Gå til innhold

Ny Follobane (tog) stengt. Slipper firmaer unna dårlig utført arbeid til det offentlige?


Anbefalte innlegg

Jeg reagerer ofte på at når systemer og tjenester til det offentlige svikter, så holdes det hemmelig leverandøren av dette. Media belyser da oftest kun den statlige aktøren.

Det kan virke som at man kan levere mye halvårlig arbeid og tjenester til det offentlige uten noen konsekvens. Hadde dette vært opp mot private firma, tror jeg de selskapene hadde slått hardt tilbake for sine tap, hvis det skyldtes feil/mangler fra leverandør.

BaneNor har da ikke stått for alt arbeide selv.....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørte TV2 nyhetene sa at det hadde vært 2000 ulike underleverandører involvert i prosjektet. Det kan godt hende at det er en eller flere av disse som har skylden for det som har skjedd nå, men uansett er det jo Bane Nor som har hatt prosjektledelsen. 

Kan hende Bane Nor kommer til å kreve regress fra noen av disse? Fokus nå er vel uansett bare å få banen til å funke.

NSB krevde erstatning fra italienske AnsaldoBreda for en rekke problemer og mangler ved togsettene "Type 72". Det går an.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2004/06/12/skandaletog-pa-skinnene-igjen/

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Siden feilen har oppstått tre ulike steder, er det mest sannsynlig at feilen ligger hos den som designet anlegget.

Hovedentreprenøren på Follobanen er et spansk-italiensk samarbeidsprosjekt, Acciona Ghella Joint Venture.

Ifølge deres egne nettsider er det de som også har hatt ansvaret for montasjen av kjørestrømmen.

Vi har kontaktet Bane Nor for å få en kommentar, men har ikke mottatt svar før publisering

https://frifagbevegelse.no/nyheter/tre-branner-stoppet-follobanen-dette-er-trolig-arsaken-til-togskandalen-6.158.927099.1f2d13f30c

Vi må slutte å bruke italienske leverandører til norsk togtrafikk... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel noe lignende etter utbygging av kraftlinjer og vindmøller i nord, italienske hovedentreprenør går "konkurs" uten at kostbar opprydding er ferdig og alle underleverandørene i Norge har fått betaling, de norske leverandørene sitter med skjegget i postkassa for pengene de hadde krav på var alt betalt til Italienske entreprenøren og havnet i lommene til noen der nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Ganske god artikkel. Bane NOR veltet nå skylda over på AGJV for strømsystemet som vist seg å være sterkt underdimensjonert for den tiltenkte trafikkmengden. Det virker som at Bane NOR var skeptisk mot den unike systemløsningen, men gav etter i slutten og inntraff noe som på dansk kalles "IC4-avgjørelse", en dum avgjørelse basert på forfeilede konklusjoner, misledende konsekvensrapporter og ikke en lite dråpe arroganse paret med naivisme. De ville ikke ha gått til saksøkning uten en god sak. For Norconsult skal ha kommet med kraftige innsigelser mot løsningen som AGJV og underleverandør COWI hadde valgt. Dette var ignorert av Bane NOR som dessuten hadde demonstrert dårlig lederskap omkring saken om testingen av tunnelkomplekset. 

Bane Nor tror det ikke vil gå med flere skattekroner på Follobanen: – Vil fremme erstatningskrav – E24

For AGJV-COWI er det den totale katastrofe, Follobanen var gjenstand for meget sterk internasjonal interesse fra jernbanemiljø og tekniske miljø tilknyttet ingeniørbygging som infrastrukturarbeid, det var endog en prise som var utdelt til AGJV i 2019 som belønning for prosjektet - og dermed er et prestisjeprosjekt som ikke er vanlig kost i det globale jernbanemiljøet. Så vi kan selvsagt tenker oss hvilken prestisjetap og ekstrem tap av ansikt denne avsløringen innbar... 

Allerede i høsten 2021 kom de første tegn på at det var noe galt med AGJV, da et tunnelprosjekt i Vancouver, Canada med liknende historie som Follobanen kom ut i en tvist hvor Metro Vancouver måtte påpekte mange mangler og høyere utgifter enn forventet. AGJV er involvert i en rekke meget høykostbare tunnelprosjekter over hele verden, blant annet i Sydney. Follobanen så ut til å være det første ferdigbygde prosjektet for AGJV... 

Lenke til kommentar

Dette er baksida av strenge anbodsreglar der pris skal ha høgast vekting. Dette medfører mykje byråkrati med utlysing og innhenting av anbod, men når systemet fungerar så forhindrar det korrupsjon og sørger for at det offentlege ikkje overbetalar. Problemet er berre at når det ikkje fungerer så får ein eit ubrukeleg produkt og ein entreprenør som er konkurs slik at det offentlege må ta rekninga med å rydde opp etterpå. 

Den einaste måten å forhindre dette på er at den entreprenøren som får anbodet må stille tilfredsstillande økonomisk garanti for at prosjektet blir ferdigstilt til rett tid, men på slike prosjekt som Follobanen så vil eit slikt krav eliminere dei aller fleste entrepenørar, og då er vi tilbake til at berre nokre få dyre entrepenørar er i stand til å levere anbod. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye peker på COWI som er skyld i feil underdimensjonering av strøm og jordingssystemet til Follobanen.

Byggherren BaneNor ga COWI med sine konsulenter oppdraget som handlet om selve banen og det elektriske .

At media ikke får noen kommentarer fra COWI og at selskapet nå velger full taushet er lite tillitsvekkende.

BaneNor viser til at de eller samfunnet ikke skal bære ekstrakostnader på det som nå har skjedd.H er er det jo ikke bare kostnader på utbedring av de feil COWI har forårsaket, men også de utgifter og merkostnader samfunnet ned flere nå påføres.

At andre var meget kritiske til COWI i forkant for sin dimensjonering, kan ikke være formildende for COWI. En byggherre bør kunne stole på det et tungt selskap med konsulenter tilbyr av løsning.

Hvor mange konsulenter skal inn for å etterprøve andre konsulenter? Er det normen at byggherren må sette inn fagpersoner for å etterprøve det et tungt konsulentselskap har gitt, før noe bygges?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

"Den spansk-italienske Joint Venture-gruppen Acciona/Ghella (AGJV) vant tidligere i år totalentreprisen på bygging av Follotunnelen. Dette er den største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge til en verdi av 8,7 milliarder kroner."

Fra artikkel 2015, sluttprisen ble på 37 milliarder?

Gjør vel ikke så mye det når de kan pøse på med våre skattekroner.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (4 minutter siden):

"Den spansk-italienske Joint Venture-gruppen Acciona/Ghella (AGJV) vant tidligere i år totalentreprisen på bygging av Follotunnelen. Dette er den største enkeltkontrakten for jernbaneutbygging i Norge til en verdi av 8,7 milliarder kroner."

Fra artikkel 2015, sluttprisen ble på 37 milliarder?

Gjør vel ikke så mye det når de kan pøse på med våre skattekroner.

De har stått for selve tunnelen, det er vel ikke noe å utsette på den? Solid budsjettsprekk er man desverre blitt vant til i Oslo regionen de siste 10 år. 

Cowi har stått for selve infrastrukturen inne i tunnelen.

Hvis jeg har forstått det riktig på min opplesning via ulike media. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

De har stått for selve tunnellen, det er vel ikke noe å utsette på den?

Cowi har stått for selve infrastrukturen inne i tunnellen.

De er TOTALENTREPRENØR, altså de har det fulle og hele ansvaret. 

For alt.

Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (4 minutter siden):

De er TOTALENTREPRENØR, altså de har det fulle og hele ansvaret. 

For alt.

Bane nor er ansvarlig for spesifikasjoner/underlag, som anlegget skal prosjekteres og bygges ut i fra.

Jeg tipper advokater klarer å finne mangler, eller de de mener er mangler i underlaget til banenor.

 

Lenke til kommentar
Stålkjerne skrev (6 minutter siden):

Bane nor er ansvarlig for spesifikasjoner/underlag, som anlegget skal prosjekteres og bygges ut i fra.

Jeg tipper advokater klarer å finne mangler, eller de de mener er mangler i underlaget til banenor.

 

https://e24.no/boers-og-finans/i/3Eq37e/bane-nor-tror-det-ikke-vil-gaa-med-flere-skattekroner-paa-follobanen-vil-fremme-erstatningskrav?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

"Bane Nor tror det ikke vil gå med flere skattekroner på Follobanen: – Vil fremme erstatningskrav

Bane Nors konsernsjef mener det er totalentreprenøren AGJV som må ta regningen for feilen som førte til at Follobanen stengte en uke etter åpning."

😅Tror😅

 
Endret av 3l33t3
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (6 timer siden):

https://e24.no/boers-og-finans/i/3Eq37e/bane-nor-tror-det-ikke-vil-gaa-med-flere-skattekroner-paa-follobanen-vil-fremme-erstatningskrav?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

"Bane Nor tror det ikke vil gå med flere skattekroner på Follobanen: – Vil fremme erstatningskrav

Bane Nors konsernsjef mener det er totalentreprenøren AGJV som må ta regningen for feilen som førte til at Follobanen stengte en uke etter åpning."

😅Tror😅

 

Det trodde Vegvesenet om bytte av bolter på Hålogalandsbrua også. Slik ble det ikke, og de måtte dekke selv.

Jeg er spent på fortsettelsen her, selv om jeg har mistet alt håp for at det offentlige i Norge er i stand til å få et prosjekt ferdigstilt uten å overskride budsjettet. Det er bare helt vanvittig at man ikke klarer å bygge 22 km fungerende  jernbane for 36 milliarder. Det er åpenbart for lite direktører i norsk jernban. Det trengs en oppryddingsdirektør også. At vi ikke har hatt en regning de siste 20-30 årene som klarer å ansvarliggjøre en direktør i de statlige virksomhetene og gi ham sparken er minst like ille.

 

Lenke til kommentar
On 1/2/2023 at 9:16 PM, plankeby said:

Det kan virke som at man kan levere mye halvårlig arbeid og tjenester til det offentlige uten noen konsekvens.

Jeg vil tro tvert imot.

Vegvesenet har rykte på seg for å være knallhard kontraktsmotpart, som ikke nøler tre sekunder med å gå for konflikt. I tillegg praktiserer de hoppeplikt i mange kontrakter, slik at enterprisen må fortsette til tross for konflikt. Vegvesenet har også enorm kompetanse på enterpriserett.

Det tipper jeg går igjen hos andre statlige aktører.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (3 timer siden):

Jeg vil tro tvert imot.

Vegvesenet har rykte på seg for å være knallhard kontraktsmotpart, som ikke nøler tre sekunder med å gå for konflikt. I tillegg praktiserer de hoppeplikt i mange kontrakter, slik at enterprisen må fortsette til tross for konflikt. Vegvesenet har også enorm kompetanse på enterpriserett.

Det tipper jeg går igjen hos andre statlige aktører.

Selvfølgelig kan de gå i konflikter og være vanskelige når de har en ubegrenset konto med våre skattekroner og ta av, samtidig har de også ubegrenset med overkikadorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...