipp av både black friday/week/month og januarsalg. Det har vel vært de beste tidene å kjøpe ny TV på. Det går tregt i retailbransjen om dagen så kanskje ikke så usannsynlig at de kommer på tilbud igjen. Endret 23. januar 2023 av Slaps Lenke til kommentar
mandodiao Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 Marzo skrev (På 22.1.2023 den 22.13): Så ingen fare med å kontakte Samsung først som sist. Det ble vurdert som ikke noen produktfeil. Sortnivået, blooming og clouding vises jo ikke på testbildene deres, så føltes som de er designet for Qled sin styrke. La ved flere bilder som viser problemet i tillegg. Men men, får vell prøve meg på en liten second opinion, så evt finne meg i at skjermen ikke er bedre. En venn har også 2018 q7f, men virker å være fra et annet marked da den har noen fysiske forskjeller og annen modellkode. Jeg opplever bildet hans som bedre enn mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå