Gå til innhold

batch capture i ulead videostudio

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg firewirekort og koplet til i pc'en i går. dette fungerte helt utmerket. med kortet fulgte ulead videostudio med. Jeg er helt fersk på området så fikk en del problemer. Det største var når jeg skulle legge inn de aktuelle snuttene fra tapen.

jeg brukte da "Batch capture", la inn mark inn og mark out hundre ganger. Da jeg hadde gått gjennom hele tapen og lagt inn det jeg skulle hadde jeg 55 sekvenser jeg ville ha inn på pc-en. satte dett på og dro på joggetur. KONGE tenkte jeg.

men... :(

da jeg kom tilbake var det bare rot den hadde lagt inn. Jeg fant ut at det måtte komme av telleverket på kamera. For hver gang jeg har filmet har dette nullstilt seg. det vil si at på 60 minutters filming går ikke telleverket på tapen fra 00.00.00 til 60.00.00 som man skulle tro. men avhengig av hvor lenge jeg har filmet mellom hver gang nullstilt seg X antall ganger slik at første sekvens går fr f. eks. 00.00.00 --> 07.14.66 for så å nullstille seg igjen til f.eks. fra 00.00.00 -->22.32.11 i neste sekvens

etter å ha ca 10 slike nullstillinger på en tape tror jeg problemet har dukket opp. når jeg har lagt inn f.eks jeg skal ha merke fra 02.51.00 til 03.51.00 altså en snutt på ett minutt i sekvens 1, er det greit. problemet er at den registrerer tydeligvis ikke om jeg legger inn i neste sekvens slik at hvis jeg stiller inn fra 01.30.00 til 02.00.00 i sekvens to, tror den fremdeles at dette er fra sekvens en!!

grådig irriterende!! :angry:

jeg fikk derfor masse klipp fra sekvens en med tider fra de andre sekvensene, altså bare rot...

noen som har noen råd for å fikse dette? går det f.eks an å nulstille telleverket på kamera, slik at det går fra 00.00.00 til 60.00.00 på en 60 min dv-tape? (sony trv-19)

eller gjøre noe i program?

evt et annet program jeg burde satse på eller?

jeg er rimelig oppgitt nå siden 3 timer med marin/out setting bare var bortkastet...

håper noen har noen fornuftige løsninger på problemet.

laddevessi

Endret av laddevessi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Prøver å følge din forklaring.. men først.

Når du kjøper en ny tape er det viktig at du "tar"opp på hele tapen først. ( Sett i tapen, la dekslet foran på lisa være på, kjør rec. ) Nå vil du få tidskode på hele tapen. Hvis du ikke gjør dette kan du oppleve at tidspunkt 00000 vil være flere steder på tapen ( mellom hvert opptak ) da skjønner ikke redigeringsprogrammet hvor tapen begynner...

Kan dette vær oversaken til dit problem?

Lenke til kommentar

:thumbup:

Hei,

Det er to ting som er lurt for at dette skal bli bra;

1. Ikke lag mellomrom mellom klipp som ligger på tapen. Dvs. film enten sammenhengende videosekvenser gjennom hele tapen, eller gjør som beskrevet over; ta opp en svart tape før du begynner å filme. Hvis du har spolt tilbake for å se på noe du har filmet, må du spoole frem til slutten av siste opptak og begynne neste opptak oppå dette. DA VIL BATCH CAPTURE VIRKE!

2. Istedenfor å bruke batch capture der du går gjennom hele tapen med Mark.in og Mar.out, så anbefaler jeg at du heller klikker av for "Scene detection" og bare spiller hele tapen over på PC'en. Da vil VideoStudio selv skjønne når det er et nytt klipp og lagrer så hvert klipp for seg i biblioteket. Da kan du ankelt gå gjennom materialet på PC'en mens du redigerer. TIDSBESPARENDE!

:thumbs:

Lenke til kommentar

Anbefaler på det varmeste følgende program til Capture arbeidet:

http://www.scenalyser.com/main.html

Ved å alltid bruke dette i stedet for capture verktøyet i redigeringsprogrammet holder du mye bedre orden på datamaskina di. Filmklippene lagres som separate filer med dato/klokkeslett i filnavnet. Antar at du etterhvert vil prøve andre redigeringsprogram. Da er det en stor fordel at originalvideofilene ligger på samme sted på systemet. Bruker selv både Adobe Premiere og Vegas 4.0, men bruker alltid Scenalyzer programmet til innlastingen av videoen til PC'en.

Lenke til kommentar

først av alt: Tusen takk for mange gode råd og tips!! :D

ja det ble kanskje litt komplisert. men saken er bare at jeg har kanskje overfilmet litt, slik at jeg må plukke ut sekvenser med hard hånd. Da nytter ikke dette med autosekvens-tingen.

jeg har ikke tatt op hele tapen svart før jeg begynte nei. Var ikke klar over at det var nødvendig. hadde vært mye bedre om telleverket på kamera hadde stemt med det som faktisk er på tapen.. Jeg får prøve dette og se om det funker. Fryktelig tungvint dog.

har nok sikkert etter opptak spolt tilbake for å se på noe jeg har filmet mange steder på denne tape'en. har så spolt frem igjen og fortsatt etter slutten. Jeg må da altså begynne oppå slutten av det siste. javel jasså hmmm.. skal notere meg dette.

har også lurt på å anskaffe meg et annet redigeringsprogram. Adobe premiere hvis det ikke er alt for komplisert... jeg skal prøve det med autodetection når jeg kommer hjem. kan vel klippe i etterkant fordet.

laddevessi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...