Gå til innhold

Leier Tesla plass for laderne sine?


muummi

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Kan jo alltids bytte til Tesla, så har du 'alltid parkeringsplass 😅

Har ingen planer om det altså 🙂

Det som gjør at jeg reagerer er at det nå store deler av året vil stå 20 tomme parkeringsplasser som ikke er lov å bruke av andre, når behovet er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
muummi skrev (Akkurat nå):

Har ingen planer om det altså 🙂

Det som gjør at jeg reagerer er at det nå store deler av året vil stå 20 tomme parkeringsplasser som ikke er lov å bruke av andre, når behovet er der.

Ja det er kjipt! Men står det skilt på alle plassene? Vet før i tiden pleide det bare være skilt på ett par plasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja det er kjipt! Men står det skilt på alle plassene? Vet før i tiden pleide det bare være skilt på ett par plasser. 

Det står ikke skilt ved hver enkelt plass.

Det er kun satt opp to stk sånne skilt med vippefjæring som butikker fester reklameplakater på. Den ene står ved innkjøringen til parkeringshuset og det andre er ved gangveien ut av huset.

På skiltene er det bilde av Tesla logo og teksten : "Kun for ladende elbiler. Andre kjøretøy blir borttauet på eiers regning"

Lenke til kommentar
muummi skrev (8 minutter siden):

Det står ikke skilt ved hver enkelt plass.

Det er kun satt opp to stk sånne skilt med vippefjæring som butikker fester reklameplakater på. Den ene står ved innkjøringen til parkeringshuset og det andre er ved gangveien ut av huset.

På skiltene er det bilde av Tesla logo og teksten : "Kun for ladende elbiler. Andre kjøretøy blir borttauet på eiers regning"

Ah da kan det kanskje bety alle plassene ja. Før var det kanskje to av parkeringene som hadde dedikerte skilt. Men dette er kanskje destinasjonsladere. Ikke så kjent med de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Dubious said:

Jeg anbefaler egentlig at du leser det du lenker til. For det støtter i liten grad din posisjon.

Quote

– Det er ingen bestemmelser om dette i parkeringsforskriften. Det reguleres av skiltingen. Dersom det ikke er regulering av disse plassene med skilt, kan hvem som helst og hvilken som helst motorvogntype parkere på plassene uten å måtte lade, skriver rådgiver i parkeringstilsynet, Halgeir Jansen, i en epost til Motor.

I saken man diskuterer her i tråden er det skiltet. Det vil derfor være rom for både gebyr og borttauing om skilting på stedet er i tråd med det parkeringsforskriften ellers krever.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Kan jo alltids bytte til Tesla, så har du 'alltid parkeringsplass 😅

Alle elbiler kan bruke Tesla sine plasser, med noen få unntak (f.eks Nissan Leaf). Men det blir fort dyrt å lade der kun for å få parkere, om det ellers ikke trengs. Hjemme koster det typisk 1,50 per kWh å lade nå mens på hurtiglader må man påregne 6 til 9 kroner per kWh. Eneste unntak er eldre Teslaer med fri lading. Typisk de som er registrert senest mars 2017.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 minutter siden):

Alle elbiler kan bruke Tesla sine plasser, med noen få unntak (f.eks Nissan Leaf). Men det blir fort dyrt å lade der kun for å få parkere, om det ellers ikke trengs. Hjemme koster det typisk 1,50 per kWh å lade nå mens på hurtiglader må man påregne 6 til 9 kroner per kWh. Eneste unntak er eldre Teslaer med fri lading. Typisk de som er registrert senest mars 2017.

Har de åpnet alle stasjonene da? Rart skilting kun sier tesla da.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ah, men da er det vell ikke ett så stor problem? Må da være noen elbiler I bygda?

De alle fleste med elbil lader stort sett hjemme vil jeg tro. Her blir ihvertfall ikke laderen brukt stort, bortsett fra i ferier o.l da det gjerne er hyttefolk på tur.

Lenke til kommentar

Når det gjelder de økonomiske forholdene til superladerne så vil det kunne være stor variasjon. Her inngås det mer eller mindre forskjellige avtaler for hver ladestasjon. Hvis f.eks det er en grunneier som er veldig ivrig på å få en Tesla superlader, så kan det være slik at grunneier betaler Tesla. Mens om det er slik at Tesla er veldig ivrig på å få satt opp lader på et gitt sted, så kan det være at Tesla betaler grunneier.

Men det typiske er at grunneier stiller med gratis parkeringsplasser og areal til utstyr, som Tesla får disponere i 10+ år, så lenge de setter opp og drifter ladestasjoner på plassene.

Når det gjelder destinasjonsladere (treg lading) er inntrykket mitt at det er mindre variasjon i de økonomiske forholdene. Der spør grunneier Tesla om ladestasjoner, og om plassen er god nok for Tesla får de installert ladestasjoner. Og så er det noen forbehold som grunneier må overholde, som at de skal være offentlige tilgjengelige og lignende.

Både for superladere og destinasjonsladere er det åpning for at grunneier kan la fossilbiler parkere på ladeplasser, men det vil gjerne være visse plasser som er reservert for kun elbiler, og tidsbegrensing for fossilbilene.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Jeg anbefaler egentlig at du leser det du lenker til. For det støtter i liten grad din posisjon.

I saken man diskuterer her i tråden er det skiltet. Det vil derfor være rom for både gebyr og borttauing om skilting på stedet er i tråd med det parkeringsforskriften ellers krever.

Vi har nå fått vite at det er dårlig skiltet, og mest sansynlig ikke godkjente skilt.

https://www.merkefabrikken.no/pages/dette-sier-regelverket-om-privatrettslige-skilt
Denne forklarer det lett. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan være at skiltingen ikke er god nok, og man kan unnslippe konsekvensene ved å bryte reglene. Kanskje er dette bare snakk om midlertidig skilting, mens nye skilt produseres, ettersom det høres ut som laderne ikke har vært der lenge.

Men det kan være en dårlig ide å lage fiender. I teorien kan man f.eks bli svartelistet fra å shoppe på kjøpesenteret. Er man en drittsekk så er det fort slik at man blir behandlet som en drittsekk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uansett er slikt noe man bare vinner en gang før de setter opp andre skilter igjen, gitt at man gidder å ta opp kampen muligens via rettsvesenet..
Det står jo "Det finnes ingen skrevne lover og regler for privatrettslig skilting av private områder. De største produsentene av privatrettslige skilt har utviklet en norm som er akseptert av skiltmyndighetene (Politiet og Statens Vegvesen)."

Altså er det godt mulig plakaten er lovlig og gyldig skilt, slikt må gjerne prøves i retten.
At merkefabrikken leverer ut fra en norm godtatt av skiltmyndighetene betyr ikke at avvik fra dette ikke er godtatt..

Lenke til kommentar

Det beste er nok uansett å ta kontakt med kjøpesenteret. Parkering kun for ladende elbilar betyr i praksis at dette har blitt korttidsparkering på ca 30 min (før det blir veldig dyrt å stå der). 

Det er ikkje sikkert kjøpesenteret har vurdert godt nok at dei mest innbringande kundane nok er dei som tilbringer eit par timar på sentetet, ikkje dei som lader og benytter seg av gratis toalettfasiliteter før dei kanskje kjøper litt snacks. 

Så om denne endringa i parkering gjer at trådstarter handlar andre stadar (f.eks på nett) så medfører nok det eit større inntektstap enn kjøpesenteret får i økt inntening frå ladande korttidskundar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...