Gå til innhold

Hvorfor skal bankene ivareta vår digitale identitet?


Anbefalte innlegg

AnthonyEdwardS skrev (8 minutter siden):

Vi lever i en verden der selv eposter som skriker "HVIS DU IKKE GJØR NOE SÅ SLETTER VI ALLE FAMILIEBILDENE DINE" blir totalt oversett, og likevel så velger personen det gjelder å gå til media for å klage over at FotoKnudsen egentlig bare følger loven og det er personens egen feil at alle familiebildene nå er slettet fra skyen. Det er ikke så lett som å si "med visse begrensinger og rapportering" og tro det enkelt kan løses slik. For mange år siden under studiene hadde jeg en oppgave daglig å sjekke at PayPal innbetalinger stemte med bedriftens egne bestillinger av digitale tjenester. Plutselig ser jeg en eBay-transaksjon med et butikknavn jeg kjenner igjen.. Og så slår det meg.. Jeg må ha logget inn med feil PayPal-konto når jeg handlet.. Uten å ville det så hadde jeg bedrevet underslag. Bare flaks at jeg var den som fanget det opp. Fikk heldigvis ordnet det og det fikk ingen konsekvenser, men jeg vil ikke tenke på hva som hadde skjedd om ledelsen (på den tiden) hadde fanget det opp på eget initiativ uten at jeg kom til de med det. Poenget mitt er; Ja, vi trenger noe som staten styrer, og ikke private bedrifter, men du får det aldri godt nok. Er det for enkelt så blir det gjort slike feil (som kanskje ikke blir oppdaget), gjør du det for vanskelig så blir ikke de legitime metodene brukt, og istedet går folk for slike ulovlige løsninger som å la bestemor ha et VISA-kort hun iløpet av 12 år aldri brukte selv, en eneste gang, med en PIN-kode som hele slekta kunne nettopp for å handle diverse som hun selv skrev på handlelisten.

Og en ting er helt 100% sikkert: Selv hvis du lager ett hundre prosent perfekte løsninger for alle, uansett hvor på skalaen de ligger, så vil det alltid være noen som roper "jeg vil ikke bruke nettbank" eller "jeg vil fortsette å bruke BankID på mobil, men jeg vil ikke betale for hver enkelt innlogging".

Å sette fornuftige begrensninger i forhold til nivå av sikkerhet må til. Det er forskjell på å overføre pengebeløp og å laste opp et søknadsskjema på en NAV portal. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjell Sande skrev (4 minutter siden):

Å sette fornuftige begrensninger i forhold til nivå av sikkerhet må til. Det er forskjell på å overføre pengebeløp og å laste opp et søknadsskjema på en NAV portal. 

Er det egentlig det? For noen kan tapet av et tastefeilpengebeløp være verre enn fengselsstraffen som kan komme av å sende feil info til NAV/skatteetaten. Det er veldig subjektivt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 timer siden):

Samme sak i vår familie 😐

Banken nekter å sende ny kodebrikke. Det kunne enkelt vært løst med hjemmebesøk fra banken for å kontrollere at hjelperen var personen den ga seg ut for å være, i vårt tilfelle min bror som hjelper vår gamle mor med nettbanken og andre tjenester.

Sitat

Johannes hadde i mellomtiden greid å bli disponent på hennes konto. Da kunne han betale hennes regninger gjennom sin egen nettbank. Men problemet med at hun manglet BankID og kodebrikke var fortsatt uløst.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

At enkelte banker har laget sin egen app er jo typisk norsk….

Ja, det er typisk norsk å være 5 år tidligere ute enn alle de andre ...
Jeg har hatt gleden av å bruke en Engangskode-app som alternativ til Bank ID kodebrikke i flere år nå, men du mener at jeg burde ha ventet til Bank ID-appen ble tilgjengelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, nebrewfoz said:

Ja, det er typisk norsk å være 5 år tidligere ute enn alle de andre ...
Jeg har hatt gleden av å bruke en Engangskode-app som alternativ til Bank ID kodebrikke i flere år nå, men du mener at jeg burde ha ventet til Bank ID-appen ble tilgjengelig?

Nei, bank id på mobil har jo fungert bra i noen år. DnB appen også. For mange av oss. 
Det viktigste med bank id er jo at man kan logge seg inn på Skattetaten osv. i tillegg. 
Det beste for meg er å unngå bruk av PC og heller bruke iPad og iPhone de siste 5-6 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den lille kvinnen og banken

Sitat

Ved en skogsbilvei et sted i Hurum bor «Karina», 74 år og rekonvalesent etter en rekke sykehusinnleggelser. Hun har fått sin bankkonto i DNB stengt for 2. gang, uvisst av hvilken grunn. Nå blir hun innkalt til DNBs filial i Drammen – igjen.

Å hjelpe folk med nettbanktilgang er ikke lov. Det handler om å bekjempe svindel og hvitvasking, sier bankene.

Sitat

Karinas tidligere ubesudlede livsførsel er nå tilsjasket av en stor bunke inkassovarsler. Nå vil jeg heller hentes av politiet og bli avhørt av dem enn å bli plaget mer av DNB, sier hun.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Brukte tre år på hjelpe samboeren å få BankID: – Staten må ta over

Sitat

Selv norskfødte med universitetsutdanning sliter med å forstå bankenes regler for tildeling av BankID. Nå lover digitaliseringsministeren endringer.

Sitat

 

Skatteetaten skriver på sine nettsider:

«Du kan velge mellom ulike alternativ for elektronisk ID når du skal logge inn til offentlige tjenester: MinID, BankID, BankID-app, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides»

Bare MinID utstedes av staten.

Resten er det banker og andre private selskaper som står for.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (På 5.1.2023 den 8:40 PM):

Så lenge Tindersvindlerblondiner tar opp lån i mange millionerklassen "for å hjelpe" "kjæresten" og så spiller offer etterpå uten å betale tilbake så vil bankene alltid, med god grunn, kreve at både bankid brikke, bankid app og bankkort er helt personlig og ikke skal brukes av noen andre. Jeg har selv erfart i min egen slekt at hele slekta kan bestemor sin VISA-pin-kode, på et kort hun aldri har brukt selv og ikke selv vet koden på, nettopp fordi det kortet ble anskaffet så vi kunne handle for henne når hun ikke lenger kom seg fra eldrehjemmet til butikken. Og det står i svart hvitt på kortet at det utelukkende kun skal brukes av kontoeier. Det er ikke rart at bankene krever litt sporbarhet og at reglene og lovene blir fullt til punkt og prikke slike bøter de ender opp med, og de sakene de taper i retten hvor de må spise tap på lån i millionklassen.

Men hvorfor kan jeg ikke velge og sperre BankID for låneopptak? Der kommer den stygge tingen med BankID, bankene ønsker så sømløs utdeling av lån som mulig. Jeg har ikke bruk for og ha slike muligheter med min BankID, men kan ikke velge det bort. Hvorfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En i familien skulle hente post fra statsforvalteren på postkontoret, men måtte foreløpig gå tomhendt der i fra, fordi han hadde mistet førerkortet og passet var utgått. Digitalt førerkort gjaldt ikke.

Nå har vi kommet langt inne i den digitale tidsalderen med bank-id på mobil. QR-koder, ansiktgjenkjenning og fingeravtrykk gjør at mobilen vet hvem du er.

En ting er at man ikke gjøre ting på vegne av andre, men å møte opp fysisk med en velfungerende mobil i lomma er altså ikke nok.

Det ble i hvert fall en god anledning til å få fornyet passet sitt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt kritikkverdig om sensitive opplysninger og vår ID skal ivaretas av banker som tross alt er kommersielle virksomheter.

 

Subara skrev (På 10.5.2024 den 1:40 PM):

En i familien skulle hente post fra statsforvalteren på postkontoret, men måtte foreløpig gå tomhendt der i fra, fordi han hadde mistet førerkortet og passet var utgått. Digitalt førerkort gjaldt ikke.

Nå har vi kommet langt inne i den digitale tidsalderen med bank-id på mobil. QR-koder, ansiktgjenkjenning og fingeravtrykk gjør at mobilen vet hvem du er.

En ting er at man ikke gjøre ting på vegne av andre, men å møte opp fysisk med en velfungerende mobil i lomma er altså ikke nok.

Det ble i hvert fall en god anledning til å få fornyet passet sitt.

Nå er jo pass til for å reise til utlandet og førerkort for retten til å kjøre bil. Selv om de er utgått er det bevis nok for noen på posten at man er den man sier man er. Latterlig grunnlag for avvisning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digitalt førerkort er ikke godkjent om lovlig legitimasjon. Pass ville blitt akseptert, men når det er utgått er det ikke lovlig legitimasjon heller. Burde det være godt nok, egentlig ja, men om noe feil skulle skje ved at posten har akseptert ikke godkjent legitimasjon så lover jeg at det hadde vært førstesideoppslag på vg😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Det er absolutt kritikkverdig om sensitive opplysninger og vår ID skal ivaretas av banker som tross alt er kommersielle virksomheter.

Nå er jo pass til for å reise til utlandet og førerkort for retten til å kjøre bil. Selv om de er utgått er det bevis nok for noen på posten at man er den man sier man er. Latterlig grunnlag for avvisning.

Ja, banken har en egen agenda. Ser at man kan få betalt skatten sin uten BankID, bare med MinID, så det er sørget for😉Pluss å eie en mobiltelefon for å få tilsendt koden.

Et digitalt førekort på mobilen burde ha samme status som det fysiske kortet.

Den eldste i familien mistet retten til BankID for noen år siden, etter at broren min slo inn koden feil tre ganger på rad. Moren min klarte ikke svare på kontrollspørsmålene for å få den tilbake. Hun har aldri hatt selvtillitt når det gjelder tall.

Det satte i gang en lang og tungrodd prosess for å kunne hjelpe henne med alt papirarbeidet som følger et menneske. Hun fikk heldigvis utskrevet pass, selv om hun ankom noe dement i rullestol på passkontoret. Det var kontrollspørsmål der også. Senere forsvant mobilen hennes i søpla på sykehjemmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eddie_Peddie skrev (3 minutter siden):

Digitalt førerkort er ikke godkjent om lovlig legitimasjon. Pass ville blitt akseptert, men når det er utgått er det ikke lovlig legitimasjon heller. Burde det være godt nok, egentlig ja, men om noe feil skulle skje ved at posten har akseptert ikke godkjent legitimasjon så lover jeg at det hadde vært førstesideoppslag på vg😅

Ikke greit å være postansatt heller i disse dager, med andre ord.

Og nå har de blitt butikk (post i butikk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye EU-regler tvinger staten til å ta eID-ansvar – krever individuell behandling i mellomtiden

Sitat

Både Finans Norge og diskrimineringsombudet mener det er uholdbart at bankene kan nekte folk tilgang til elektronisk ID

Sitat

– Det kommer et krav fra EU om at det er staten som skal ha ansvaret for å sørge for at befolkninga er utstyrt med elektronisk ID (eID) i framtida, sier Nergård.

Sitat

 

Akkurat nå er det en prosess i gang i Digitaliseringsdirektoratet.

Her har ombudet gitt innspill om at arbeidet med en elektronisk ID på høyeste nivå må prioriteres, der alle gruppene som i dag er ekskludert fra BankID får tilgang.

– Vi ser at utstedelse av BankID praktiseres noe ulikt fra bank til bank. Utstedelse av en offentlig eID som praktiseres likt fra ett sted vil være en veldig god løsning. Det er også veldig viktig at det lages en løsning for personer som har verger, sier Thon.

 

 

Lenke til kommentar

Klarer ikkje å forstå kvifor digitalt førarkort ikkje skal være akseptabelt som ID kort. Det er ikkje nødvendigvis lettare å forfalske ein app enn det er å forfalske eit plastkort.

For veldig mange bruksområder, som å hente ut ein pakke så burde det vel være rikeleg godt nok med å sannsynleggjere sin identitet? For slik som Posten praktiserer sin ID kontroll så er det ikkje akkurat nokon garanti for for at ikkje feil person får utlevert pakken. Går posten nøye til verks så scanner dei passet, men det vil i beste fall berre stadfeste at passet er ekte. For å være sikker på at passet ikkje er stjålet og at det er rett person som står foran dei. For det er noko merkeleg å ha pass med massevis av sikkerheitssystem, men ein baserer seg fortsatt på at den som står i skranken skal kaste eit raskt blitt på bildet og anslå om det faktisk er deg som vart avbilda for 8 år sidan i det du stirrer rett i kameraet og ikkje f.eks. din bror eller andre som likner på deg.
Dersom pakken du skal hente er så kritisk at den berre blir utlevert til rett person så burde det vel være eit krav om at identiteten også blir verifisert gjennom biometriske data?

Det er altså eit kraftig misforhold mellom kor formelle krava er til ID-kortet og kor formelt viktig det er å være sikker på at du er den du utgir deg for å være, og til slutt korleis identitetpapira blir brukt for å være heilt sikker på at det er rett person som har ID-kortet.
Kan politiet godkjenne digitalt førerkort som både ID og dokumentasjon på at du har gyldig førarrett, så burde Vinmonopolet AS (som er heileigd av staten) også kunne godta digitalt førarkort som ID. Det vil jo tross alt være langt meir alvorleg om du lager ein falsk førarkort-app for å lure politiet til å tru at du har førarkort enn det er å bruke den same falske appen til å lure Vinmonopolet til å selge deg ei flaske sprit som du ikkje er gamal nok til å kjøpe.

I mange tilfeller så burde det være rikeleg nok å sannsynleggjere at du er den du utgir deg for å være. Har du eit HMS-kort frå Arbeidstilsynet, eit bibliotekkort utstedt frå kommunen eller eit studentkort frå Universitetet som er godt nok til at busselskapet aksepterer det som bevis for at du har rett på studentrabatt, så burde vel det være godt nok for dei fleste kvardagslege situasjonar?
Eg klarer ikkje å forstå kvifor daglegvarebutikken i praksis krev at du må ha førarkort eller pass for å handle øl, men i møte med politiet så treng du ikkje å vise ID-kort i det heile tatt, alt du er pliktig til å oppgi er namn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel, og deretter må politiet sjølv sjekke opp om dei opplysningane er korrekte.

 

Eg er forøvrig også einig med blant anna @Morromann om at det er kritikkverdig at det er den private tenesta BankID som har blitt defakto standardløysing for digital identifikasjon. Ikkje berre hos bankar, men også hos ei rekke andre aktørar.
Digital ID bør forbeholdast til dei aller viktigaste digitale tenestene, det er etter mitt syn ikkje greit at både frisørsalongen på hjørnet og skatteetaten bruker BankID, for det gjer oss langt meir utsatt for svindel når både seriøse og mindre seriøse aktørar maser om BankID.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 12.5.2024 den 10:58 AM):

Ikke greit å være postansatt heller i disse dager, med andre ord.

Og nå har de blitt butikk (post i butikk).

Nå ser det ut til og fungere helt utmerket, mange år siden postkontoret ble lagt ned og jeg kan ikke si at har savnet det en eneste gang. Nostalgiske drømmer om gamledager stemmer veldig skjelden med det som engang var, vi har til og med ett helt eget politisk parti som drømmer om gamledager, de vurderte faktisk om det skulle bli en politisk sak ut av og gå for og gjenopprette postkontorer...

Lenke til kommentar

Får matbutikkene noen godtgjørelse fra bankene og Posten for å overta pliktene deres?

Tidligere oppstod ordet "phishing", nå har det nye ordet "quishing" kommet. Som er svindel ved å sende noen en qr-kode. Hva blir det neste i rekken i dette digitale paradiset?

Lenke til kommentar
Nepa skrev (18 timer siden):

Får matbutikkene noen godtgjørelse fra bankene og Posten for å overta pliktene deres?

Tidligere oppstod ordet "phishing", nå har det nye ordet "quishing" kommet. Som er svindel ved å sende noen en qr-kode. Hva blir det neste i rekken i dette digitale paradiset?

Det er veldig mange ulike namn på slike svindelmetodar men det er ikkje så mange som er i vanleg bruk. Ofte er phishing dekkande for dei fleste måtane å svindle på. Ord som eg har starta å høyre meir om er smishing som blir utført via SMS, vishing som er svindel via taleanrop (V-en kjem frå voice).

 

Butikkane som har post i butikk får betalt for dette, både for å stille lokaler til skranke og lager, og for å oppbemanne butikken slik at det er personale til å betene postskranken. I tillegg gir det også indirekte inntekter å ha post i butikk ettersom personar som ikkje vanlegvis brukar butikken som sin nærbutikk gjerne handlar på butikken når dei likevel er der for å hente ein pakke. Det er derfor relativt attraktivt for butikkane å få avtale med posten om å ha dette tenestebehovet om dei kan oppfylle dei krava som posten stiller for tenesta.
Tilsvarande er det med pakkeutlevering frå postnord, den tenesta gir også butikken ei ekstrainntekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...