Gå til innhold

Hva vil skje med bruktbilprisene over nyttår?


RaymondK

Anbefalte innlegg

Nå som nye ELbilder skal bli såpass mye dyrere; kommer det samme påslaget til å gjelde bruktbilmarkedet?

Trenger ny bil, og lurer på om det er noe å stresse med før nyåret.


Der man i dag kan få f.eks EV6 GT-line på finn til 600, og BMW I5 M50 til 800. Kommer disse til å koste 100 000 mer i januar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RaymondK skrev (Akkurat nå):

Nå som nye ELbilder skal bli såpass mye dyrere; kommer det samme påslaget til å gjelde bruktbilmarkedet?

Prisnivået på bruktmarkedet følger prisnivået på nybilmarkedet, til en viss grad. Så JA bruktbilprisene vil stige på de bilmodellene som blir dyrere som nybiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Prisnivået på bruktmarkedet følger prisnivået på nybilmarkedet, til en viss grad. Så JA bruktbilprisene vil stige på de bilmodellene som blir dyrere som nybiler.

Da blir det å beholde bilen inntil den blir avskiltet…..

Lenke til kommentar

Avgiftsendringer ved nyttår har vi hatt mange ganger tidligere, hvor biler har fått endret avgiften over natten. 

At bilene får avgifter betyr ikke nødvendigvis at prisen øker, men importørene tilpasser dette individuelt. 
På samme måte som en avgiftsreduksjon ikke nødvendigvis gjør bilen billigere. 

Med de fremtidsutsiktene som nybilmarkedet har for det neste året så er det ikke utenkelig at flere forhandlere vil komme med en rekke kampanjer og prisreduksjoner for å holde salget i gang. 

Lenke til kommentar

Det er grenser for hvor dyrt ting kan bli før folk ser på alternativer. Hvis en ting får 1 million i avgift skal det nok likevel bli hardt å få den summen på bruktmarkedet. Ting går allerede tregt på mange bilmodeller ser jeg, med priser 50 tusen opp, renta ytterligere opp, matpriser varselet 10 % opp. Det kan fort skje at bilene bare blir liggende og at ting stopper fullstendig opp. Det samme kan skje på boligmarked. Ting stopper fullstendig opp, da spiller det ingen rolle hvor stor papirverdien på gjenstanden er hvis ingen klarer å finansiere kjøpet.

Lenke til kommentar

Dei fleste bilane har nybilpris på under 600k, og det blir ikkje dei enorme summane der. Med ein stadig aukande bruktmarknad og trange økonomiske kår i landet så er det ikkje sikkert det blir noko boom i prisane. Tilbud og etterspurnad styrer det heile.

Lenke til kommentar
RaymondK skrev (20 timer siden):

Hvorfor kjøre kampanjer når man allerede selger langt mer enn man greier å levere?

Sånn at de kan vise til at de har solgt så mange biler, og forhandle seg til flere biler foran andre som ikke har solgt så mange biler.
Ser også bra ut på salgstatistikken. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er noen enkle prinsipper som gjelder.

Selv om prisen på en modell stiger 200k over nyttår, betyr det ikke nødvendigvis at folk vil betale 200k mer for bilen. 
Prisene kan justeres og bilene kan bygges billigere med mindre batteri/motor. 

Mye tyder på en rolig start på elbil salg i 2023, men det er gjerne flere elbil eiere som ser sitt syn på å selge til en god pris og gjerne vurdere en fossilbil på kampanje. Litt avhengig av hva forhandlere og importører velger å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (På 31.12.2022 den 13.01):

Mye tyder på en rolig start på elbil salg i 2023, men det er gjerne flere elbil eiere som ser sitt syn på å selge til en god pris og gjerne vurdere en fossilbil på kampanje.

Det er jeg ganske sikker på kun gjelder en liten minoritet. Og de har tydeligvis da valgt feil elbil. De ALLER fleste elbil-eiere kan ikke tenke seg å gå tilbake til eksosbiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De må gjerne brenne inne med de for min del. Alt for mange sleipe bruktbilforhandlere som tjener lette penger på ingenting. Utrolig at ett selskap kan snu hele bransjen opp-ned. Jeg tror nok det er noen telefoner og møter rundt omkring hos bilforhandlerne om hva i all verden de skal gjøre. De har vel en del gamle ordrer som skal leveres i tiden frem til sommeren men etter det er det mer usikkert.

Store glassbygg og ørten direktør-stillinger bare pga de flår folk på å videreselge biler. Direktesalg vil nok tvinge seg frem hos flere merker. Bare utstyrsjungelen, særlig hos de tyske, er jo som et langt mareritt. Hvis du velger den kan du ikke velge det. Utstyr A kan ikke kombineres med utstyr C. Velger du utstyr B må du også velge utstyr E. Sikkert for å gjøre folk forvirret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Paccoo said:

Tesla kutter prisene, hva skjer nå med alle di brukte fossilbilene som står rundt omkring på alle landets bilforhandlere? Det begynner å bli rimelig mange av dem. 

Priskuttet vil først og fremst påvirke elbil andelen.
Skulle prisendringen få flere til å vurdere elektrisk så kunne man sagt det samme i 2021 når Tesla satt ned prisen på Model 3 til 349 000,- (382.000,- i dagens verdi)
Det begynner også å minke på fossilbli alternativene.
Ser man bort i fra hybrid så er det færre diesel og bensin biler på markedet enn elbiler til sammen (nyere enn 5 år).

image.png.3bbf60d7948d7293912e3d732a2feafc.png

De som vil merke dette best er nok de som har kjøpt bil i høst og fullfinansiert bilen, og statistisk sett er det størst andel elbiler.
 

Lenke til kommentar

Dette har jo med tilbud og etterspørsel å gjøre.

En «luksus»-situasjon for elbil-forhandlere der de har fått flere bestillinger enn de kan levere har bygget opp et ekstremt prispress i bruktmarkedet, jeg vil si det er en bruktpris-boble som sprekker med en gang etterspørselen synker og volumet øker.

Det er liten tvil om at etterspørselen synker med mer usikker økonomi og økte renter og priser på øvrige primærvarer.

Når det i tillegg legges avgifter på nye elbiler vil produsentene merke svikt i salget. F eks Tesla holder jo lovnader om antall solgte/produserte biler og ingen lovnader om inntekter og lønnsomhet. Og når de merker antallet synker må de sette ned prisene såpass som de gjør for å fange flest mulig bestillinger. Det sier for så vidt litt om marginene de har også.

Dette har nok vært planlagt en stund fra Tesla sin side.

Øvrige konkurrenter (de som selger hovedsaklig på mest mulig bil i forhold til pris) kan komme til å påvirkes av dette.

Tviler på at Taycan og EQS-salget påvirkes, men ID.4, Enyaq og Mach e vil nok merke dette.

At det er færre bensin og diesel på bruktmarkedet gjør at slike biler potensielt kan holde verdien sin bra dersom etterspørselen opprettholdes da…

Endret av KompressorV8
Lenke til kommentar
Paccoo skrev (20 timer siden):

Tesla kutter prisene, hva skjer nå med alle di brukte fossilbilene som står rundt omkring på alle landets bilforhandlere? Det begynner å bli rimelig mange av dem. 

Jeg tror veldig mange av de som fortsatt kjører fossilt har en annen grunn til det enn pris. Dermed tipper jeg dette endrer lite på deres valg.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Ville ikke vært noen bruktbiler om folk kjøpte bilene for å ha de livet ut. (Bilens liv..)
Så synes ikke synd på folk som taper masse penger. 

Vel så hadde hele samfunnet vårt og den teknologiske utviklingen også kollapset hvis alle kjøpe gjenstander for at de skulle vare livet ut..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...