Gå til innhold

Tips til jobber som betaler bra uten utdanning


Gjest 7865f...b90

Anbefalte innlegg

Gjest 7865f...b90

Noen som har gode tips?

Erfaringer :

  • Butikkmedarbeider/ assisterende butikksjef
  • Barnehagemedarbeider

Ønsker ikke å jobbe kvelder, ei heller helger.  Kan jobbe 80% stilling for å få det til å funke, men av erfaring finnes det få slike stillinger i butikk.

Ønsker å tjene i overkant 250kr/t 

Kvalifikasjoner:

  • Serviceinnstilt
  • Ståpå vilje
  • Kreativ
  • Omgjengelig

Helt A4 kvinne som er ferdig med småbarn egentlig.

 

Anonymous poster hash: 7865f...b90

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen bransjar som betalar 250 kr timen for ufaglærte sånn heilt utan vidare, men det er ikkje utenkeleg å finne ein jobb der du kan forhandle deg opp i ei slik lønn om du finn den rette arbeidsgivaren. Særleg om du har mykje erfaring og gode attestar å vise til.

Det nærmaste ufaglærte yrket der du automatisk får ei lønn som liknar på lønnskravet ditt er renovasjonsarbeidarar som har tariffesta minstelønn på 200,32 kr timen pluss lokale tillegg. Som kvinne vil du kanskje ha litt ekstra god sjans for å få ein slik jobb ettersom dette er eit mannsdominert yrke.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 35cf6...580
The Avatar skrev (12 timer siden):

Det er nok ingen bransjar som betalar 250 kr timen for ufaglærte sånn heilt utan vidare

Ehem.. https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=284989946

Hvis man ser på et årsverk som 37,5 timer, 47 uker i året, så er årsverket på 1764 timer, men mange bruker og det lavere tallet 1700 timer på et årsverk. Men selv med 1764 timer som ett årsverk så betaler f.eks. den jobben der 255 kr/t uten noen form for utdanningskrav (og det er med laveste årsinntekt nevnt i annonsen): "Stillingen krever ikke høyere utdanning eller erfaring innen fagområdet"

Anonymous poster hash: 35cf6...580

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Guest 35cf6...580 said:

 

Her er det nok tilfelle av 3 saksepunkter: 
-Stillingen i likhet med de fleste Norske stillinger krever i praksis ingen ting, men de er ærlig nok til å skrive det
-Levekostnaden i Oslo/Viken-området er fortsatt nesten parodiske 
-Stillingen kan være utlyst pga krav til utlysning, ikke at stillingen er reel. 

Men den viktigste realitetessjekken er nok litt enklere. Folk som har fagbrev og som driver eller har drevet med lett skrankearbeid eller sekretærarbeid vil søke. Og det gir på papiret er helt annet kvalifikasjonsnivå.

Men litt mer on-topic:
Vil du ha en middels godt betalt job i Norge i dag må du enten ha noen form for utdanning, ha kjennskaper nok til å skaffe en litt penere yrkestittel eller ansvar du kan skrive ned på CVen, eller ta noen form for sertifisering eller utdanning. 

Det jeg skal være enig i er at sertifisering ser ut som en sort boks utenfra, og mye av det som er lett tilgjengelig er jobber hvor du f.eks får betalt for å jobbe uker på og uker av. 
Og utdanning krever tid mange av oss lurer oss selv til å tro de ikke har. Eller enda verre: En økonomi de ikke er villig til å leve med i innkjøringsfasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest f30e1...265

Jeg jobber innen bygg og anlegg. Vi ansetter folk uten utdanning. Du ville nok begynt et stykke under 250 kr i timen, men med mulighet til så mye overtid som er lov, samt tillegg for arbeid utenfor ordinær arbeidstid. Regner en i tillegg med firmabil og årlig bonus så er lønnen svært god i forhold til utdanning og krav til erfaring. Problemet er at "stå på vilje" betyr "stå på vilje" og ikke "arbeider ikke kveld eller helg"

Anonymous poster hash: f30e1...265

Lenke til kommentar
Gjest 35cf6...580 skrev (På 3.1.2023 den 1.59):

Ehem.. https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=284989946

Hvis man ser på et årsverk som 37,5 timer, 47 uker i året, så er årsverket på 1764 timer, men mange bruker og det lavere tallet 1700 timer på et årsverk. Men selv med 1764 timer som ett årsverk så betaler f.eks. den jobben der 255 kr/t uten noen form for utdanningskrav (og det er med laveste årsinntekt nevnt i annonsen): "Stillingen krever ikke høyere utdanning eller erfaring innen fagområdet"

Anonymous poster hash: 35cf6...580

Årsverk er stort sett 1950 timer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Vent, kan en bli trikkefører uten utdanning? En må vell ha sertifikat/kurs?

Min far som er pensjonert trikkefører sa til meg en gang at det kreves kun førerkort (for noen tiår siden trengtes ikke det engang!)

 

Men jeg kjenner ikke reglene så godt.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (3 minutter siden):

Min far som er pensjonert trikkefører sa til meg en gang at det kreves kun førerkort (for noen tiår siden trengtes ikke det engang!)

 

Men jeg kjenner ikke reglene så godt.

Nå er jo det ett sertifikat. Og det er ikke billig lengre.

 

Og jeg tviler på at det er godt nok i dag. Altså at en ved godkjent førerkort kan sette seg bak en trikk uten videre.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nå er jo det ett sertifikat. Og det er ikke billig lengre.

 

Og jeg tviler på at det er godt nok i dag. Altså at en ved godkjent førerkort kan sette seg bak en trikk uten videre.

Tja, hvem vet? Kanskje opplæring er noe de sponser nye ansatte, at du bare må ha kl B sertifikat for å bli tatt inn, så blir opplæring en "gratis" innstegsprossess.

Men det blir bare spekulering fra min side.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Så, det trengs altså en 3 mnd utdanning som jeg antar ikke er super enkelt å komme med på. Da det er poppis

Den opplæringen får du jo om du blir ansatt. Men det er sikkert mange søkere, ja. 

Konduktør i Vy er sikkert noe av det samme. De får også opplæring/kursing av arbeidsgiver. Tror ikke det kreves noen spesielle forkunnskaper der heller. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Den opplæringen får du jo om du blir ansatt. Men det er sikkert mange søkere, ja. 

Konduktør i Vy er sikkert noe av det samme. De får også opplæring/kursing av arbeidsgiver. Tror ikke det kreves noen spesielle forkunnskaper der heller. 

Ja, så da blir det liksom feil å si at uten utdanning kan du kjøre trikk. For en må igjennom trening etc. Og jeg antar at man kan stryke på dette også.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja, så da blir det liksom feil å si at uten utdanning kan du kjøre trikk. For en må igjennom trening etc. Og jeg antar at man kan stryke på dette også.

Siden opplæringen kommer etter at man er ansatt, blir det egentlig så veldig annerledes enn at man har prøvetid i enhver jobb? I teorien kan man ryke ut for å ikke være god nok. I praksis gjør du som du blir fortalt, og oppfører deg som et normalt menneske, så lærer du det du trenger og det går bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Siden opplæringen kommer etter at man er ansatt, blir det egentlig så veldig annerledes enn at man har prøvetid i enhver jobb? I teorien kan man ryke ut for å ikke være god nok. I praksis gjør du som du blir fortalt, og oppfører deg som et normalt menneske, så lærer du det du trenger og det går bra. 

Jeg kan ikke nok om prosessen til å si noe om dette. Men jeg tenker det blir feil å si at man bare kan bli trikkefører uten utdanning og tjene gode penger. Det er nok veldig få som klarer å oppnå dette, uten at jeg vet veldig mye om det.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, :utakt said:

 

Fordi holdningen er for naiv.
Først ansetter de noen som har papirene. Så ansetter de f.eks nært bekjente. Og så kommer du til det frie abeidsmarkedet. 
Så blir kandidatene booket på 3 måneder med deltidsjobbing, før de får papirene.

Lagermedarbeider er lignende, bortsett fra at du kan skaffe deg at T4 sertifisering på det åpne markedet på kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...