Steinar O Skrevet 2. januar 2023 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg leier ut min selveier leilighet i et sameie på 8 leiligheter. 4 i hvert bygg. Nå skal jeg få ny leietaker. Styreleder sier til alle i sameiets facebook gruppe(chatt) at hun har hørt rykter om at jeg skal få ny leietaker og at jeg må informere dei andre om dette. Hun er opptatt av at jeg skal si inne på gruppen hvem som kommer og hva personen heter og driver med osv. Har egentlig et styre i sameie rett på dette? Eller naboene forøvrig? Dette er min selveier leilighet og jeg holder selv styr på min leietaker. Hva sier loven om dette? Jeg setter personvern høyt og synes folk selv må få velge å presentere seg selv. Inne på facebook gruppen(chatt)er hun rask å henge ut folk om det skulle være noe. Det går med mye tid å lese all mulig irrelevant informasjon på gruppen. Har oppgitt at jeg ønsker korrespondanse på epost. Om det skulle være noe informasjon osv. Men dette blir ikke gjort. Hv mener dere. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. januar 2023 Del Skrevet 2. januar 2023 Steinar O skrev (7 minutter siden): Har oppgitt at jeg ønsker korrespondanse på epost. Om det skulle være noe informasjon osv. Åpenbart det eneste riktige. Jeg ville sendt en mail med navn og kontaktinfo til de nye leietakerne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2023 Del Skrevet 2. januar 2023 I mitt sameie ønsker styret v/leder å få navn, mobilnummer og epost til leietagere. Dette er for oppdatering av info på postkassene og adresselister i oppgangene, og gi tilgang til informasjonsportalen. Denne info sendes vanligvis fra eier til styret gjennom infoportalen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. januar 2023 Del Skrevet 4. januar 2023 Styret har rett til å få vite at du ikke bruker leiligheten selv, og hvem du lar bruke den eller leier den ut til, og for hvilken periode. En av årsakene til dette er at leietaker har møterett på årsmøtet (eierseksjonsloven § 46 annet ledd - kun møte- og talerett, ikke stemmerett), og vedkommende har da rett til å få innkalling. En annen er at styret må ha oversikt over hvilke seksjonseiere som ikke bor i seksjonen sin, fordi disse har krav på særskilt skriftlig innkalling til årsmøter (eierseksjonsloven § 43 tredje ledd). De øvrige seksjonseierne har ikke noe krav på å få vite det, og bør i så fall få vite det fra vedkommende selv, og ikke fra deg. 1 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå