Gå til innhold

Politi eller økonomiutdanning

Jado2504

Anbefalte innlegg

Hei! Mitt første innlegg her! :) 

Saken er som følger; Jeg har alltid hatt lyst til å bli politi, og vært fascinert av yrket. Men de siste åra har jeg jobba uten å starte å studere, og er nå 22 år gammel (blir 23 neste år) og startet i høst på økonomi utdanning. Grunnen til at jeg startet på økonomiutdanninga var rett og slett fordi jeg ikke har karakterene til politiutdanningen. Men med alderspoengene ligger jeg neste år på 49.5 poeng. Dilemmaet mitt er om jeg skal  droppe ut av økonomistudiet og ta opp fag det neste halvåret, for så søke politi uten å være sikker på om jeg kommer inn (mtp poenggrensen, opptaksprøver, egnhetstest osv) eller fortsette med økonomi utdanningen. Det ville vært så sinnsykt kjedelig hvis jeg droppet ut og tok opp fag så kom jeg ikke inn, og da itillegg henger enda mer bak på økonomiutdanningen. Jeg trives forsåvidt med økonomiutdanningen, og er noe jeg kunne ha jobbet innenfor, men jeg kan se for meg at det vil bli kjedelig når jeg er 40 år.

Kunne trengt noen oppmuntrede ord, og lurer på om noen har erfaring med de forskjellige testene til PHS? 

Hvordan er jobben som politi og hvordan er jobben som siviløkonom?

Endret av joasiuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fornuftige valget er å fortsette med økonomi. Som du seier så er det usikkert om du i det heile tatt kjem inn på PHS, og sjølv nær du er ferdig så er det ikkje sikkert du får deg ein politijobb, og enda mindre sannsynleg er det at du får deg ein jobb ein stad der du også vil bu. 

Det er likevel utvilsomt meir spennande og variert å jobbe som politi enn det er å sitte på eit kontor heile dagen. 

Lenke til kommentar

Hvis du liker å jobbe med økonomi, og har interesse for politiet, så vil du med økonomibakgrunn kunne søke jobb som spesialetterforsker i for eksempel Økokrim. Dersom det er patrulje- og ordenstjeneste, eller etterforskning av annen type kriminalitet som du synes virker spennende, vil du måtte gå veien om PHS.

Ellers bør det være overkommelig å ta opp vgs-fag samtidig som du tar høgere utdanning.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...