Gå til innhold

Mobil antenne/forsterker på setra

Anbefalte innlegg

Hei. Har seter inni fjellet med solcelle anlegg, fins det no mobilantenne og evt forsterker je kunne brukt på det, er veldig dårlig dekning der men innbille meg at om je får ei antenne litt over tak så bli det bedre, har litt bedre på vinteren da det reflekteres noe i snøen true je. Har undersøkt litt men vet ikke riktig hvor je ska bynne. På forhånd takk. 

Mvh Jan Vidar 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får internett til å fungere kan du bruke telefon over WiFi. Det er f.eks på iPhone 6.

Generelt kan du bruke en 4G/5G router og koble på en retningsbestemt antenne som du bruker for å finne dekning hvis det er signal å hente der du holder til. Sjekk først dekningskart.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (58 minutter siden):

Eller få deg Internett via parabol.

Internett via parabol har enorm latency og vil fungere dårlig til tale. Anbefaler heller Starlink. >100Mbit/s og rundt 70ms latency til en drøy tusenlapp per måned. Er vel tilgjengelig stort sett over hele Norge nå tror jeg.

Eneste ulempe er et strømforbruk på 40W når den er i drift. Så døgnkontinuerlig drift vil kreve ca. 1kWh per dag. 

Men den beste løsningen er 4G/5G via ekstern antenne, om det er mulig. Vi har den løsningen på hytta. 2 stk. 1m lange antenner koblet til et 4G modem som bruker bare 2-3W. Jeg får kontakt over 800Mhz og 900Mhz-båndet på ca. 11km avstand, hastighet ca. 25Mbit/s. Dessverre ganske mye dårligere hastighet i høytrafikksperiodene som f.eks påsken, da kan det være nede i 0,5Mbit/s. Sånn sett er Starlink mye bedre. 4G/5G med god hastighet i høytrafikksperiodene krever nok at man får kontakt på de høyere frekvensbåndene som 1800Mhz og 2600Mhz, men da må avstanden til senderen være en god del lavere. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...