Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. desember 2022 Del Skrevet 22. desember 2022 På finn.no er det tusenvis av brukte iPhones til salgs, her ser jeg modeller både fra USA og fra Asia. Før du vurderer kjøp, sjekk at modellnummeret tilhører en modell som er laget for det europeiske markedet. Apple (og sikkert mange andre) lager modeller tilpasset de frekvensene ("kanalene") som er åpnet i den regionen telefonene skal selges. Det som skjer hvis du kjøper en modell fra "feil" region er at du ikke får full ytelse på 4G og/eller 5G. For eksempel får min amerikanske iPhone ikke inn 4G i det hele tatt når jeg roamer i Spania. I Norge virker den fint, da min operatør her tilfeldigvis bruker de frekvensene som USA-modellen har (ren flaks). Oversikt over alle modellnumre for alle iPhone-modeller finnes her. Oversikt over støttede frekvenser for nyere modeller finnes her. Lenke til kommentar
3l33t3 Skrevet 25. desember 2022 Del Skrevet 25. desember 2022 Gjelder dette andre telefonmerker som samsung,nokia, huawei osv? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. desember 2022 Del Skrevet 25. desember 2022 (endret) 3l33t3 skrev (3 timer siden): Gjelder dette andre telefonmerker som samsung,nokia, huawei osv? Det er samme problemstilling der. F.eks har jeg her sjekket en Samsung S22: Fra denne siden så fant jeg at SM-S901B, brukes på internasjonal model. Samsung Galaxy S22 5G - Full phone specifications (gsmarena.com) Og fra Samsung.com søkte jeg opp at det er en SM-S901BZWDEUB modell av S-22 de selger i Norge: Search | Samsung Norge Så S22 som selges i Norge er den internasjonale modellen, mens USA, Asia og Canada har andre modeller. Endret 25. desember 2022 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 25. desember 2022 Del Skrevet 25. desember 2022 En annen ting som kan være kjekt å vite er telefoner som er beregnet på det Japanske markedet. Selv om de er opplåst og sim-free som det heter, er det flere modeller som ikke er dual sim selv om de i utgangspuktet er dual sim. Mange dual sim telefoner som er solgt i Japan, blant annet Samsung og Sony har fått et av simkortleserne deaktivert. Dette er fordi mange Japanske teleoperatører ikke vil at folk skal ha mulighet til å bruke noe annet en deres egne tjenester. Ikke direkte iPhonerelatert, men jeg tenkte det er greit å vite. 1 1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 25. desember 2022 Del Skrevet 25. desember 2022 For en oversikt over hvilke frekvenser som er i bruk rundt om i verden, se her: spectrummonitoring.com 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 26. desember 2022 Del Skrevet 26. desember 2022 19 hours ago, Sharpings said: En annen ting som kan være kjekt å vite er telefoner som er beregnet på det Japanske markedet. Selv om de er opplåst og sim-free som det heter, er det flere modeller som ikke er dual sim selv om de i utgangspuktet er dual sim. Mange dual sim telefoner som er solgt i Japan, blant annet Samsung og Sony har fått et av simkortleserne deaktivert. Dette er fordi mange Japanske teleoperatører ikke vil at folk skal ha mulighet til å bruke noe annet en deres egne tjenester. Ikke direkte iPhonerelatert, men jeg tenkte det er greit å vite. De fleste moderne smarttelefoner kan ha E-sim, og de fleste flere enn en. iPhone 14 kan ha 8 E-sim og to som er aktive hele tiden. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. desember 2022 Del Skrevet 26. desember 2022 Sharpings skrev (23 timer siden): En annen ting som kan være kjekt å vite.... Andre funksjoner kan også være deaktivert eller manglende for noen markeder, som er tilgjengelig for andre. Dette kan være NFC, men sikkert også andre funksjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. desember 2022 Del Skrevet 26. desember 2022 (endret) Kjell Olaf Winther skrev (7 timer siden): De fleste moderne smarttelefoner kan ha E-sim... "De fleste" er vel å ta i litt? Iflg prisguiden.no er det 329 Androidtelefoner på markedet i Norge, av disse har 51 mulighet for eSim. Alle iPhone fra 2018 har det, fra XR/XS/SE(2020) og nyere. Endret 26. desember 2022 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 26. desember 2022 Del Skrevet 26. desember 2022 Kjell Olaf Winther skrev (5 timer siden): De fleste moderne smarttelefoner kan ha E-sim, og de fleste flere enn en. iPhone 14 kan ha 8 E-sim og to som er aktive hele tiden. Det er faktisk ikke så vanlig som man skulle tro. 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 27. desember 2022 Del Skrevet 27. desember 2022 On 12/26/2022 at 6:13 PM, Slettet-fsaSP0zV said: "De fleste" er vel å ta i litt? Iflg prisguiden.no er det 329 Androidtelefoner på markedet i Norge, av disse har 51 mulighet for eSim. Glemte at det var noe som het Android…ikke uten grunn at iPhone 14 droppet SIM-kort i USA. Har hatt iPhone siden 2015. E-sim siden i sommer på begge iPhone og min iPad Air. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå