Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Et hardpakka trådlås nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg har en del venner som bor ca. 150 M (Diameter) fra meg. Så vi kom kansje på en "vill" idé. Vi har nemelig tenkt å koble på hele nabolaget via et trådlås nettverk. Vi er 4 stk som er interessert i og være med på denne idén. :p

 

Så jeg er usikker på om dette er lov? I allefall hvis det er lov så trenger vi noe utstyr. Men hva? ;)

 

(Tenker det blir LAN vær dag da) :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke se for meg at dette skulle være ulovlig nei. Men skal du nå 150meter vil jeg nok anbefale utendørs antenner, og det kan fort bli noen kr. for. Cisco og 3com har iallefall sånt utstyr, men som sagt.. dette er "proffutstyr" og koster noen kr. mulig du får det til å fungere med "vanlig" trådløs komponenter også, men noen høy hastighet vil det ikke bli.

Lenke til kommentar
Jeg har en del venner som bor ca. 150 M (Diameter) fra meg. Så vi kom kansje på en "vill" idé.

Du er ikke sikker på om dere kom på ideen?

Det gjorde dere tydeligvis ;-)

 

Vi har nemelig tenkt å koble på hele nabolaget via et trådlås nettverk. Vi er 4 stk som er interessert i og være med på denne idén. :p

 

Så jeg er usikker på om dette er lov? I allefall hvis det er lov så trenger vi noe utstyr. Men hva? ;)

 

 

Det høres ikke ut som noen dum ide, og det er fullt lovlig så lenge dere holder dere innenfor grensa på 20 dB EIRP.

 

Dere trenger ruter/aksesspunkt med rundstråle der hvor bredbåndlinja er koblet opp.

Tviler på om det lar seg gjøre å kjøre kun med kort hos brukerne, dere trenger da

en klient/bridge med ekstern (helst retningsbestemt) antenne (yagi/panel) hos hver deltaker.

Du finner masse info om dette ved å google litt.

Lenke til kommentar
Mye gode svar, jeg tar gjerne imot linker til utstyr. Dette er ganske så sikkert gjennomføres.

EIRP på 20dB skulle gi en maks antenne gain på 30dB.

Denne antennen skulle da være nok til forbindelse over mange kilometer :)

 

En antenne på over 15dB (360 graders vinkel) til aksesspunktet bør du gå for. Disse koster gjerne 1000-2000kr.

 

Jo bedre antenne hos brukeren jo bedre signal får du. Her bør du ha en som er mer retningsorientert. kjøp antenner med gain på rundt 10dB så skal dere i hvert fall ha veldig bra signaler. koster rundt 1000kr tenker jeg (hver person).

 

Da er det bare å sette i gang og fyrer løs skudd på hverandre med AK/Colt eller Desert Eagle :p:thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...