Godrick Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Hvis man skal sette opp et VPN og jeg bruker ADSL linje, fra et kontoret fra Norge til Danmark. Trenger jeg programvare til dette ja?? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 du må nok være litt mer spesifikk med henyn til hvilkent oss om kjøres på de forskjellige maskinene..... Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 du må nok være litt mer spesifikk med henyn til hvilkent oss om kjøres på de forskjellige maskinene..... ?? Lenke til kommentar
Cyphe[R] Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 du må nok være litt mer spesifikk med henyn til hvilkent oss om kjøres på de forskjellige maskinene..... = du må nok være litt mer spesifikk med henyn til hvilkent os som kjøres på de forskjellige maskinene..... Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 ' date='13/01/2004 : 09:24'] du må nok være litt mer spesifikk med henyn til hvilkent oss om kjøres på de forskjellige maskinene..... = du må nok være litt mer spesifikk med henyn til hvilkent os som kjøres på de forskjellige maskinene..... Hvis han mente OS så er det Windows 2000 Server. Lenke til kommentar
sof Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 du trenger rett og slett å forklare infrastrukturen på det du vil sette opp... mao. er det to nettverk som skal snakke sammen over VPN, er det klient i Norge som skal koble seg på et nettverk i Danmark, har du VPN-routere/firewalls noen av stedene osv. Litt tynt grunnlag å komme med anbefalinger/hjelp på. sof Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 (endret) Hvis der er en IT avdelig eller noe som fungerer som det i Danmark, så setter dem opp alt det tekniske på sin side av fjorden. Du kjører kanskje Windows 2000 eller XP, og disse støtter både PPTP og IPSec VPN klienter. Ny nettverksforbindelse -> VPN -> konfigurer -> koble til. Personlig syns jeg PPTP er lettere å sette opp, det syns de aller fleste skulle jeg tro. En billig 3com gateway jeg kjøpte her om dagen støtter 10 PPTP VPN forbindelser samtidig, men kun 1 IPSec. Men dette er kun for "utgående" klienter. Hvis dere skulle trenge en fw/vpn konsulent på dansk side, send en pm edit: Personling foretrekker jeg VPN forbindelser som kobler seg til fw, som dermed ikke slipper inn tingene inn til godkjenning direkte på en f.eks filserver/VPN godkjenner _før_ forbindelsen er autentisert. Men det er vel forskjellige oppfatninger om dette og da... Hvis du sitter med en gateway som må klusse med packets hjemme, så nytter det kanskje ikke å bruke IPsec, da denne setter noen høyere krav til sikkerhet. Mer sikkert = litt mindre brukervennlig. PPTP er litt rundere i kantene, men til gjengjeld mindre sikkert enn IPsec. Men jeg oppfatter gevinsten med klient tilkobling via PPTP pga mindre kluss. Skulle jeg satt FW/GW -> FW/GW så hadde IPsec blitt satt opp, f.eks mellom 2 avdelingskontor. Men til hjemmekontor/roadwarriors så holder jeg en knapp på PPTP. Endret 13. januar 2004 av JoKr Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 her er en beskrivelse av hvordan VPN kan settes opp på Windows 2000 server..... som tidligere nevnt er dette noe som tekisk avdeling skal kunne sette opp i dk..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå