Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sluring og oppkjøring


avc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Clutchpedalen skal ALLTID trampes rett i bånn med venstrefoten før girskift.

Den skal deretter slippes gradvis, så motoren tar tak i hjulene forsiktig. Dette er sluring.

Hvis du ikke klarer å slippe clutchen forsiktig, skader du over tid ting som girkasse og clutch. Å slippe clutchen skal ikke ta mange sekunder, du må finne den rette følelsen. Slipper du den for brått, stopper motoren.

 

 

 

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
avc skrev (23 minutter siden):

hva er å slure med clutchen, hvordan gjør man det og er det trekk på oppkjøring?

trenger svar fort 

Sluring er når du løser ut clutchen. Gjøres det for sakte eller med for mye gass gir det slitasje på clutchen. Det trekker ned. Kjøre smooth så er det ikke et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (5 minutter siden):

Sluring er når du løser ut clutchen. Gjøres det for sakte eller med for mye gass gir det slitasje på clutchen. Det trekker ned. Kjøre smooth så er det ikke et problem.

Hvis det er mye stillestående kø i oppoverbakke kan man sette på parkeringbrems i stedet for å stå lenge å slure på clutchen, etterfulgt av bakkestart.

(I nedoverbakke kan man ha clutchen helt inn å regulere fart med bremsepedal.)

Lenke til kommentar
avc skrev (36 minutter siden):

hva er å slure med clutchen, hvordan gjør man det og er det trekk på oppkjøring?

trenger svar fort 

Du har ikke hatt kjøretimer/tilgang til bil med manuelt gir?

Bør nøk testes i praksis før oppkjøring.

Noen biler er litt hardere enn andre på clutchen (oppfører seg ikke helt likt).

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har egentlig ikke noe særlig erfaring med manuelt gir. Jeg kjørte opp med Automatgir i sin tid, fordi at jeg følte at det var det jeg mestret på en måte.

Det jeg kan si da, er at hvis du ikke føler at du mestrer Clutchen enda, så har du egentlig to ting og gjøre. Enten må du øve mer på kjøring med manuelt gir og heller si fra deg oppkjøringa intil videre, eller så må du kjøre opp til Automatgir istede. Automat er som kjent enklere og man kan dermed følge med mer på trafikken.

Jeg tror ikke det er smart og være fersking på kjøretøyet på oppkjøring.

Siden at du skrev at du trenger svar fort, så virker det som at du er fersking enda og da er vel ikke oppkjøring noe du bør tenke på enda?

Endret av wil
Lenke til kommentar

Ser i noen av de andre trådene til trådstarter at hen har oppkjøring om ca. én måned og begynner å få nerver.

Anbefaler å øve en del med manuellgir før den tid, så får du teken på det. Iom. at clutchen vil være litt forskjellig fra bil til bil så er det mest metode du lærer deg, som du deretter tilpasser til den enkelte bil.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (6 minutter siden):

Ser i noen av de andre trådene til trådstarter at hen har oppkjøring om ca. én måned og begynner å få nerver.

Anbefaler å øve en del med manuellgir før den tid, så får du teken på det. Iom. at clutchen vil være litt forskjellig fra bil til bil så er det mest metode du lærer deg, som du deretter tilpasser til den enkelte bil.

Man kan da ikke meldes opp til oppkjøring på manuelt gir før man har lært seg å kjøre en manuell bil? 
 

Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (Akkurat nå):

Man kan da ikke meldes opp til oppkjøring på manuelt gir før man har lært seg å kjøre en manuell bil? 
 

Nei, mener å huske at det var en diskusjon med kjørelæreren da jeg tok lappen, altså at vi diskuterte om jeg var klar før oppmelding var aktuelt.

Anbefaler uansett TS å øve jevnt og trutt fram til oppkjøringen, det er mengdetrening som skal til. Gjelder forsåvidt også etter man har bestått oppkjøringen - man er som oftest på et minimumsnivå når det gjelder ferdigheter, så det gjelder å kjøre mye.

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (1 time siden):

I nedoverbakke kan man ha clutchen helt inn å regulere fart med bremsepedal.)

I nedoverbakke bremser du selvfølgelig på giret.

 

snqmann95 skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av sensor at dette ikke var noe dem vektla. Går på mengdetrening og hva man er vandt til. Nye biler går jo nesten ikke an å slure med.

Tror også det kan være tilfellet. Jeg fikk ny bil dagen jeg skulle ha oppkjøring og sleit litt med clutchen. Fikk ingen kommentar på det. 

 

Tenker også folk skal roe seg litt ned. OP har nok bare lest om sluring en plass og var usikker på hva det var. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når clutch pedal er ute så er motor og girboks koblet sammen, de har samme turtall. Når clutch er inntrykket så er forbindelsen mellem motor og girboks åpnet slik at motor ikke overfører krefter til girboksen. Sluring er i et område der clutch er delvis inntrykket og en får noe krefter overført samtidig som turtallet på motor og girkasse ikke er det samme. Når en skal ta løs bilen fra stillestående bruker en denne sluringen til å øke farten til den er stor nok til å slippe clutch helt ut og kjøre på første gir.

image.png.a40360706aad67f19c03d27caeb7b88a.png

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/29/2022 at 10:47 PM, linux-fan said:

Hvis det er mye stillestående kø i oppoverbakke kan man sette på parkeringbrems i stedet for å stå lenge å slure på clutchen, etterfulgt av bakkestart.

(I nedoverbakke kan man ha clutchen helt inn å regulere fart med bremsepedal.)

Ville bare satt bilen i fri i nedoverbakke. Fotbrems eller håndbrekk hva som passer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, LabWeiler said:

Ville bare satt bilen i fri i nedoverbakke. Fotbrems eller håndbrekk hva som passer.

Garantert ikke det de lærer på trafikkskole. Det er heller ingen logisk grunn til å kjøre slik du hevder. Alle moderne motorer har fuel cut så du sparer absolutt ingenting på å gjøre det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, kremt said:

Garantert ikke det de lærer på trafikkskole. Det er heller ingen logisk grunn til å kjøre slik du hevder. Alle moderne motorer har fuel cut så du sparer absolutt ingenting på å gjøre det sånn.

Hvis du står i stillestående kø i nedoverbakke, vil du da sitte med foten på clutchen og en på brems og vente? Eller gjøre det enkelt å sette bilen i fri og håndbrekket på til du kan sette den i gir og kjøre?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, kremt said:

Garantert ikke det de lærer på trafikkskole. Det er heller ingen logisk grunn til å kjøre slik du hevder. Alle moderne motorer har fuel cut så du sparer absolutt ingenting på å gjøre det sånn.

Jeg tror han mener i veldig lav fart når du uansett må inn med clutsjen. Kø i nedoverbakke f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å stille et annet spørsmål. Hva slags bruk er det som "svir clutchen"? Ved sakte køkjøring så setter jeg bilen i fri når det står stille for å slippe at clutchen må holdes inne. Og slurer når det går fremover. Å holde inne clutchen når det står stille forbinder jeg med ekstra slitasje.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...