Gå til innhold

Lasteeierne går fri


Adria

Anbefalte innlegg

The Avatar skrev (15 minutter siden):

Men kva om eigaren av laksen ikkje sjølv har fått velge transportør? 

Eigaren av lasten kan ha betalt i dure dommar til eit norsk transportfirma som snur seg rundt og leiger ein billeg utanlandsk sjåfør til å gjere jobben? Om det er lasteigaren som må ta ansvaret så vil det bli risikofritt for fraktselskapet å ta snarvegar. 

Når eg handlar på nettet så er det ikkje alltid eg får velje, eller vite kven selgaren brukar som transportør. Der må eg berre lære av dårlege erfaringar og bruke ein annan selgar nestegong. 

Eit krav om at lasteigaren må ta ansvaret vil i praksis være eit krav om at lasteigaren må frakte lasta sjølv i sin eigen bil og med sin eigen sjåfør. Dette er greit nok for produksjonsbedrifter som skal frakte eigne varer, men det er veldig upraktisk for eit firma som berre av og til har transportbehov. 

I 2013 så sendte lakseindustrien ut 130 vogntog per dag. Selv om det er mer enn en aktør så tilsier vel det at volumet er stort nok til at man kan forutsette at de vet hva de driver med, også når de bestiller transport? 

https://ilaks.no/fyller-130-vogntog-hver-dag/

I bygge-bransjen så har man vel valgt å gjøre ansvarlig entrepenør/utbygger ansvarlig også for hva underleverandører foretar seg. Dvs at om statsbygg bygger et nytt bibliotek og en underleverandør bruker ufaglærte ulovlige migranter til å kjøretrillebår, så får statsbygg en smekk.

-k

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (På 5.1.2023 den 22.22):

Jaså, tror du sjefen i hjemlandet har sendt bilen på en heisatur? Sjefen i hjemlandet vil ha leveransen frem til avtalt tidspunkt til mottakeren. Kanskje lasten ikke engang tåler lang tid på veien.

Har du ikke lest om utenlandske lastebiler som blir stående i ukesvis i vente av betaling av berging/nye dekk/rep av lastebil pga. at sjefene ikke vil betale?

Daarlig-nytt-for-userioese-transportoerer.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 5.1.2023 den 22.35):

Men disse har trolig relativt gode piggdekk slik at de ikke flyr ut av første rundkjøring med glatt veibane 🤠

 

En skulle tro at om det var sånn at en eier av et fraktfirma - uavhengig av hjemland -  hadde prioritert sikkerheten til lasten først, så skulle en sørge for at både biler og sjåfører er rustet til å takle klimaet bilene skal kjøre i.

Hvis de har så gode dekk og kan bremse så kjapt så er det enda færre grunner for at de ikke skal overholde den lovpålagte vikeplikten inn i rundkjøringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...