Gå til innhold

NRK: Nå dukket det opp en skogfinne!


lada1

Anbefalte innlegg

Nepa skrev (17 minutter siden):

Samene går faktisk nå til rettssak for å få eierskapet til Finnmark. Det heter at Norge ikke har de formelle rettigheter som skal til. Men hvordan kan da Finnmark være et norsk fylke, med norskegrense mot øst... 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/historisk-rettssak-i-karasjok_-_-den-forste-store-testen-for-samiske-rettigheter-1.16246667

Går ut fra at de ønsker å beholde det norske Nav i Finnmark, pluss barnetrygd, legekontor og vegvesen?

Det var jo en rar fremstilling av saken. Samene går ikke til sak for at Finnmark ikke skal være norsk, men for at innbyggerne i kommunen selv får grunneierretten i Karasjok kommune fremfor dagens eier Finnmarkseiendommen (FeFo). Dette er én av flere saker som skal opp i retten, og den mest ytterliggående av løsningene foreslått er at kun samer skal eie. I praksis vil det ha mest betydning for førsteretten til å organisere jakt i utmarksområder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det var jo en rar fremstilling av saken. Samene går ikke til sak for at Finnmark ikke skal være norsk, men for å få grunneierretten i Karasjok kommune fremfor dagens eier Finnmarkseiendommen (FeFo). Dette er én av flere saker som skal opp i retten, og den mest ytterliggående av dem. I praksis vil det ha mest betydning for førsteretten til å organisere jakt i utmarksområder.

«Karasjok skal eies av innbyggerne, men bare av dem som er av samisk slekt.»

Smak på den. Tenk deg så en document-artikkel hvor en fyr mener at Østlandet skal eies av bare de som er av Arisk slekt. At Pakistanere og Somalere rett nok skal få komme på besøk, men at blodet til blonde Nordmenn er uadskillelig knyttet til jorda våre forfedre har slitt på.

At vi skal ha et rase-register hvor man må dokumentere at besteforeldrene er majoritets-norsk (en åttendedel) for å være ren nok.

Smaker det godt? Det får hårene til å reise seg på ryggen min.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 minutter siden):

«Karasjok skal eies av innbyggerne, men bare av dem som er av samisk slekt.»

Smak på den. Tenk deg så en document-artikkel hvor en fyr mener at Østlandet skal eies av bare de som er av Arisk slekt. At Pakistanere og Somalere rett nok skal få komme på besøk, men at blodet til blonde Nordmenn er uadskillelig knyttet til jorda våre forfedre har slitt på.

At vi skal ha et rase-register hvor man må dokumentere at besteforeldrene er majoritets-norsk (en åttendedel) for å være ren nok.

Smaker det godt? Det får hårene til å reise seg på ryggen min.

Hva i all verdens land og rike, her var det mye rart. Snakk om å male fanden på veggen.

Det dreier seg altså bare om at befolkningen i Karasjok kommune vil ha grunneierskapet og eiendomsretten for utmarksområder fremfor FeFo. En samisk gruppe ønsker at den skal tilfalle samene alene, siden hele området var samisk. Etter internasjonale lover om urfolks rettigheter har de krav på dette. Som det står i artikkelen er det ikke lagt noen planer for hvordan en eventuell samisk grunneier skal organisere seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Og ingenting ved det fremstår som problematisk for deg?

Jeg er ikke helt enig med den samiske gruppa og håper gruppa som representerer kommunen vinner over FeFo, men nei, jeg ser ikke de sprø scenariene om raser, ariere, somaliere, pakistanere og blod du skisserer. Man har uavhengige Finnmarkskommisjonen som gransker den historiske bruken for å finne ut av bruksrett og eiendomsrett. Historisk bruk og råderett avgjørende i sånne saker, og jeg sitter selv i flere slike på min egen eiendom. Det er vanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vel også betydning for hvem som får eie og hvem som må leie bolig? Da kan de ta så mye leie de vil...

Samene har status som urinnvånere, men hva med kravene til de andre av finsk opprinnelse.. Blir det ikke som at jeg hadde prøvd å få et trøndersk språksenter i Finland, fordi det bodde en del etterkommere av trøndere der, der noen fortsatt snakket litt av en norsk dialekt fra 1860-tallet? Tror ikke de ville blitt begeistret for dette i Finland. Men her i Norge skal vi godta alt mulig som innvandrere og etterkommere av innvandrere krever. 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

«Karasjok skal eies av innbyggerne, men bare av dem som er av samisk slekt.»

Men ikke kvener? Er det same-apartheid på gang her?

Fra NRK-artikkelen:

Sitat

«Den kvenske befolkningen på den tiden ble etter hvert assimilert og en del av den samiske befolkningen, sier han.»

Blir det virkelig påstått at Kvener ikke finnes som eget folk?

Endret av O3K
Mer utfyllende post.
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

… nei, jeg ser ikke de sprø scenariene om raser, ariere, somaliere, pakistanere og blod du skisserer.

Scenariet var akkurat det samme men når jeg byttet om «same» med «majoritetsnordmann» og «majoritetsnordmann» med «norsk-pakistaner» så ble scenariet sprøtt i følge deg.

Betyr ikke det at man må tenke forskjellig om forskjellige «raser» for å se på dette som fornuftig?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

Scenariet var akkurat det samme men når jeg byttet om «same» med «majoritetsnordmann» og «majoritetsnordmann» med «norsk-pakistaner» så ble scenariet sprøtt i følge deg.

Betyr ikke det at man må tenke forskjellig om forskjellige «raser» for å se på dette som fornuftig?

-k

Nei. Ikke det samme i det hele tatt. Det dreier seg om eiendomsrett her og bruksrett basert på historie, ikke «raser».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Nei. Ikke det samme i det hele tatt. Det dreier seg om eiendomsrett her og bruksrett basert på historie, ikke «raser».

Jeg kan repetere setningen for deg:

»Karasjok skal eies av innbyggerne, men bare av dem som er av samisk slekt» 

Hvordan tolker du «samisk slekt» som «historie» og ikke rase?

Hvor mange generasjoner må man kunne spore slekten sin i Karasjok før man skal ha eiendomsrett, og hva er forskjellen mellom det og en arbeider på Grorud som hytter med neven til innvandrere og sier «her bodde far min og bestefar min lenge før ditt folk kom»?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (28 minutter siden):

Det dreier seg om eiendomsrett her og bruksrett basert på historie, ikke «raser».

Basert på historien til én spesifikk etnisk gruppe.

Hvis ikke-samer skal nektes eiendomsrett i et område hvor samer har holdt til historiskt, så kan vi jo samtidig nekte samer eiendomsrett i områder hvor de ikke har holdt til historiskt?

Eller høres «Eiendomsrett i Rogaland kun for etniske nordmenn» litt feil ut? Kanskje rasistiskt til og med?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...