Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

spørsmål om arverett på gård

arrsund

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke lover som vil spille in på dette scenarioet.

En  gård  ble arvet av eldste sønn slik som det ble gjort før. Min beste far var neste mann i linjen. Bestefaren min fikk 2 barn en datter og en sønn. Som ble født noen år før lov endringer om arv slik jeg har blitt fortalt. Slik at sønnen var neste  i linjen etter min bestefar, vist jeg har tolket det rett.

Nå har eldste sønn gått bak ryggen på hele familien og solgt gården.

Salget er fullført så det jeg lurer på om det er noen lover som kan brukes får å annullere salget slik at gården kan bli i familien ?  sønnen til min bestefar var jo trossalt født noen år før de endret arve lovene og lov endringer har ikke tilbakevirkende kraft så har sønnen rett på gården ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det Odelsretten som kommer inn i bildet.
Om det er under 1 år siden den ble solgt og man kan dokumentere Odelen kan man kreve å få kjøpe gården til odelspris fra nåværende eier.
Edit: Odelspris er langt lavere en markedspris, så her har ny kjøper tabbet seg ut om dem ikke har sikret seg at alle i odelsrekka har frasagt seg odelen sin

Men om han som solgte gården har unger er det dem som har odelen først og har førsterett.
Disse må da si seg fra odelsretten sin.

Det er ganske kompliserte regler så har må du nok kontakte en advokat som kan odelsretten.
(jeg tar utgangspunkt at det er en gård med driftsplikt og ikke en nedlagt går uten plikt til drift eller bosetting for da kan nåværende eier gjøre akkurat hva h*n vil)

Sjekk med fagforeningen din å se om du har advokatforsikring fra help.no
Da vil du kunne kontakte dem å få svar ganske enkelt.

Om ikke kontakt en bondeorganisjasjon og få dem til å anbefale deg en advokat som kan odelsretten.

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har også kommet begrensninger på hvem som har odelsrett i forhold til slik situasjonen var før. Nå er det kun barn av eier og tidligere eiere i familien som har odelsrett, i tillegg til barnebarn av nåværende eier. Barnebarn av tidligere eiere har ikke odelsrett.

Endret av TAC-2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 19a50...31c
krikkert skrev (7 timer siden):

Det følger av odelsloven § 40 at odelsretten må gjøres gjeldende senest seks måneder etter at eierskiftet er tinglyst. Yngre søsken og deres slektslinjer kan løse en gård på odel når den selges til fremmede. 

Det var det jeg fikk beskjed om og når jeg måtte signere fra meg odelsrett for 6-7 år siden (med to vitner, på et papir fra en advokat som ikke en gang forstod forskjellen på personnummer og fødselsnummer), at hvis jeg nektet så ville salget bare ta 6-7 mnd lenger for han som eier gården (min onkel).

Anonymous poster hash: 19a50...31c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...