Gå til innhold

10A sikring slår ut på under halv belastning


Anbefalte innlegg

Vi har lånt en mikrobølgeovn fra svigers, den er på 800w og slår ut 10A sikringen etter å ha stått på i ca 10-15 sekunder.

Vår egen er vel på 700w, men vi har også en airfryer på 1300w som fungerer helt fint.

Jordfeilbryter slår ikke ut.

Hva kan det være som gjør dette? Det skal sies at mikroen er vel fra 90 tallet ca, om det skulle ha noe å si, jeg satte den i kjelleren på en 16A kurs og der fungerte det helt fint.

Skikkelig mysterium dette 😂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 14-15 år siden overtok jeg en gammel mikrobølgeovn av en kollega, der gikk sikringen etter jeg hadde brukt mikroen, kjekt når kjøleskap og frys var på samme sikring. Hadde sikringen gått når jeg brukte mikroen hadde jeg jo oppdaget det.

Men summasumarum erstattet jeg den mikroen, fant ikke ut hvorfor det var slik, ei brukte jeg tid på å finne ut hvorfor.

Lenke til kommentar

 En mikrobølgeovn er noe vi kaller en induktiv last. Jeg skal ikke gå så dypt inn på hva dette betyr, men essensen i det er at en induktiv last krever store startstrømmer for å starte.
Induktive laster er for eksempel en elektrisk motor, en lysrørarmatur eller, ja, en mikrobølgeovn som i ditt tilfelle.

Vi kategoriserer automatsikringer i ulike karakteristikker. Karakteristikken på en automat forteller oss hvordan automaten oppfører seg med tanke på kortslutning og startstrømmer.
Disse karakteristikkene er som regel B, C og D. Der B er de mest fintfølende automatene, C er mellomskiktet og D er de tyngste.

Startstrømmen til mikrobølgeovnen din kan oppfattes av automatsikringen som en kortslutning i og med at den overskrider en momentant ampereverdi.
Men jeg synes det høres litt rart ut at den skal løse ut momentant.

Hva står det på automatsikringen for denne kursen?
Det står på selve automaten hvilken karakteristikk det er.

 

De viktigste feilene mikrobølgeovn:

mangel på netspenning eller feil

ovnsdørbryteren har feilet;

en strøm-, høyspent- eller transformatorsikring er blåst;

dobler defekt;

ingen interaksjon mellom transformatoren og kontrollpanelet - ingen spenning påføres;

magnetronfeil.

 

Endret av 3l33t3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (23 minutter siden):

 En mikrobølgeovn er noe vi kaller en induktiv last. Jeg skal ikke gå så dypt inn på hva dette betyr, men essensen i det er at en induktiv last krever store startstrømmer for å starte.
Induktive laster er for eksempel en elektrisk motor, en lysrørarmatur eller, ja, en mikrobølgeovn som i ditt tilfelle.

Vi kategoriserer automatsikringer i ulike karakteristikker. Karakteristikken på en automat forteller oss hvordan automaten oppfører seg med tanke på kortslutning og startstrømmer.
Disse karakteristikkene er som regel B, C og D. Der B er de mest fintfølende automatene, C er mellomskiktet og D er de tyngste.

Startstrømmen til mikrobølgeovnen din kan oppfattes av automatsikringen som en kortslutning i og med at den overskrider en momentant ampereverdi.
Men jeg synes det høres litt rart ut at den skal løse ut momentant.

Hva står det på automatsikringen for denne kursen?
Det står på selve automaten hvilken karakteristikk det er.

 

De viktigste feilene mikrobølgeovn:

mangel på netspenning eller feil

ovnsdørbryteren har feilet;

en strøm-, høyspent- eller transformatorsikring er blåst;

dobler defekt;

ingen interaksjon mellom transformatoren og kontrollpanelet - ingen spenning påføres;

magnetronfeil.

 

Ja jeg vet det er forskjellige karakteristikker på sikringer, de fleste er vel B, mens vi har en C sikring på den kursen som luftkompressor er tilkoplet, da den slo ut på startstrøm.

 

Vi har ikke jordfeilkurser men en jordfeilbryter på hele skapet, burde så absolutt ha byttet til jordfeil automater.

Lenke til kommentar
kremt skrev (33 minutter siden):

Er det JFB på kursen eller slår den ut på ren overlast?

Vi har kun en jfb på alle kursene, den slår ut kun sikring for kjøkken så det er nok overbelastning, mikroen har trinnløs justering i prosent for effekt og det fungerte om jeg skrudde denne ned på 80 prosent for eksempel, så mulig den trekker mer enn de 800w kanskje, at det er pga den er gammel kanskje?

Lenke til kommentar

At den slår ut kan nok ikke sies å være et godt tegn. Men det skal ikke mye til for å slå ut en B10. Jeg har en 1300 watts psu som slår ut B10 kurs når jeg setter på knappen bak. Prøv mikroen på en B16 eller C16 kurs, kanskje du finner ut noe mer.

Lenke til kommentar

Alle mikrobølgeovner bruker tidsregulering for å oppnå en gjennomsnittseffekt.

I øyeblikket magnetronen begynner å jobbe så vil den bruke full effekt.

Det er derfor du hører noe slå seg av og på periodevis når du stiller ned effekten.

Magnetronen har en spenning den får og en merkeeffekt. Da må du regulere den omtrent slik du regulerer et varmeelement eller varmekabel.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Dragonlove said:

Satte på en effektmåler, den ligger tett oppimot 1400w når den er på, fortsatt ikke nok til å slå ut en 10A kurs, resten på samme kurs er bare noen led lys, vil tippe maks 200w

Du må se på strømmen (A). Effekten kan være villendende hvis det er lav effektfaktor. Typisk på veldig induktive og kapasitive laster.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

En såkalt effektmåler er nok heller ikke rask nok til å mple spikes i spenningen. En eller flere slike spikes i spenningen kan trolig være nok til å slå ut sikringen. Tror jeg. 

Ja, det må være noe sånt som gjør det, er jo en gammel mikro dette, lånte den bare for at vår ikke var stor nok til å ha en sånn varmepute for hals/nakke inni.

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 timer siden):

Satte på en effektmåler, den ligger tett oppimot 1400w når den er på, fortsatt ikke nok til å slå ut en 10A kurs, resten på samme kurs er bare noen led lys, vil tippe maks 200w

Tvilsomt at en slik måler har god nok oppløsning til å detektere strøm toppen her.

Lenke til kommentar

Et vanlig multimeter klarer vel en oppdatering på rundt 2-4 ganger i skundet hvor man ser verdiene. Den måler fortere, men klarer ikke å vise resultatet like fort. 

En slik måler som man snakker om her måler neppe veldig ofte. og derfor kan det godt være at man har hatt noen spikes her som har knekt sikringen uten at man kan se det på selve måleren. 

Dette er veldig enkelt. Kjøp ny :) 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (10 timer siden):

Satte på en effektmåler, den ligger tett oppimot 1400w når den er på, fortsatt ikke nok til å slå ut en 10A kurs, resten på samme kurs er bare noen led lys, vil tippe maks 200w

Jeg er ingen ekspert på dette, men kan dele en erfaring. Vi hadde problemer med at hovedsikringen til vårt hus slo ut i utide. Feilen viste seg å være i automatsikringen. Når den blr byttet var problemet borte. 

Når du skriver at din sikring slår ut på 1400 W, høres det ut som det kan være en tilsvarende feil.

 

Lenke til kommentar

Mange gode forslag her, det kan også være spenningsfall pga dårlig kontakt, da vil du få en økning i strømtrekk. Dette vil du som regel snappe opp med et tangampermeter. Du kan også måle med et voltmeter for å sjekke et eventuellt spenningsfall. Eldre automatsikringer ryker relativt ofte nå, spesiellt eldre siemens og bbc sikringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...