Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startet du bensinbilen?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (19 timer siden):

Tja fortsatt mye biler som selges under 500 000. I tillegg vill nok merkene jekke ned prisen. Vi har nok betalt overpris her pga manglende avgifter.

Tror nok elbiler dekker de fleste behov i dag, om en har råd til ny bil. Om ikke må en nok vente litt til.

For noen velstående familier så vil det nok være mulig men for småbarnsfamilier i arbeiderklassen så vil det nok enn så lenge være uaktuellt. Blir nok ikke før biler som enyaq&xc40 har vært på bruktmarkedet i noen år at det kan bli aktuellt, men slik som markedet er idag så er det jo helt håpløst, er jo ikke bra at man betaler mer for en brukt bil kontra samme bil som ny. Det har jeg sett mange eksempler på, særlig på xc40 og polestar2. Er nok flere grunner til det men leveringstiden er nok en av hovedgrunnene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

For noen velstående familier så vil det nok være mulig men for småbarnsfamilier i arbeiderklassen så vil det nok enn så lenge være uaktuellt. Blir nok ikke før biler som enyaq&xc40 har vært på bruktmarkedet i noen år at det kan bli aktuellt, men slik som markedet er idag så er det jo helt håpløst, er jo ikke bra at man betaler mer for en brukt bil kontra samme bil som ny. Det har jeg sett mange eksempler på, særlig på xc40 og polestar2. Er nok flere grunner til det men leveringstiden er nok en av hovedgrunnene.

Småbarnsfamilier i arbeiderklassen er vell akkurat de som treffer best. Lavere utgifter. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Småbarnsfamilier i arbeiderklassen er vell akkurat de som treffer best. Lavere utgifter. 

Småbarnsfamilier i arbeiderklassen trenger biler med god plass og lav pris. Hvor mange romslige elbiler får man til 60 000 kr? Ikke en eneste en. Derimot er det svært mange bensin og dieselbiler i den prisklassen.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Småbarnsfamilier i arbeiderklassen er vell akkurat de som treffer best. Lavere utgifter. 

Nytter ikke med lavere utgifter når man ikke har råd til å invistere. At småbarnsfamilier ikke har råd til et billån på over en halv million er vanskelig for noen å forstå når de sitter der i sin egen lille boble og ikke greier å reflektere tilstrekkelig over andre livssituasjoner og alle faktorene som spiller inn.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Nytter ikke med lavere utgifter når man ikke har råd til å invistere. At småbarnsfamilier ikke har råd til et billån på over en halv million er vanskelig for noen å forstå når de sitter der i sin egen lille boble og ikke greier å reflektere tilstrekkelig over andre livssituasjoner og alle faktorene som spiller inn.

Nå snakket du om arbeiderklassen, de har rundt millionen i inntekt. De har råd til de rimelige elbilene og sparer penger mot å kjøpe en rimelig fossil bil. Nytt mot nytt såklart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Nytter ikke med lavere utgifter når man ikke har råd til å invistere. At småbarnsfamilier ikke har råd til et billån på over en halv million er vanskelig for noen å forstå når de sitter der i sin egen lille boble og ikke greier å reflektere tilstrekkelig over andre livssituasjoner og alle faktorene som spiller inn.

Nettopp. Ser det er mange som også tror at man automatisk får de rentebetingelsene bankene reklamerer for. Har man dårlig råd får man ofte tilbud om lån med høyere renter eller ikke lån i det heletatt.

Med andre ord, ganske naiv tilnærming til bilkjøp at man "bare trenger å ta opp et lån".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 24.12.2022 den 15.17):

startet du bensinbilen når el var dyrere enn bensin?

For et teit spørsmål.

Like bra å spørre, startet du elbilen da motoroljen du ble anbefalt til bensinbilen kostet over 200 kroner literen og kommer i TILLEGG til bensin?

De fleste lader mest hjemme, på natten, og det koster vanligvis mellom null og tre kroner per mil. Bompenger, stor forskjell.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 time siden):

Nettopp. Ser det er mange som også tror at man automatisk får de rentebetingelsene bankene reklamerer for. Har man dårlig råd får man ofte tilbud om lån med høyere renter eller ikke lån i det heletatt.

Med andre ord, ganske naiv tilnærming til bilkjøp at man "bare trenger å ta opp et lån".

Er veldig enig med deg der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er ikke min verden, medianlønn i Norge er 550 000 kroner. 2 arbeidere i en familie. Så de aller fleste arbeiderklasse familier tjener rundt millionen.

Så månedlige utgifter til småbarnsfamilier de hopper du glatt over....? Bare matbudsjettet er gjerne på 15-20 tusen pr.mnd, og det er bare en av de mange faktorer som er fordyrende med stor familie. Vi har tydeligvis to vilt forskjellige virkelighetsoppfatninger så jeg forventer ikke at du skal forstå at mange familier ikke har råd til billån.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (Akkurat nå):

Så månedlige utgifter til småbarnsfamilier de hopper du glatt over....? Bare matbudsjettet er gjerne på 15-20 tusen pr.mnd, og det er bare en av de mange faktorer som er fordyrende med stor familie. Vi har tydeligvis to vilt forskjellige virkelighetsoppfatninger så jeg forventer ikke at du skal forstå at mange familier ikke har råd til billån.

Jeg hopper ikke over noe som helst, jeg sier at normal familen med to folk i arbeid tjener rundt millionen. Og da har de aller fleste råd til ny bil, om de ønsker det.

Nei, matbudsjett er ikke på 15-20 000 for en normal familie... 

Du snakker om det ekstreme, jeg snakker om normal familien. 

 

Klart det er mange som er fattige å ikke har råd til ny bil, ingen tvil om det. Det er også mange som sløser og derfor ikke har råd til ting. Men det er ikke normalen.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Jeg hopper ikke over noe som helst, jeg sier at normal familen med to folk i arbeid tjener rundt millionen. Og da har de aller fleste råd til ny bil, om de ønsker det.

Ja, om de vil være med i en episode av Luksusfellen 😄

 

Salvesen. skrev (20 minutter siden):

 

Du snakker om det ekstreme, jeg snakker om normal familien. 

Nei, det gjør du ikke når du påstår at de kan kjøpe seg en helt ny familiebil.

Dette er en god familiebil: god plass, firehjulstrekk og helt OK pris

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Powertrainer said:

Nytter ikke med lavere utgifter når man ikke har råd til å invistere. At småbarnsfamilier ikke har råd til et billån på over en halv million er vanskelig for noen å forstå når de sitter der i sin egen lille boble og ikke greier å reflektere tilstrekkelig over andre livssituasjoner og alle faktorene som spiller inn.

Må da være bedre å betale på ett billån å kjøre en ny og trygg bil, istedefor å legge pengene igjen på bensinstasjonen og kjøre en gammel og utrygg bil. Spesielt om man har barn med seg.

Skal forøvrig ikke kjimse av Nissan Leaf som familiebil. Imponerende god plass til både barnestol og barnevogn baki bagasjerommet, og før prisene tok helt av fikk man dem jo for 20 tusen +

Man kan fortsatt gjøre noen røverkjøp men må være på hugget da de går fort unna.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):
Powertrainer skrev (2 timer siden):

 

Må da være bedre å betale på ett billån å kjøre en ny og trygg bil, istedefor å legge pengene igjen på bensinstasjonen og kjøre en gammel og utrygg bil. Spesielt om man har barn med seg.

Mange barnefamilier lever fra lønning til lønning. De betaler på alt fra livsforsikring på faren som kanskje jobber i et farlig yrke til helseforsikring på barna. Det er mye man må prioritere på i en trang familieøkonomi. Å ta opp et dyrt billån for å kjøre en ny Tesla Model X istedenfor å kjøpe en brukt Hiace eller Tiguan vil være uaktuelt for de fleste.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Jeg hopper ikke over noe som helst, jeg sier at normal familen med to folk i arbeid tjener rundt millionen. Og da har de aller fleste råd til ny bil, om de ønsker det.

Nei, matbudsjett er ikke på 15-20 000 for en normal familie... 

Du snakker om det ekstreme, jeg snakker om normal familien. 

 

Klart det er mange som er fattige å ikke har råd til ny bil, ingen tvil om det. Det er også mange som sløser og derfor ikke har råd til ting. Men det er ikke normalen.

Jeg lever på Tellus. Personlig synes jeg det du skriver virker særdeles sneversynt og lite empatisk. Vi blir kort og godt ikke enige med slikt sprik i verdisyn og virkelighetsoppfatning, men du får ha en fin dag.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, FrihetensRegn said:

Mange barnefamilier lever fra lønning til lønning. De betaler på alt fra livsforsikring på faren som kanskje jobber i et farlig yrke til helseforsikring på barna. Det er mye man må prioritere på i en trang familieøkonomi. Å ta opp et dyrt billån for å kjøre en ny Tesla Model X istedenfor å kjøpe en brukt Hiace eller Tiguan vil være uaktuelt for de fleste.

VW Buzz koster nå fra 450 tusen helt ny. Om noen år og prisen er halvert vil det nok være ett flott alternativ til de med 3+ barn som må ha så stor bil.

De fleste jeg kjenner med 1-2 barn kjører dog "normale" biler og det ser ut til å gå helt greit.

Ikke alle drar til Nordkapp på familetur annenhver helg. Mange trenger bare å komme seg mellom i hverdagen og tar heller fly når de skal reise.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Må da være bedre å betale på ett billån å kjøre en ny og trygg bil, istedefor å legge pengene igjen på bensinstasjonen og kjøre en gammel og utrygg bil. Spesielt om man har barn med seg.

Skal forøvrig ikke kjimse av Nissan Leaf som familiebil. Imponerende god plass til både barnestol og barnevogn baki bagasjerommet, og før prisene tok helt av fikk man dem jo for 20 tusen +

Man kan fortsatt gjøre noen røverkjøp men må være på hugget da de går fort unna.

Mange har ikke kapitalen til det selv om totalkostnaden over x antall år er rimeligere. Det ser ut til at ikke alle her har forståelsen til å reflektere over det. Om det er for få vinterdager eller hva det enn er som er årsaken til det vet jeg ikke men det er litt fasinerende å være vitne til.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (21 minutter siden):

Jeg lever på Tellus. Personlig synes jeg det du skriver virker særdeles sneversynt og lite empatisk. Vi blir kort og godt ikke enige med slikt sprik i verdisyn og virkelighetsoppfatning, men du får ha en fin dag.

Jeg viser bare til fakta jeg. Det stemmer at medianlønn er 550 000 og det stemmer at normal familien ikke bruker 15-20000 på mat per måned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Jeg viser bare til fakta jeg. Det stemmer at medianlønn er 550 000 og det stemmer at normal familien ikke bruker 15-20000 på mat per måned. 

At du synes det er en overdådig lønn med større klesbudsjett,større matbudsjett,dyrere huslån,SFO,barnehageutgifter osv. Så får du bare stå for det. Men jeg er uenig med deg i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...