Gå til innhold

Må vegvesen ha godkjenning fra regjeringen hvis de vil utbedre en vei?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at nasjonale myndigheter må trå til hvis det er snakk om å bygge en helt ny vei. Men hva hvis de skal kun utbedre? 

Dette spørsmålet er i sammenheng med saken om stengingen av Lærdalstunnelen. Vegvesen vil se på om de kan utbedre veien over Aurlandsfjellet. Såvidt jeg vet, så har denne veien ingen gul midtstripet. Trenger de da godkjenning fra regjeringen for å utvide veien eller er det noe som de kan bestemme selv?
 

dfdf.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skulle tro at mer sentrale myndigheter som Vegdirektoratet, Samferdselsdepartementet eller Samferdselskomiteen på Stortinget kunne sette foten for å stoppe slike føringer fra EU som ikke er nødvendige for Norge og som hindrer trafikken i en så viktig tunell som Lærdalstunellen. Det blir helt håpløst for trailersjåførene i navigere seg ned de kjerreveiene som blir alternative transportårer i området.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (På 2.1.2023 den 0.42):

Kommunene bestemmer mye. 

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/planprosess/kommunedelplan/

De bestemmer om det er penger til vegprosjektet, og om det er aktuelt å gjennomføre. Fylkesmannen/Statsforvalteren kan stanse prosjekter som ikke ivaretar verneverdige områder. 

Da kan de utvide veien sånn at den blir mer kjørtbart for trailertransporten hvis ikke det er naturvernsområder? Fordi jeg synes det er den beste løsningen å få fikset tunnelen ferdig i et år. 

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (20 minutter siden):

Da kan de utvide veien sånn at den blir mer kjørtbart for trailertransporten hvis ikke det er naturvernsområder? Fordi jeg synes det er den beste løsningen å få fikset tunnelen ferdig i et år. 

Har du kjørt over fjellet? Det er helt umulig og få dette til og bli en brukbar veg for tungtransport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ForTheEmperor skrev (På 3.1.2023 den 21.00):

Nei jeg har ikke kjørt over der, men jeg vet standarden er helt forferdelig. Går det ikke å utbedre visse deler av veien da? 

Det er bratt og smalt samt endel av veien og tunnelene opprinnelig var bygd som anleggsveier på syttitallet med lave tunneler og 90 graders sving inne i en av tunellene, bommer du med litt så tar du oppi.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...