Cascada81 Skrevet 2. januar 2023 Del Skrevet 2. januar 2023 Level Up, som har et samarbeid med NRK om publisering av anmeldelser og annet spillrelatert innhold, vurderer å boikotte anmeldelse av Harry Potter-spill, basert på personlige meninger om kvinner og transpersoner fremmet av J.K. Rowling. (https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig) Spillet har en perifer tilknytning til Rowling selv. Redaksjonen vurderer også å droppe anmeldelse av et spill utviklet i Russland. Det er interessant å merke seg NRKs vedtekter (https://info.nrk.no/vedtekter/?/l3v4rkr9ty8), særlig de vi finner i del 2 og 3, for eksempel "NRK skal ivareta ytringsfrihet og ytringsvilkår for borgerne. NRK skal være redaksjonelt uavhengig og være balansert over tid", og "NRK skal verne om sin integritet og sin troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet". På NRKs nettsider skriver Fjeld at "'Hogwarts Legacy' ser bra ut, men jeg gremmes over det transfobiske korstoget J. K. Rowling kjører på Twitter," at "'Atomic Heart' er nydelig, spillbart galskap, men det er utviklet av et russisk studio", og at "hvordan jeg skal forholde meg til dette som anmelder vet jeg ikke ennå, men her blir det diskusjoner på bakrommet". Jeg har vanskelig for å se for meg at Fredrik Solvang ikke vil åpne opp i debatten for temaer han synes er kontroversielt, eller at NRKs sjakk-sending ikke dekker sjakk når russiske spillere er involvert. Man kan veie NRKs vedtekter opp mot hva Fjeld sa til VG, og gjøre seg opp sin egen mening: "Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et 'community' som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne." 6 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Iki Skrevet 2. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 2. januar 2023 Det er useriøst å straffe enkelte for noe en annen person har gjort. Hvorfor boikotte spillet, som kun bærer navnet på en fiktiv karakter, for man har ulike meninger med en person som ikke har noe med spillet å gjøre? Om spillet i seg selv hadde gått ut med meninger, om det hadde overtalt spillerne til noe, så kunne det diskuteres. Boikotter samme person puma, Porsche, eller alt annet som var med på å støtte opp under andre verdenskrig? 16 Lenke til kommentar
Populært innlegg Comma Chameleon Skrevet 2. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 2. januar 2023 Synes det er en elendig avgjørelse å droppe anmeldelser i denne sammenhengen. Ja spillet er satt i et Harry Potter-univers, men J.K. Rowling er jo i praksis ikke involvert. Det her er hundrevis av personer sitt arbeid som mest sannsynlig ikke støtter holdningene som Rowling spyr ut på Twitter. Skal man straffe alle de for noe som en tredjeperson som ikke er involvert sier om noe urelatert til universet? Skal man boikotte absolutt alt av Ringenes Herre & Co fordi Tolkien hadde holdninger man ikke støtter i dag? Det må da absolutt være mulig å klare å holde seg nøytral. Hvis Level Up og NRK ikke klarer å anmelde spillet og bare nevne det problematiske i anmeldelsen så har de jo lite å gjøre i spillanmeldelse-bransjen. Jeg klarer ikke å se hva Hogwarts Legacy har med Rowling å gjøre, annet enn indirekte fordi hun skapte Harry Potter-bøkene for lenge siden og siden da har vært urelevant. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Crooked Cracker Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2023 Er det for meget å spørre om at kvalmende politisk aktivisme holdes unna spillmediene? Tydeligvis. 19 2 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Cascada81 skrev (46 minutter siden): Level Up, som har et samarbeid med NRK om publisering av anmeldelser og annet spillrelatert innhold, vurderer å boikotte anmeldelse av Harry Potter-spill, basert på personlige meninger om kvinner og transpersoner fremmet av J.K. Rowling. (https://www.vg.no/rampelys/spill/i/onkzBB/harry-potter-spill-skaper-debatt-vanskelig) Spillet har en perifer tilknytning til Rowling selv. Redaksjonen vurderer også å droppe anmeldelse av et spill utviklet i Russland. Det er interessant å merke seg NRKs vedtekter (https://info.nrk.no/vedtekter/?/l3v4rkr9ty8), særlig de vi finner i del 2 og 3, for eksempel "NRK skal ivareta ytringsfrihet og ytringsvilkår for borgerne. NRK skal være redaksjonelt uavhengig og være balansert over tid", og "NRK skal verne om sin integritet og sin troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet". På NRKs nettsider skriver Fjeld at "'Hogwarts Legacy' ser bra ut, men jeg gremmes over det transfobiske korstoget J. K. Rowling kjører på Twitter," at "'Atomic Heart' er nydelig, spillbart galskap, men det er utviklet av et russisk studio", og at "hvordan jeg skal forholde meg til dette som anmelder vet jeg ikke ennå, men her blir det diskusjoner på bakrommet". Jeg har vanskelig for å se for meg at Fredrik Solvang ikke vil åpne opp i debatten for temaer han synes er kontroversielt, eller at NRKs sjakk-sending ikke dekker sjakk når russiske spillere er involvert. Man kan veie NRKs vedtekter opp mot hva Fjeld sa til VG, og gjøre seg opp sin egen mening: "Dette har jeg lyst til å diskutere med andre på NRK, og vi diskuterer det også i Level Up Norge. Der har vi et 'community' som inkluderer flere transpersoner, og hvor vi er opptatt av at alle skal være velkomne." Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Omnia vincit amor skrev (6 minutter siden): Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. Hvilke dårlige verdier er det dette spillet eller utviklerne fremmer da? Rowling er IKKE involvert i spillet. Det er derimot hundrevis av uskyldige 9 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Omnia vincit amor skrev (11 minutter siden): Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. På hans egen kanal kan han selvsagt gjøre det, men når det gjelder NRK: Fra NRK-plakaten: Sitat d. NRK skal være redaksjonelt uavhengig. NRK skal verne om sin integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig i forhold til personer eller grupper som av politiske, ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Cascada81 Skrevet 3. januar 2023 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2023 Omnia vincit amor skrev (36 minutter siden): Jeg ser ikke noe gale med at han velger å ikke anmelde spillet. Selvsagt skal han få lov å ha sine meninger og verdier. Jeg synes det er flott at han reflekterer over problematikken. Om han ikke har en anmeldelse så vil det fremdeles være flere hundre andre som vil skrive en. Man kan snu det på hode: Hadde det vært greit å droppe en spillanmeldelse i NRK og begrunnet det med at rettighetshaver hadde frontet transaktivisme? Eller fordi spillselskapet var israelsk? Hva om det var palestinere og iranere i communitiet til anmelder, og at de hadde følt seg ukomfortabel med at man anmeldte et israelskprodusert spill? Det er ingen som nekter Fjeld å mene hva han vil. Jeg bryr meg ikke om hva Fjeld mener om Rowling eller transaktivisme som privatperson. Problemet her er at Fjeld lager innhold for NRK, og lar samtidig ideologiske interesser, egne så vel som ideologiske krefter i eget spillmiljø, være tungtveiende i forhold til hvilke spill som skal anmeldes, noe som for meg ser ut som et klart brudd på NRK-plakaten. 12 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2023 Hva så om Rowling hadde vært involvert i spillet, hadde ikke vært god nok grunn til å boikotte det heller. 13 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ekspertkommentator Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2023 3 hours ago, Cascada81 said: På NRKs nettsider skriver Fjeld at "'Hogwarts Legacy' ser bra ut, men jeg gremmes over det transfobiske korstoget J. K. Rowling kjører på Twitter," Jeg har vanskelig for å se for meg at Fredrik Solvang ikke vil åpne opp i debatten for temaer han synes er kontroversielt, eller at NRKs sjakk-sending ikke dekker sjakk når russiske spillere er involvert. Der tar Fjeld feil da JKR ikke er "transfobisk". Hun har kritisert transaktivister som selvsagt må tåle kritikk som alle andre. Hennes poeng er å forsvare kvinnen. https://news.sky.com/story/jk-rowling-isnt-transphobic-says-gender-fluid-eddie-izzard-12177312 NRK med Solvang stoppet Hijab debatt for ikke så lenge siden og fikk velfortjent kritikk for dette. https://kampanje.com/medier/2022/12/nrk-far-kritikk-for-a-droppe-hijab-debatt---underlig-og-tynt/ 12 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Crooked Cracker Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) Ekspertkommentator skrev (35 minutter siden): Der tar Fjeld feil da JKR ikke er "transfobisk". Hun har kritisert transaktivister som selvsagt må tåle kritikk som alle andre. Hennes poeng er å forsvare kvinnen. Foreslår du at folk som denne Fjeld heller bør sette seg inn i hva motparten faktisk mener og eventuelt tolerere et anderledes syn, fremfor stempling, utelukking og sensur? Det skulle tatt seg ut. Endret 3. januar 2023 av Crooked Cracker 17 1 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Jeg har ikke kjøpt et spill til PC på mange år. Når kan jeg kjøpe dette? Kan det snurre med et gammelt AMD 5600-kort? -k 3 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Jeg leste den samme saken, og stusset mest over at en i en NRK-artikkel uten videre velger å "fastslå" at JKR kjører et "transfobisk korstog". Nå følger ikke jeg det hun skriver, så jeg kan ha gått glipp av dette, men de gangene tematikken har vært oppe har det for meg ikke fremstått helt rimelig å uten videre akseptere hennes motstanderes mest ufine karakteristikker, og i den grad det dreier seg om meningsuenighet virker det uryddig at artikkelen uten utdyping fremlegger disse ensidige karakteristikkene. 5 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Comma Chameleon skrev (6 timer siden): Jeg klarer ikke å se hva Hogwarts Legacy har med Rowling å gjøre, annet enn indirekte fordi hun skapte Harry Potter-bøkene for lenge siden og siden da har vært urelevant. Bortsett fra at hun eier Harry Potter-navnet og universet og får royalties og dermed tjener penger på spillet. Jeg kommer forøvrig til å kjøpe det. 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) Mye god her: Samarbeider ikke level up med gamer.no også? De har publisert lignende greier de også. Edit: fant link til artikkelen https://www.gamer.no/artikler/heia-dem-som-vil-boikotte-harry-potter-dataspillet/514907 Endret 3. januar 2023 av Sjørøver Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Sjørøver skrev (7 minutter siden): Samarbeider ikke level up med gamer.no også? De har publisert lignende greier de også. Edit: fant link til artikkelen https://www.gamer.no/artikler/heia-dem-som-vil-boikotte-harry-potter-dataspillet/514907 Kommentarer prøver vel ikke å fremstå som annet enn en persons mening? 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 My 2 cents: * Harry Potter spill - skriv anmeldelsen og bemerk evt tvilen ift å skrive den i en note/bisetning. * Russisk utviklet spill - bør boikottes 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tåkefyrste Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg Del Skrevet 3. januar 2023 Er det «transfobisk» å mene at biologiske menn ikke bør få tilgang til områder der sårbare damer lett kan misbrukes? level up kan ta med seg virtue signaling tullet sitt og dra en viss plass. 18 3 1 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Nå vet ikke jeg nøyaktig hva hun har skrevet som skal være så fælt, men den ene transpersonen jeg kjenner har ikke boikottet Harry Potter og synes det må være mulig å diskutere kjønnsidentitet uten at man avfeier alt man ikke er enig i som transfobisk. Mye er jo legitime problemstillinger, som hvilken garderobe man skal bruke og urettferdige fordeler i sport. Skal man boikotte alt som har med HP å gjøre kun fordi personen som skapte serien har skrevet noe tull på twitter så vil det ikke bli igjen mye man kan se på. Det er folk i Hollywood som har gjort langt verre ting, så man må blant annet droppe alt folk som Harvey Weinstein har vært involvert i. Jeg gidder heller ikke å boikotte russiske ting, fordi mange russere vil ikke ha noe med krigen å gjøre og de fleste som støtter den har blitt hjernevasket til å tro at den er nødvendig. 5 3 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 3. januar 2023 Del Skrevet 3. januar 2023 Klikket meg inn på artikkelen som skulle vise at hun var transfobisk. Sitat ‘People who menstruate.’ I’m sure there used to be a word for those people. Someone help me out. Wumben? Wimpund? Woomud? Har vi kommet så langt(?) at det er feil å snakke om kvinner og menn? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå