Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

høyt turtall på 1 gir kontra andre girene, mindre bra for motor?


dan83

Anbefalte innlegg

Er det slik at en motoren til en dieselbil trives mindre med høyt turtall på 1 gir kontra høyere gir? Er det noe sammenheng her, slik at det er bedre å presse motor litt i ny og ne(for å få blåst ut sot osv) på ett høyt gir kontra ett lavt gir?

Pleier å gire ved ca 2000 omdreininger når det gjelder alle gir, men syntes det høres ut som at motoren trives mindre på 2000 omdreininger i 1 giret kontra feks 3 giret og oppover!?

Men for å få nok fart til å få en så jevn giring fra 1 til 2 som mulig uten å måtte slure , så må jeg som regel opp i 2000 omdreininger(hvis det er flatt).Men som sagt, høres ikke ut som motoren liker det særlig. Vanskelig å forklare. Noen som vet hva som er "optimalt" her? Bilen har en 6 trinns girkasse, hvis det spiller noe rolle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trives like bra/dårlig i alle gir på høyt turtall, men i ett høyere gir så vil jo bilen gå fortere fremover og mer luft vil presses inn i radiator blant annet som fører til bedre kjøling, som er bedre for motor.

Om det er for å blåse uttav Dpf så har vel de fleste nyere biler en form for regenerering som skal brenne ut soten.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (12 minutter siden):

Med tanke på tidligere tråder og så mange bekymringer så er elbil best. Eventuelt bensin med automat.

Ja, burde hatt bensin med automat, men valgte diesel manuelt pgr av andre kvaliteter bilen har. Pluss at man kan spare litt diesel på det. Har kjørt mange år med automat før denne, så manuelt gir har vært litt nytt igjen for meg. Og jeg ønsker å lære mest mulig om bil og hva som er optimalt for bilen. Er vel ikke så rart det? Er vel derfor man har slike forum som dette, er det ikke? Er også en haug av meninger der ute, så greit å sjekke via flere kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (8 minutter siden):

Ja, burde hatt bensin med automat, men valgte diesel manuelt pgr av andre kvaliteter bilen har. Pluss at man kan spare litt diesel på det. Har kjørt mange år med automat før denne, så manuelt gir har vært litt nytt igjen for meg. Og jeg ønsker å lære mest mulig om bil og hva som er optimalt for bilen. Er vel ikke så rart det? Er vel derfor man har slike forum som dette, er det ikke? Er også en haug av meninger der ute, så greit å sjekke via flere kilder.

Kanskje greitt å si hvilken bil det er snakk om.

Lenke til kommentar

2000-3000 omdreininger faller ikke inn under definison av å "presse" motoren". Kan være du ikke er vant til litt motorlyd og vibrasjoner, og assosierer det med noe negativt? Alle tre og firesylindrede dieselmotorer har uelegant kakling og vibrasjoner når de går, det er bare sånn.

Om du girer så tidlig fra første at du slurer på andre, så sliter du unødig mye på clutch, og den er dyr. Da bør du heller venne deg til å gi et lite ekstra støt på første rett før du girer opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/21/2022 at 7:57 PM, dan83 said:

Er det slik at en motoren til en dieselbil trives mindre med høyt turtall på 1 gir kontra høyere gir? Er det noe sammenheng her, slik at det er bedre å presse motor litt i ny og ne(for å få blåst ut sot osv) på ett høyt gir kontra ett lavt gir?

Kommer an på hva du mener med å blåse ut sot med denne metoden?

Biler med partikkelfilter har aktiv og passiv regenerering, som aktiveres når ulike kriterier er oppnådd (hastighet, kjørt distanse, motortemperatur osv). En dieselbil som f.eks brukes til lang kjøring vil regenerere partikkelfilter oftere enn en som småkjøres og sjeldent eller aldri blir god og varm. Er du i sistnevnte kategori vil å dra på girene ha svært liten effekt, om noen effekt i det hele tatt.

Hovedproblemstillingen som kommer av spørsmålet ditt er tett innsugsmanifold som følger av EGR og PCV. Over tid vil det bygge seg opp ett lag med oljete karbon i innsugsmanifolden, rundt ventilene og for enkelte modeller rundt spjeldet. Å koble på en tung henger og dra Lierbakkene noen ganger på 3. eller 4. gir slik at du får en god og varm motor med høy eksostemperatur - vil hjelpe noe men til syvende og sist er det en mekanisk jobb å ta av kompoenter for rengjøring og innstallere en catch-can som samler opp oljedamp; eller ta karbonrens av motor som noen firma tilbyr.

Ta ett Youtube søk på f.eks "Clogged inlet manifold" og du har timesvis med underholdning.

 

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (1 time siden):

Kommer an på hva du mener med å blåse ut sot med denne metoden?

Biler med partikkelfilter har aktiv og passiv regenerering, som aktiveres når ulike kriterier er oppnådd (hastighet, kjørt distanse, motortemperatur osv). En dieselbil som f.eks brukes til lang kjøring vil regenerere partikkelfilter oftere enn en som småkjøres og sjeldent eller aldri blir god og varm. Er du i sistnevnte kategori vil å dra på girene ha svært liten effekt, om noen effekt i det hele tatt.

Hovedproblemstillingen som kommer av spørsmålet ditt er tett innsugsmanifold som følger av EGR og PCV. Over tid vil det bygge seg opp ett lag med oljete karbon i innsugsmanifolden, rundt ventilene og for enkelte modeller rundt spjeldet. Å koble på en tung henger og dra Lierbakkene noen ganger på 3. eller 4. gir slik at du får en god og varm motor med høy eksostemperatur - vil hjelpe noe men til syvende og sist er det en mekanisk jobb å ta av kompoenter for rengjøring og innstallere en catch-can som samler opp oljedamp; eller ta karbonrens av motor som noen firma tilbyr.

Ta ett Youtube søk på f.eks "Clogged inlet manifold" og du har timesvis med underholdning.

 

Jeg tenker vi sier rengjøring av innsug og Egr delete jeg, noe sånn catch can greier blir bare tull når man kan kode EGR ventil til å stå i lukket posisjon.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dragonlove said:

Jeg tenker vi sier rengjøring av innsug og Egr delete jeg, noe sånn catch can greier blir bare tull når man kan kode EGR ventil til å stå i lukket posisjon.

Ja det kan gjøres, men det er jo ikke helt innenfor regelverket - holdt meg på den smale sti og nevnte catch-can :)

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Blåse reint? Man får ikke blåst reint motor, partikkelfilter eller egr ventil. Motoren renses av motorolje og driftsvarmen renser partikkelfilteret. Oljeskift en gang i året eller 10-15K km og riktig bruk holder motoren i form. Hvis man kjører korte turer og eller har mye stopp og start hvor dieselmotoren kjøres mye kald så har du kjøpt feil bil. Å kjøre rundt som bestefar med turtall som en blodtrimma moped vil være en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
LabWeiler skrev (1 time siden):

Ja det kan gjøres, men det er jo ikke helt innenfor regelverket - holdt meg på den smale sti og nevnte catch-can :)

Tviler på en catch can blir godkjent på Pkk, da avgasser ikke skal gå i friluft men skal forbrennes i motor.

Om man koder bort Egr på skikkelig vis så skal  det vanskelig oppdages  ved Pkk.

Lenke til kommentar

Dette med giring så er det bare å prøve seg frem til hva du synes er mest komfortabelt.

Fra første til andre gir kan du godt havne helt ned på 1000 omdreininger etter giring. Bilen har bra moment i andre gir og trenger derfor ofte ikke høyt turtall. Selvfølgelig avhengig om det er motbakke. 

Noe av det samme gjelder fra andre til tredje gir, men her kanskje du trenger litt mer turtall når du får inn tredje giret om det er motbakke.

For 4 og høyere gir så er det godt å ha minst 1500 omdreininger sånn sirka.

Men dette er slik du kjenner selv når du prøver, om du enten fikk litt for høyt turtall før giring eller du fikk litt for lite turtall etter giring. Farlig for motoren er det ikke uansett, det går mest på hva som er behaglig, og om du får nok kraft etter giring. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Tviler på en catch can blir godkjent på Pkk, da avgasser ikke skal gå i friluft men skal forbrennes i motor.

Om man koder bort Egr på skikkelig vis så skal  det vanskelig oppdages  ved Pkk.

Korrekt montert catch-can sender avgassene til forbrenning som originalt. Men mye av oljedampen vil kondenseres og fanges i beholderen. Denne må så tømmes og innholdet leveres til miljøstasjon med jevne mellomrom.

Men om det likevel blir godkjent tviler jeg på.

Filter rett ut i atmosfære derimot, er ikke lov.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dragonlove said:

Tviler på en catch can blir godkjent på Pkk, da avgasser ikke skal gå i friluft men skal forbrennes i motor.

Om man koder bort Egr på skikkelig vis så skal  det vanskelig oppdages  ved Pkk.

Går ikke i friluft, det kobles som mellomledd og reduserer mengden olje i dampen som går videre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (På 21.12.2022 den 18.57):

Er det slik at en motoren til en dieselbil trives mindre med høyt turtall på 1 gir kontra høyere gir? Er det noe sammenheng her, slik at det er bedre å presse motor litt i ny og ne(for å få blåst ut sot osv) på ett høyt gir kontra ett lavt gir?

Pleier å gire ved ca 2000 omdreininger når det gjelder alle gir, men syntes det høres ut som at motoren trives mindre på 2000 omdreininger i 1 giret kontra feks 3 giret og oppover!?

Men for å få nok fart til å få en så jevn giring fra 1 til 2 som mulig uten å måtte slure , så må jeg som regel opp i 2000 omdreininger(hvis det er flatt).Men som sagt, høres ikke ut som motoren liker det særlig. Vanskelig å forklare. Noen som vet hva som er "optimalt" her? Bilen har en 6 trinns girkasse, hvis det spiller noe rolle!

Ikke heng deg opp for mye på turtallet, du kjenner på bilen hvilket turtall den har mest dreiemoment og drag. Er heller ikke noe poeng i å daukjøre en dieselbil for å spare noen kroner på drivstoff, det vil bare føre til dyrere problemer senere med koksing andre problemer som er typiske for dieselbiler som blir brukt til småkjøring og daffing på lavt turtall.  

Dragonlove skrev (20 minutter siden):

Poenget mitt var at det ikke er lovlig.

Er du sikker på at det ikke er lovlig?, jeg kan aldri i verden tenke meg at dette er noe en kontrollør vil henge seg opp i eller at det står noe spesifikk om dette i kjøretøyforskriften.

En catch tank som er montert riktig vil føre til mindre utslipp, mindre unødvendig slitasje på motor og så kan man kvitte seg med oljen på en forsvarlig måte uten at den blir forbrent.

Lenke til kommentar
El burro skrev (4 timer siden):

Ikke heng deg opp for mye på turtallet, du kjenner på bilen hvilket turtall den har mest dreiemoment og drag. Er heller ikke noe poeng i å daukjøre en dieselbil for å spare noen kroner på drivstoff, det vil bare føre til dyrere problemer senere med koksing andre problemer som er typiske for dieselbiler som blir brukt til småkjøring og daffing på lavt turtall.  

Er du sikker på at det ikke er lovlig?, jeg kan aldri i verden tenke meg at dette er noe en kontrollør vil henge seg opp i eller at det står noe spesifikk om dette i kjøretøyforskriften.

En catch tank som er montert riktig vil føre til mindre utslipp, mindre unødvendig slitasje på motor og så kan man kvitte seg med oljen på en forsvarlig måte uten at den blir forbrent.

Vil tro det går på ombygging/modifisering av motor eller noe, man kan jo ikke bare koble bort Egr for heller å sette på en catch tank og si til kontrollør at dette er en mye bedre løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...