Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi blir lurt av strømselskapene


Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjell Olaf Winther skrev (33 minutter siden):

Jeg har Fjordkraft, med Pulsmåler, for å sjekke strømforbruk i sanntid. Tar bilde av måleren hver måned, og sjekker opp mot forbruk i appen. Det stemmer. Ellers er desember alltid ganske dyr. Og forbruket størst når temperatur var lavest.

Ja, det er Fjordkraft jeg også bruker. Kanskje pulsmåler er tingen å bruke? Har hørt at det er forskjell på disse strømmålerne og at det er forskjellige leverandører, så hvem vet egentlig.

Lenke til kommentar

De dataene du leser av i display er de samme som nettselskapet bruker. En akkumulert feil åp 300kWh i løpet av et helt år er kanskje også bare tidspunktet du leser av på hver måned som utgjør. Regner med at du ikke står klar å leser av nøyaktig klokken 23:59 hver måned? Om du leser av total målerstand 01.01.22 klokken 00:00 og det samme nå i 2023 så skulle total forbruk hvert likt, men summerer du måned for måned kan tidspunkt og avrunding fort akkumulere en del feil.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lett å forstå hva du mener er rett.

Du har fått mange gode tips.

Legg merke til tallrekken jeg sammenligner med, den er avlest fra måler, men tallene stemmer ikke med tallene på måler, og verdier fra gammel måler er også lagt til, så litt komplisert. Men hvorfor skal ikke avleste tall stemme for årsforbruk fra en og samme aktør? Her er det jo ingenting annet enn god gammeldags juks. En regnefeil hvor 300kWh er ført tilbake etter at alle måneders forbruk er lest av.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (Akkurat nå):

Legg merke til tallrekken jeg sammenligner med, den er avlest fra måler, men tallene stemmer ikke med tallene på måler, og verdier fra gammel måler er også lagt til, så litt komplisert. Men hvorfor skal ikke avleste tall stemme for årsforbruk fra en og samme aktør? Her er det jo ingenting annet enn god gammeldags juks. En regnefeil hvor 300kWh er ført tilbake etter at alle måneders forbruk er lest av.

Alle tallene ligger på elhub. Log deg inn og sjekk mot regningene dine. Stemmer ikke dette har de bommet på noe.

Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

De dataene du leser av i display er de samme som nettselskapet bruker. En akkumulert feil åp 300kWh i løpet av et helt år er kanskje også bare tidspunktet du leser av på hver måned som utgjør. Regner med at du ikke står klar å leser av nøyaktig klokken 23:59 hver måned? Om du leser av total målerstand 01.01.22 klokken 00:00 og det samme nå i 2023 så skulle total forbruk hvert likt, men summerer du måned for måned kan tidspunkt og avrunding fort akkumulere en del feil.

Jeg leser ikke av på måleren, men bruker tallene jeg får tilsendt på "Min side" de burde være 100% riktige. Ellers burde de ikke drive med strømleveranse.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Nei du bruker bankid. Så du kan logge på nå:) Der ligger alle tallene tilgjengelig fra du fikk måleren din på deg

Takk for det! Tror jeg venter litt med å gjøre noe offesielt for se om regningen også blir regulert og ikke stipulert. Tallrekken jeg nevnte ligger nest nederst på første side, den er kanskje lettere å skjønne.

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (52 minutter siden):

Tja... det virker som jeg kan gjenta meg selv i det uendelige... jammen er det vanskelig med tall og almindelige penger også forsåvidt. Ikke vanlig valuta nå til dags...

Joda, jeg har løpende kontakt med nettleverandør, også rett over midnatt. Litt verre hos strømleverandør hvor jeg bruker å få passord på mobil for å logge inn, den ser ikke ut til å virke. Det kan nok hende at hvis jeg hadde denne 3 punktssjekkingen du nevner, så hadde jeg hatt mer å gått ut i fra, men jeg har ennå ikke åpnet huben enda.

Nei, tallverdien er ikke basert på selve måleren, men på nettleverandør sitt regnskap hvor det kan se slik ut:

 

Forbruk

Jan. 2200

Feb. 1500 - 3700 kWh

Mars 1000 - 4700

April 700    - 5400

Mai 600      - 6000

Jun 350      - 6350

Juli 250      - 6600

Aug. 450     - 7050

Sep. 600      - 7650

Okt. 800       - 8450

Nov 1150     - 9600

Des 2700  - 12300 Sum årsforbruk (mitt regnskap - manipulert)

Når jeg så klikker på årsforbruk for 2022 er det satt til 12000 kWh uten at noen månedlige verdier er endret.

 

Alle tallverdier er her manpulert, men de riktige tallene er godkjente.

Det var veldig "runde" tall, sikker på at dette ikke bare er avrundingsfeil som akkumuleres? eller at 12 000 kWh er avrundet til hele 1000 i oversikten?

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (23 minutter siden):

Det var veldig "runde" tall, sikker på at dette ikke bare er avrundingsfeil som akkumuleres? eller at 12 000 kWh er avrundet til hele 1000 i oversikten?

Ja, tallene er blitt oppkonstruert av meg selv. Nå kan det se ut for at regnskapet har løst seg ved en hard gjennomgang. En eller annen gang treffer man på seg selv i døra. Penna har nok gjort noen krumspring som igjen har utløst feilen. Men det kunne jo være en vekker for andre om å se etter feil som kanskje ikke finnes? Avrundingssystemet var alt for generøst tatt i, har ikke brukt mer enn 7500 kWh, så jeg er ingen storforbruker akkurat. 😉

Lenke til kommentar

Det finnes kun en kilde til fasiten og det er hva måleren din rapporterer inn.

Du skriver at det er årlig total som ikke stemmer, men det er heller ikke noe man normalt betaler.
Går ut i fra at du betaler månedlig for strømmen din og da har betalt riktig hver måned?
Hvis ikke burde det være enkelt å se hvilken måned som ga  feil.

Kan det tenkes å være stipulert forbruk du blander med og eller en avrundet oversikt som forvirrer her.

Hvis ikke hadde det vært mer naturlig om du reagerte på en spesifikk faktura/måned som faktisk er fakturagrunnlaget.
 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

Det finnes kun en kilde til fasiten og det er hva måleren din rapporterer inn.

Du skriver at det er årlig total som ikke stemmer, men det er heller ikke noe man normalt betaler.
Går ut i fra at du betaler månedlig for strømmen din og da har betalt riktig hver måned?
Hvis ikke burde det være enkelt å se hvilken måned som ga  feil.

Kan det tenkes å være stipulert forbruk du blander med og eller en avrundet oversikt som forvirrer her.

Hvis ikke hadde det vært mer naturlig om du reagerte på en spesifikk faktura/måned som faktisk er fakturagrunnlaget.
 

Selv om tabben min er oppdaget av meg selv kan vi gjerne diskutere videre omkring strømmålinger. Angående årlig totalforbruk er det idiotisk å få tilbake strøm ved årets slutt som man har betalt for og uten å ha fått brukt den, det var det som skjedde for meg ved en feil jeg selv hadde gjort i regnskapet, og ikke kan belastes andre enn påholdne penne fører. Det var tidligere en god del diskusjon om disse nye strømmålerne og at det fantes i hvert fall to typer av disse. Det ble også hevdet at disse målerne ikke fanget opp strømmen som ledpærer bruker riktig, og at strømmålingene derfor ble feil ved konstruktiv interferens, stråling etc. AMS: Ønsker du å beholde den gamle strømmåleren? | Jeg har noe på hjertet … (einarflydal.com)

Det er også muligheter for å jukse med strømmålingene for nettselskaper. Så mulighetene er nå der...

Norske nettselskap er enige: AMS utgjør en risiko for datasikkerheten - Tu.no

Strømmålerne er også med på at strømmen blir dyrere og det har man jo fått merke? AMS-måler: Slik fungerer din automatiske strømmåler | Strøm.no (xn--strm-ira.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Som om det ikke var mulig å jukse med de gamle målerne..
Var jo bare å sørge for at de målte litt mer strøm enn forbruket før de ble sendt ut og montert.
Det er jo greit å huske på at de som eier strøm-måleren og de som faktisk måler strømmen ikke er de samme som tar betalt for strømmen.
Hos meg er det f.eks Eidsiva som eier strømkabelen inn til huset, eier strømmåleren og er ansvarlig for å rapportere videre strømforbruket inn til Tibber, som leverer strømmen. Men det eneste jeg betaler til Eidsiva er nettleie, som i hovedsak er uavhengig av strømpris og forbruk(nesten i det minste). Ser ikke helt hvorfor Eidsiva skulle risikere enorme bøter for å manipulere måleren til å måle feil slik at Eidsiva kan rapportere til Tibber at jeg har brukt mer enn jeg har, slik at Tibber fakturerer for mer enn forbruket..
Nett-eier har altså fint lite å tjene på å rapportere feil forbruk. Strømleverandør får forbruket fra nett-eier og har ingenting med målingen å gjøre.

Om strømmen er dyrere eller billigere spørs jo på bruken, men manuell måler fikk man samme pris uansett når man brukte strøm ettersom det var en snittberegning, nå kan man flytte strømbruken og senke strømregningen med samme forbruk.
Dette går jo så klart begge veier. Det er bare mer riktig pris nå enn før.

At strømprisen har skutt i været den siste tiden har jo ingenting med selve måleren å gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømselskapene henter med de nye målerne 1 gang pr time i det normale, og man blir fakturert for kosten pr time, men på fakturaene så blir det vist gjennomsnittet pr måned.

Skal man dobbeltsjekke grundig så må man montere egen måler på inntaket, og logge dette mot Nordpools priser hver time, og legge på da kosten som strømleverandøren har.

Å logge hva måleren viser hver måned gir ingen mening hvis den viser feil, da må det eget målerutstyr på. Jo mer nøyaktig, jo dyrere blir de målerne også.

Slik målingen er gjort her, så må det sjekket som det er samme prosentvis avvik hver måned, og det bør sjekkes noen dager etter månedsskifte, slik at alle tall er oppdatert hos leverandørene.

Tror man strømleverandøren fakturerer feil så er det bare å bytte strømleverandør og se om samme feil kommer hos neste. Ikke vits å være lojal mot noen i dag da alle har samme priser for det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vi inne på hva jeg mener er mulig å gjøre, og det er sikkert også mulig å få til et samarbeid aktører imellom, hvem vet egentlig om noe før en sak rulles opp?

Jeg får nettleie og strømregning på samme regning fra Fjordkraft, men det er Elvia, tidligere Eidsiva som rapporterer forbruk til Fjordkraft, slik at samarbeidet er der allerede.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Wall Dorf said:

Jeg får nettleie og strømregning på samme regning fra Fjordkraft, men det er Elvia, tidligere Eidsiva som rapporterer forbruk til Fjordkraft, slik at samarbeidet er der allerede.

Nei. Stikkordet her er "Elhub". Det har du fått forklart et par ganger allerede.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (4 timer siden):

Nei. Stikkordet her er "Elhub". Det har du fått forklart et par ganger allerede.

Det står sikkert ikke noe annet enn det som ligger her?

minside elvia:

FAKTURAUNDERLAG

Periode

Status

 

 

Desember 2022

Sendt til Fjordkraft As

 

November 2022

Sendt til Fjordkraft As

 

Oktober 2022

Sendt til Fjordkraft As

 

September 2022

Sendt til Fjordkraft As

 

August 2022

Sendt til Fjordkraft As

 

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
14 hours ago, Wall Dorf said:

Nå kan det se ut for at regnskapet har løst seg ved en hard gjennomgang. En eller annen gang treffer man på seg selv i døra. Penna har nok gjort noen krumspring som igjen har utløst feilen.

Opp som ei løve, ned som en skinnfell !

Jeg fikk et avvik på 4 kWh for hele 2022 mellom mine avlesninger og kraftleverandørens data (i appen). Det tror jeg fint kan tilskrives variasjon i avlesningstidspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...