DrSilence Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Maskinen min har oppført seg litt merkelig i det siste.. Dvs, den opererer helt normalt og adlyder alt, men den har en tendens til å skru seg på sånn helt uten videre. Ja, jeg har trippelsjekket at maskinen er AV, og ikke i noe hvilemodus eller annet skit. Likevel er den PÅ neste gang jeg entrer rommet. Jeg mener hk-et (forøvrig et gigabyte 6WMMC7, riktignok strippet til beinet av IBM) skal støtte wake-on-lan, jeg mener også at nettverkskortet, et smc av nesten rimeligste merke, også støtter WOL, men kabelen mellom kortet og hk er _ikke_ montert! Derfor tror jeg at det ikke kan være LAN-aktivitet som skrur på maskinen. Dessuten er det ikke andre maskiner i nettverket skrudd på heller når dette skjer. Hvordan kan jeg sjekke om det likevel er WOL som fororsaker dette? Noen som har noen andre idèer om hva som skjer? Jeg kjører Lada: Gigabyte 6WMMC7 (uten _noen_ funksjoner selv ikke PC-speaker!), hentet fra en IBM modell 6269-n7g IBM BIOS ver PTKT20.0 PIII 733 SMC 1255TX Win 2k Pro DrS Lenke til kommentar
Nismo Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Jeg har opplevd samme problemet etter å ha installert ISDN-kort. Min løsning var: "load bios-defaults" i BIOS Lenke til kommentar
lodott Skrevet 9. mars 2002 Del Skrevet 9. mars 2002 Slå av wake on lan i bios. Det vil nok fjerne problemet.. Lenke til kommentar
Valemon Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Ellers kan det jo hende du har Wake-on-Modem hvis du har modem! Det hadde jeg, og da slo maskinen seg på dersom modemet sto på og telefonen ringte... Det var bare å skru det av i BIOS, så sluttet den med det. Men det var jo litt kjekt å ringe hjem og skru på PC'en når jeg var på vei opp trappa :razz: Jon Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Wake-on-lan kan fungere uten at ledningen er koblet til, hvis hovedkortet forsyner det med strøm... Hvis lysdioden på baksiden av kortet blinker i takt med nettverkstrafikken når maskinen er av, får nettverkskortet strøm, og kan sannsynligvis skru på maskina... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 eller se etter "wake up events" eller lignende i BIOS, der du kan stille når/hvordan Pc'en skal slå seg på automatisk. Jeg har stilt i BIOS at PC'en skal slå seg på hver dag klokken 15:00 slik at den er på når jeg kommer hjem fra skolen. :smile: Lenke til kommentar
DrSilence Skrevet 10. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2002 Quote: kingkong skrev (2002-03-10 13:51):Wake-on-lan kan fungere uten at ledningen er koblet til, hvis hovedkortet forsyner det med strøm... Hvis lysdioden på baksiden av kortet blinker i takt med nettverkstrafikken når maskinen er av, får nettverkskortet strøm, og kan sannsynligvis skru på maskina... Hmm.. Interessant. Men jeg sjekket faktisk BIOS og der er funksjonen vitterlig 'disablet'. Men i w2k var den faktisk 'enablet' under properties til nettverkskortet. Betyr det at operativsystemet faktisk kan råde over maskinen (overstyre BIOS) når den faktisk er _av_? DrS Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Quote: On 2002-03-10 14:20, DrSilence skrev:Betyr det at operativsystemet faktisk kan råde over maskinen (overstyre BIOS) når den faktisk er _av_? Tenk logisk. Svaret er NEI. Operativsystemet startes ikke f0r maskinen er blitt slaat paa, etter at RAM har blitt tellt opp, ditt og datt.. OS'et ligger lagret paa harddisken. OS'et kan paa INGEN maate skru paa datamaskinen hvis den virkelig er *av* :smile: Lenke til kommentar
DrSilence Skrevet 10. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2002 Quote: mFaFa skrev (2002-03-10 15:20):Tenk logisk. Svaret er NEI. Operativsystemet startes ikke f0r maskinen er blitt slaat paa, etter at RAM har blitt tellt opp, ditt og datt.. OS'et ligger lagret paa harddisken. OS'et kan paa INGEN maate skru paa datamaskinen hvis den virkelig er *av* :smile: If so: Vil noen være så snill å forklare for meg hvordan maskinen min faktisk kan skru seg på når wol er Disabled i BIOS, men enabled i w2k (Og uten wol-kablen, ja)? DrS Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. mars 2002 Del Skrevet 10. mars 2002 Quote: DrSilence skrev (2002-03-10 15:54):If so: Vil noen være så snill å forklare for meg hvordan maskinen min faktisk kan skru seg på når wol er Disabled i BIOS, men enabled i w2k (Og uten wol-kablen, ja)?DrS "Det bare er sånn" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå