Gå til innhold

Samsung TV - Ny tilsvarende TV på garanti


Anbefalte innlegg

Hei!

Lang historie kort:

Panelet på min Samsung QE65Q9FNATXXC sluttet å virke nå før jul. Kontaktet Samsung som sendte dette videre til et lokalt firma som skulle bytte ut panelet.

De fikk ikke tak i deler til TVen og jeg fikk beskjed at de ville hente TVen min og jeg skulle få en tilsvarende hos forhandleren jeg kjøpte denne hos.

TVen ble kjøpt hos Power for rundt 23.000,- Grunnen til at jeg kjøpte denne var mye basert på One-connect boxen som gjor det mulig å ha den der jeg ønsket å ha TVen.

Ifølge Power er One Connect nå forbeholdt dyrere modeller som er langt bedre enn den modellen jeg hadde. Basert på teknologien har jeg da krav på en TV til ca. 13.000,- i følge han på Power. Denne er også uten One Connect boxen. Dette synes jeg er helt urimelig.

Etter min mening er tilsvarende modell nå en QN95B til 19.990,-

Noen her som vet hva jeg faktisk har krav på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg at QN95B er tilsvarende nettopp pga. oneconnect-boksen. Hva du har krav på kan jeg ikke svare på

EDIT: Ellers kan du spørre om å få pengene igjen (altså rundt 23k) hvis de ikke går med på å gi deg QN95B 

Endret av Slaps
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er rimelig at erstatnings-TV har det som var viktig for deg med det kjøpet du gjorde i sin tid, i dette tilfellet oneconnect.

Hvis de gjør seg vanskelig på dette kan du jo stå på ditt og forklare viktigheten av oneconnect, eller du kan spørre om du kan betale mellomlegg for å få QN95B.

Lenke til kommentar
TMWH skrev (9 minutter siden):

11.02.2019

Har ikke hørt med forsikringsselskap enda

Ville alltids hørt med forsikringen. Vet at slike produkter avskrives raskt i verdi, og fire år er mye i elektronikk-verdenen. Slik sett høres det ikke helt på bærtur ut med TV-en som nevnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Det er rimelig at erstatnings-TV har det som var viktig for deg med det kjøpet du gjorde i sin tid, i dette tilfellet oneconnect.

Hvis de gjør seg vanskelig på dette kan du jo stå på ditt og forklare viktigheten av oneconnect, eller du kan spørre om du kan betale mellomlegg for å få QN95B.

Ja, blir nok det som blir løsningen. 
Er derimot litt skeptisk til å betale et mellomlegg. Forsto det på Samsung at de skulle kreditere kjøpet mitt til Power (?). Lurer jo da på om Power får tilbake hele summen jeg betalte (23.000,-) gir meg en TV til 19.990 og på toppen ska ha meg til å betale noe form for mellomlegg. Da vil jo de fort tjene penger i begge ender.

Kan være jeg tenker helt feil nå, men tenker fort butikken ønsker å tjene mest mulig :)

Lenke til kommentar

Nå blander du nåverdi og tidligere verdi ved kjøpstidspunkt. Elektronikk avskrives som nevnt allerede raskt, så du bør ikke bruke det som argument.

Det sterkeste kortet ditt er derfor nødvendigheten av oneconnect. Synes ikke det er urimelig med mellomlegg. Du får tross alt en mye bedre TV-modell og du har også hatt glede av den modellen du har hatt i 4 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Butikken har vel rett tror jeg at en bare har rett på tilsvarende modell.

Edit: Jeg er enig med deg at QN95B er tilsvarende nettopp pga. oneconnect-boksen, og det er vel "9-serie" begge.

Det at pris er i samme område forsterker også det inntrykket at det er den som er tilsvarende modell.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Du har krav på en likee påkostet modell og med tilsvarende eller bedre funksjon. Greier de ikke det skal du ha kredittnota på 23k.
 

Quote

Ifølge Power er One Connect nå forbeholdt dyrere modeller som er langt bedre enn den modellen jeg hadde. Basert på teknologien har jeg da krav på en TV til ca. 13.000,- i følge han på Power. Denne er også uten One Connect boxen. Dette synes jeg er helt urimelig.

Det er uvesebtlig at høyere modeller har blitt bedre. Du skal ha like høy modell som du kjøpte i utgangspunktet.

Hvis vi later som en produsent har modeller i serie 5, 6, 7, 8 og 9. Kjøper du i serie 9 skal du ha ny TV i serie 9 og ikke i serie 6 med påstand om at det er like bra. Hvis en funksjon har gått ut og ikke kan leveres skal du ha pengene tilbake eller en kompensasjon du kan gå med på.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, vidor said:

Nå blander du nåverdi og tidligere verdi ved kjøpstidspunkt. Elektronikk avskrives som nevnt allerede raskt, så du bør ikke bruke det som argument.

Det sterkeste kortet ditt er derfor nødvendigheten av oneconnect. Synes ikke det er urimelig med mellomlegg. Du får tross alt en mye bedre TV-modell og du har også hatt glede av den modellen du har hatt i 4 år.

Her skal ikke betales noe mellomlegg. Han skal ha en ny TV med like høyt modellnummer eller høyere. Hvis det ikke er mulig å levere funksjonene han hadde skal han ha tilbake kjøpesummen.

Hvis du kjøper RTX 4090 skal du ikke ha tilbake RTX 6060 4 år senere du skal ha 6090 om det så er 2-3 ganger raskere eller 25k tilbake. Hvis de i det hele tatt skulle ha prøvd seg med å tolke regelverket til at de kan levere 6060 eller 6050 må kortet ha likt eller mer minne, være raskere eller likt og ha lik funksjon.Selv da kommer de ikke unna med at kortet ikke har like flott kjøleløsning eller er et like påkostet kort. En seriøs butikk som vil bygge livslange kunderelasjoner skjønner selv at de taper kunden og flere hvis de erstatter en toppmodell med en innstegsmodell.

Endret av BadCat
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Takk for alle svar og gode forklaringer.
Da kjemper jeg videre for å få QN95B som erstatter :)

Power skulle ringe meg tilbake nå i dag. Spent på hva de kommer frem til, og hvor mye krangling som må til.
Oppdaterer tråden så snart jeg hører noe mer.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, TMWH said:

Power skulle ringe meg tilbake nå i dag. Spent på hva de kommer frem til, og hvor mye krangling som må til.

Betalte du med kredittkort? I så fall kan du nevne at du ser at power ikke vil oppfylle sine forpliktelser, og at du vil du ta saken videre med banken din. Kredittyter er solidarisk ansvarlig med selger for at selger oppfyller sine forpliktelser, så denne trusselen er ofte veldig effektiv.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (13 minutter siden):

Betalte du med kredittkort? I så fall kan du nevne at du ser at power ikke vil oppfylle sine forpliktelser, og at du vil du ta saken videre med banken din. Kredittyter er solidarisk ansvarlig med selger for at selger oppfyller sine forpliktelser, så denne trusselen er ofte veldig effektiv.

Tviler på at de vil gjøre noe 4 år etter kjøpet.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, TMWH said:

Takk for alle svar og gode forklaringer.
Da kjemper jeg videre for å få QN95B som erstatter :)

Power skulle ringe meg tilbake nå i dag. Spent på hva de kommer frem til, og hvor mye krangling som må til.
Oppdaterer tråden så snart jeg hører noe mer.

Snakker av erfaring. Ikke vær snill og hyggelig med Power. De vil prøve seg på alt for å spare noen kroner eller melke ut et par tusenlapper av deg. Stå på ditt, om det så blir nødvendig med forbrukerrådet/ advokat.

Kort oppsummert:

Enten QN95B eller heve kjøpet og få 23k, alt annet er uaktuelt. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Dubious said:

Tviler på at de vil gjøre noe 4 år etter kjøpet.

Hvorfor ikke? Min erfaring er at banker stortsett tar denne biten av virksomheten på alvor og faktisk følger opp forpliktelsene så lenge du kan dokumentere at du har forsøkt å komme til enighet med selger.

Reklamasjonsretten er fem år på tv.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar

Dette står på forbrukerrådet sin side:

Hva kan du kreve?

Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger.

Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake. Du kan da be om forsinkelsesrente, men selgeren kan også redusere beløpet for den tiden du har kunne bruke varen.

Hvis du har fått utgifter på grunn av feilen, kan du også be om erstatning. Utgiftene må da ha vært nødvendige.

Ut fra dette så kan selger redusere verdien på den TV du kjøpte, Hvis du ikke er fornøyd med deres verdisettelse så kan du kanskje prøve å få en objektiv takst på den modellen du har?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...