Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Klage på tvers av NAV-avdelinger


Axefjord

Anbefalte innlegg

Axefjord skrev (På 23.12.2022 den 15.03):

Arbeidssøker har i perioden registert jobbsøkingsaktivitet på NAV, og har ikke fått noe varsel på "Ditt NAV", i innboks, i brevform eller i noe annen form. Det skal sies at da NAV skulle finne vedtaket om stopp i dagpenger, så fant de det ikke først fordi det "lå feil sted" (sånn ca formulering). Det kan hende jeg har det sitatet på opptak på mobilen. Jeg tviler ikke på at NAV har knotet det til å vår sak.

Man skal få beskjed når man sender meldekort. Sannsynligvis så har hun fått beskjed når hun sendte meldekortet, men at hun ikke fikk det med seg. Jeg vet ikke hvordan dette varselet ser ut så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få med seg den informasjonen. Jeg tviler på om dere finner bevis på om dere har mottatt dette varselet eller ikke.

 

Axefjord skrev (På 23.12.2022 den 16.15):

Jeg ser at jeg må ta en pause fra denne tråden noen dager. For en ikke-jurist, så tar det lang tid å sette opp et innlegg. Og tiden disse dagene må gå til familie og unger. I tillegg er ikke nav-saken god for humøret mitt 😋

 

God jul og takk for alle innlegg 🎅🤶🧑🎄🧑🎄

Du får ha en god jul du også :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 12/25/2022 at 2:33 PM, Rawls said:

Man skal få beskjed når man sender meldekort. Sannsynligvis så har hun fått beskjed når hun sendte meldekortet, men at hun ikke fikk det med seg. Jeg vet ikke hvordan dette varselet ser ut så jeg vet ikke hvor vanskelig det er å få med seg den informasjonen. Jeg tviler på om dere finner bevis på om dere har mottatt dette varselet eller ikke.

Du får ha en god jul du også :)

Jeg kan avkrefte at det fantes noe "synlig" varsel på "ditt NAV". Arbeidssøker satte jo selv spørsmålstegn ved om dagpengene fortsatt var aktive etter hun var for sen med meldekortet, så hun dobbeltsjekket med meg. Jeg fant ingen informasjon på nettsidene hennes som kunne tyde på noe unormalt, heller ikke før eller etter hun sendte inn meldekortet for sent.

Da vi søkte på nettsidene til NAV, så fant vi guide'en til innsending av meldekort, der det sto at man KAN bli "avregistrert som arbeidssøker" om en sender meldekort for sent, og at man isåfall SKAL få melding om det. Siden dette lå under kategorien "dagpenger", så tolket vi det slik at vi HVIS dagpengene hadde blitt stoppet, så skulle vi fått beskjed.

Det synes jeg er en helt rimelig antakelse basert på informasjonen fra NAV, og siden folk flest ikke har lest seg opp på trygdelovgivningen. Det kan ikke være slik at alle dagpengemottakere må sette seg inn i både lov og forskrifter, isåfall kunne de jobbet som jurister istedet for å gå på NAV.

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

En oppdatering i saken:

Jeg tar på nytt saken til trygderetten. Saken må først sendes inn til instansen man klagde til, i dette tilfellet NAV, der de sender det videre til trygderetten. I klagen til vedtaket som er påklaget, klager jeg altså på feil i veiledning, dagpenger, og resulterende foreldrepenger.

NAV nekter fortsatt å sende inn noe mer enn "foreldrepengedelen" av saken til trygderetten. Grunnen til det er at NAV (uten min viten eller vilje) opprettet en seperat dagpengesak mens den samlede saken var til behandling hos NAV klageinstans. Siden det nå fantes en dagpengesak, så kunne ikke noen annen instans i NAV gjøre noe med dagpengedelen av saken. Dette er visst på grunn av "NAV praksis" og "manglende myndighet til å ta i vedtak fra en annen avdeling".

 

Resultatet er at NAV sender inn saken min til trygderetten, men kun den tredjedelen som inneholder foredrepengene.

Dette bryter med trygderettsloven § 13 (1): 

Quote

[...] Oversendelsesbrevet skal inneholde en beskrivelse av det faktiske grunnlaget ankemotparten bygger på, partenes påstandsgrunnlag og partenes påstander.

 

At NAV kun videresender en tredjedel av saken til trygderetten betyr at jeg har ikke sjanse å få medhold.

 

Er det noen som vet hvordan jeg "enkelt" kan fikse dette? Jeg hadde en times samtale med NAV klageinstans igår, men de "kan ikke gjøre noe", siden de "ikke har myndighet" til å fikse opp i denne feilen.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (8 timer siden):

En oppdatering i saken:

Jeg tar på nytt saken til trygderetten. Saken må først sendes inn til instansen man klagde til, i dette tilfellet NAV, der de sender det videre til trygderetten. I klagen til vedtaket som er påklaget, klager jeg altså på feil i veiledning, dagpenger, og resulterende foreldrepenger.

NAV nekter fortsatt å sende inn noe mer enn "foreldrepengedelen" av saken til trygderetten. Grunnen til det er at NAV (uten min viten eller vilje) opprettet en seperat dagpengesak mens den samlede saken var til behandling hos NAV klageinstans. Siden det nå fantes en dagpengesak, så kunne ikke noen annen instans i NAV gjøre noe med dagpengedelen av saken. Dette er visst på grunn av "NAV praksis" og "manglende myndighet til å ta i vedtak fra en annen avdeling".

 

Resultatet er at NAV sender inn saken min til trygderetten, men kun den tredjedelen som inneholder foredrepengene.

Dette bryter med trygderettsloven § 13 (1): 

 

At NAV kun videresender en tredjedel av saken til trygderetten betyr at jeg har ikke sjanse å få medhold.

 

Er det noen som vet hvordan jeg "enkelt" kan fikse dette? Jeg hadde en times samtale med NAV klageinstans igår, men de "kan ikke gjøre noe", siden de "ikke har myndighet" til å fikse opp i denne feilen.

Det mest naturlige er å vente på at dagpengesaken din blir behandlet. Hvis du ikke har rett på dagpenger så vil du ikke ha rett på foreldrepengene. Hvis du får innvilget dagpenger så kan du sende en begjæring om å få foreldrepengesaken din gjenopptatt.

Hvis klageinstansen sier at du ikke har rett på dagpenger så må du ta en vurdering om du skal anke den saken til Trygderetten og/eller søke om erstatning.

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Rawls said:

Det mest naturlige er å vente på at dagpengesaken din blir behandlet. Hvis du ikke har rett på dagpenger så vil du ikke ha rett på foreldrepengene. Hvis du får innvilget dagpenger så kan du sende en begjæring om å få foreldrepengesaken din gjenopptatt.

Hvis klageinstansen sier at du ikke har rett på dagpenger så må du ta en vurdering om du skal anke den saken til Trygderetten og/eller søke om erstatning.

Takk for svar.

Vedtak på "dagpengesaken" fra klageinstansen kom etter jeg hadde sendt anken til trygderetten (første gang), der jeg anket samlet dagpenge/foreldrepenge/veiledning. Siden hele saken ble behandlet hos trygderetten (trodde jeg), så så jeg ingen grunn til å klage videre på dagpengesaken seperat.

Det betyr at det nå er over 2 år siden jeg fikk siste vedtak på dagpengesaken. Jeg har kanskje mulighet til å klage videre på den, hvis den oppfyller forvaltningslovens §31:

Quote

Selv om klageren har oversittet klagefristen, kan klagen tas under behandling såframt

a. parten eller hans fullmektig ikke kan lastes for å ha oversittet fristen eller for å ha drøyd med klage etterpå, eller
b. det av særlige grunner er rimelig at klagen blir prøvd.

Ved vurderingen av om klagen bør tas opp til behandling, skal det også legges vekt på om endring av vedtaket kan medføre skade eller ulempe for andre.

Klagen kan ikke tas under behandling som klagesak dersom det er gått mer enn ett år siden vedtaket ble truffet.

a. Siden dagpengedelen egentlig skulle blitt behandlet av trygderetten

b. Siden det er snakk om 200k etter et 4 dagers forsinket meldekort.

Men det er tvilsomt at jeg får gjennomslag. Og om jeg klager videre, så anerkjenner jeg klagen som NAV opprettet på egen hånd, og svekker argumentasjonen i den samlede saken min... 

 

Både jeg og NAV har nok gjort noen bommerter her. Men man skulle tro at NAV hadde en øverste instans som kunne se på saken uten å være bundet av rød tape. Men nei...

Lenke til kommentar

 

Axefjord skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Vedtak på "dagpengesaken" fra klageinstansen kom etter jeg hadde sendt anken til trygderetten (første gang), der jeg anket samlet dagpenge/foreldrepenge/veiledning. Siden hele saken ble behandlet hos trygderetten (trodde jeg), så så jeg ingen grunn til å klage videre på dagpengesaken seperat.

Det betyr at det nå er over 2 år siden jeg fikk siste vedtak på dagpengesaken. Jeg har kanskje mulighet til å klage videre på den, hvis den oppfyller forvaltningslovens §31:

a. Siden dagpengedelen egentlig skulle blitt behandlet av trygderetten

b. Siden det er snakk om 200k etter et 4 dagers forsinket meldekort.

Men det er tvilsomt at jeg får gjennomslag. Og om jeg klager videre, så anerkjenner jeg klagen som NAV opprettet på egen hånd, og svekker argumentasjonen i den samlede saken min... 

 

Både jeg og NAV har nok gjort noen bommerter her. Men man skulle tro at NAV hadde en øverste instans som kunne se på saken uten å være bundet av rød tape. Men nei...

Bare hyggelig

 

Trygderetten kommenterer at det du klager på er egentlig dagpenger, men de viser til at klagen er sendt for sent. De tolker klagen din som at du klager på stansen av dagpenger og at klagen ble sendt mer enn 6 uker etter stansen. Det er derfor de ikke har behandlet klagen på dette temaet.

Klagen din er egentlig ikke en klage på at dagpengene ble stanset, men at du ikke fikk beskjed at dagpengene dine ble stanset og at du måtte søke på nytt. Siden du ikke har søkt på nytt så har du egentlig ikke noe dagpengevedtak å klage på.  Det mest naturlige er å sende inn et krav om erstatning, fordi anførslene dine har ingen betydning på selve stansen av dagpenger og feilaktig veiledning vil aldri være godt nok for å kunne gjenoppta saken før søknadsdato så lenge stansen i seg selv er riktig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
On 7/8/2023 at 1:28 AM, Rawls said:

Klagen din er egentlig ikke en klage på at dagpengene ble stanset, men at du ikke fikk beskjed at dagpengene dine ble stanset og at du måtte søke på nytt. Siden du ikke har søkt på nytt så har du egentlig ikke noe dagpengevedtak å klage på.  Det mest naturlige er å sende inn et krav om erstatning, fordi anførslene dine har ingen betydning på selve stansen av dagpenger og feilaktig veiledning vil aldri være godt nok for å kunne gjenoppta saken før søknadsdato så lenge stansen i seg selv er riktig.

Jeg skjønte ikke helt det som er uthevet over. Har du mulighet å forklare det?

 

 

On 7/8/2023 at 1:28 AM, Rawls said:

Trygderetten kommenterer at det du klager på er egentlig dagpenger, men de viser til at klagen er sendt for sent. De tolker klagen din som at du klager på stansen av dagpenger og at klagen ble sendt mer enn 6 uker etter stansen. Det er derfor de ikke har behandlet klagen på dette temaet.

Ja, siden NAV lot være å sende informasjon om 2/3 av saken til trygderetten. Og trygderetten ser ikke ut til å ha tatt til seg informasjonen i brevet mitt til dem. Klagen om bl.a. dagpenger ble rettidig sendt inn i oktober 2019, men denne klagen nevnes aldri hos trygderetten, der de istedet referer til klagen som NAV produserte på egen hånd november 2019. 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (22 timer siden):
Rawls skrev (På 8.7.2023 den 1.28):

Klagen din er egentlig ikke en klage på at dagpengene ble stanset, men at du ikke fikk beskjed at dagpengene dine ble stanset og at du måtte søke på nytt. Siden du ikke har søkt på nytt så har du egentlig ikke noe dagpengevedtak å klage på.  Det mest naturlige er å sende inn et krav om erstatning, fordi anførslene dine har ingen betydning på selve stansen av dagpenger og feilaktig veiledning vil aldri være godt nok for å kunne gjenoppta saken før søknadsdato så lenge stansen i seg selv er riktig.

Jeg skjønte ikke helt det som er uthevet over. Har du mulighet å forklare det?

Normalt i disse sakene når dagpengene blir stanset på grunn av at meldekortet er sendt for sent så pleier dagpengesøkeren å sende en ny søknad og da er det vanlig å få innvilget fra dagen han sendte den nye søknaden. Personen kan da klage på to ting:

1: at dagpengene ble stanset fordi meldekortet ble sendt for sent

2: at han ikke fikk innvilget dagpenger før den nye søknaden ble sent.

Det første gir mening å klage på hvis man mener man hadde rimelig grunn til å sende meldekortet etter tidsfristen eller at han mener at NAV har skyld i at man ikke sendte meldekortet innen fristen (altså klage på forhold som skjedde før dagpengene ble stanset).

Det andre gir mening å klage på hvis man mener NAV har skyld i at man ikke sendte den nye søknaden tidligere (altså klage på forhold som skjedde etter at dagpengene ble stanset). Dette punktet vil man aldri vinne frem i en vanlig klagesak fordi søknaden kan tidligst bli innvilget fra søknadsdato uavhengig av om NAV har skyld i dette eller ikke (jf folketrygdloven § 22-13 femte). Så hvis man finner ut at du ikke vinner frem på punkt 1 så vil du heller ikke motta mer dagpenger på punkt 2. I en slik sak så må man søke erstatning for å kunne vinne frem.

 

Axefjord skrev (På 25.7.2023 den 20.12):

Ja, siden NAV lot være å sende informasjon om 2/3 av saken til trygderetten. Og trygderetten ser ikke ut til å ha tatt til seg informasjonen i brevet mitt til dem. Klagen om bl.a. dagpenger ble rettidig sendt inn i oktober 2019, men denne klagen nevnes aldri hos trygderetten, der de istedet referer til klagen som NAV produserte på egen hånd november 2019. 

Trygderetten er veldig streng på klagefrister og når de konkluderer med at den er brutt så vil de ikke ta stilling til det som er klaget for sent. De skal ha mottatt alt du skriver i klagen så de skal ha sett det du har sendt inn, men de pleier ikke å skrive noe om det i kjennelsen (annet enn å kommentere at det er sendt etter fristen). Husk at det de skriver om dine anførsler i kjennelsen bare er et utdrag og at de ikke kommenterer alt du har skrevet.

Hva mener du med at klagen om dagpenger fra oktober 2019 ble sendt innen tidsfristen? Dagpengene dine ble stanset i juni 2019. Dersom den første klagen du sendte ikke var innenfor tidsfristen for stansen på dagpenger så vil de heller ikke ta hensyn til de etterfølgende klagene selv om disse er sendt innen tidsfristen. Krikkert kommenterte klagefristen i innlegg nr 8 i denne tråden.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Rawls said:

Normalt i disse sakene når dagpengene blir stanset på grunn av at meldekortet er sendt for sent så pleier dagpengesøkeren å sende en ny søknad og da er det vanlig å få innvilget fra dagen han sendte den nye søknaden. Personen kan da klage på to ting:

1: at dagpengene ble stanset fordi meldekortet ble sendt for sent

2: at han ikke fikk innvilget dagpenger før den nye søknaden ble sent.

Det første gir mening å klage på hvis man mener man hadde rimelig grunn til å sende meldekortet etter tidsfristen eller at han mener at NAV har skyld i at man ikke sendte meldekortet innen fristen (altså klage på forhold som skjedde før dagpengene ble stanset).

Det andre gir mening å klage på hvis man mener NAV har skyld i at man ikke sendte den nye søknaden tidligere (altså klage på forhold som skjedde etter at dagpengene ble stanset). Dette punktet vil man aldri vinne frem i en vanlig klagesak fordi søknaden kan tidligst bli innvilget fra søknadsdato uavhengig av om NAV har skyld i dette eller ikke (jf folketrygdloven § 22-13 femte). Så hvis man finner ut at du ikke vinner frem på punkt 1 så vil du heller ikke motta mer dagpenger på punkt 2. I en slik sak så må man søke erstatning for å kunne vinne frem.

Takker igjen, jeg skal prøve denne løypa i parallell da, men jeg håper jeg ikke spenner fot for trygderettssaken.

 

7 minutes ago, Rawls said:

Trygderetten er veldig streng på klagefrister og når de konkluderer med at den er brutt så vil de ikke ta stilling til det som er klaget for sent. De skal ha mottatt alt du skriver i klagen så de skal ha sett det du har sendt inn, men de pleier ikke å skrive noe om det i kjennelsen (annet enn å kommentere at det er sendt etter fristen). Husk at det de skriver om dine anførsler i kjennelsen bare er et utdrag og at de ikke kommenterer alt du har skrevet.

Hva mener du med at klagen om dagpenger fra oktober 2019 ble sendt innen tidsfristen? Dagpengene dine ble stanset i juni 2019. Dersom den første klagen du sendte ikke var innenfor tidsfristen for stansen på dagpenger så vil de heller ikke ta hensyn til de etterfølgende klagene selv om disse er sendt innen tidsfristen. Krikkert kommenterte klagefristen i innlegg nr 8 i denne tråden.

Jeg har kommentert krikkerts innlegg angående dette. 

Ifølge NAVs informasjon på nettsidene: Ved for sent meldekort kan en bli avmeldt som arbeidssøker, og en skal få melding om det. Det er tydelig ved chat med NAV ca 2 uker etter dagpengestoppet av dagpengemottaker ikke har fått informasjon om dette. Selv ikke ved innlogging på NAV, eller selv ved chat-kontakt med NAV. 

Jeg ser at tidligere saker indikerer at man må oppdage dagpengestoppen selv ved å følge med på bankkontoen, men de sakene brukte ikke informasjonen over fra NAV som argument. Jeg mener at når NAV feilinformerer, så er dem ansvarlig. Men som du sier, det er kanskje erstatningssak som er riktig å bruke.

 

 

Jeg skal be om muntlig behandling hos trygderetten, og håper jeg får det. Det er eneste muligheten jeg har til å utgreie saken hos dem. I en muntlig behandling vil jeg og NAV kanskje kunne få løst problemene i riktig rekkefølge. 

 

 

Jeg ble forsåvidt oppringt av NAV klageinstans her om dagen. Det var første gang på 4 år. Men på et kvarter greide vi å finne ut hvorfor NAV ikke behandler saken skikkelig:

- Etter samlet klage på dagpenger, foreldrepenger, veiledning oktober 2019, oppretter NAV en egen dagpengesak (november 2019) i dagpengemottaker sitt navn, men uten hennes viten eller vilje. 

- NAV foreldrepenger og klageinstansen, som har behandlet den samlede saken, kan ikke røre dagpengedelen siden den er behandlet* hos en annen avdeling. Klageinstansen kunne ikke gjøre noe med det, selv om NAV gjorde en feil.

- Av samme grunn vil ikke NAV sende informasjon om dagpenger eller veiledning til trygderetten. Selv om klagen min inneholdt disse delene, og trygderettsloven sier de skal gjøre det. Nav klageinstans hadde ikke "myndighet" til å gjøre noe annet. Et byråkratisk problem, skapt av NAVs oppdeling i vanntette avdelinger.

 

*Les:mishandlet. Saken ble behandlet uten informasjon fra sakens første 6mnd, og avslaget henviser til feil klage og påpeker at den ble levert for sent... 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (18 timer siden):

Ifølge NAVs informasjon på nettsidene: Ved for sent meldekort kan en bli avmeldt som arbeidssøker, og en skal få melding om det. Det er tydelig ved chat med NAV ca 2 uker etter dagpengestoppet av dagpengemottaker ikke har fått informasjon om dette. Selv ikke ved innlogging på NAV, eller selv ved chat-kontakt med NAV. 

Jeg ser at tidligere saker indikerer at man må oppdage dagpengestoppen selv ved å følge med på bankkontoen, men de sakene brukte ikke informasjonen over fra NAV som argument. Jeg mener at når NAV feilinformerer, så er dem ansvarlig. Men som du sier, det er kanskje erstatningssak som er riktig å bruke.

Ja jeg tenker at det vil være en erstatningssak fordi hvis du hadde fått god informasjon om at dagpengene var stoppet så ville stansen fortsatt vært riktig.

 

Axefjord skrev (18 timer siden):

Jeg ble forsåvidt oppringt av NAV klageinstans her om dagen. Det var første gang på 4 år. Men på et kvarter greide vi å finne ut hvorfor NAV ikke behandler saken skikkelig:

- Etter samlet klage på dagpenger, foreldrepenger, veiledning oktober 2019, oppretter NAV en egen dagpengesak (november 2019) i dagpengemottaker sitt navn, men uten hennes viten eller vilje. 

- NAV foreldrepenger og klageinstansen, som har behandlet den samlede saken, kan ikke røre dagpengedelen siden den er behandlet* hos en annen avdeling. Klageinstansen kunne ikke gjøre noe med det, selv om NAV gjorde en feil.

- Av samme grunn vil ikke NAV sende informasjon om dagpenger eller veiledning til trygderetten. Selv om klagen min inneholdt disse delene, og trygderettsloven sier de skal gjøre det. Nav klageinstans hadde ikke "myndighet" til å gjøre noe annet. Et byråkratisk problem, skapt av NAVs oppdeling i vanntette avdelinger.

 

*Les:mishandlet. Saken ble behandlet uten informasjon fra sakens første 6mnd, og avslaget henviser til feil klage og påpeker at den ble levert for sent... 

Regelverket er ganske omfattende og saksbehandlere jobber med kun en ytelse. Det betyr at når en klagesak kommer inn som gjelder flere ytelser så lages det flere klagesaker (en for hver ytelse). Saksbehandlerne som tar disse klagene har ikke kompetanse til å behandle begge ytelsene (jeg vet ikke om det er like spesialisert i klageinstansen, men jeg vil tro det samme gjelder der). Det vil derfor være dårlig ide for en enhet å behandle en annen enhet sine klager.

I denne saken så burde den egentlig først og fremst blitt behandlet som en klage på dagpenger, selv om jeg har forståelse for at den blir behandlet av begge enheter.

 

Trygderetten skriver at klagen på dagpenger er avvist og at de påpeker at det ikke er klaget på avvisningen. I slike tilfeller skal i utgangspunktet ikke klagen på dagpenger behandles av Trygderetten. De gir et veldig klart inntrykk at hele dagpengesaken er ferdigbehandlet (i hvertfall det som er relevant for Trygderetten). Hvis dette ikke stemmer så er dette veldig dumt. Saken hørtes ut som et rot og da blir det i så fall spørsmål om det er foreldrepenger som har sendt feil informasjon til Trygderetten eller om det er dagpenger som ikke har skjønt at de må informere foreldrepenger om hva som har skjedd i saken, hvis det har skjedd forandringer etter at foreldrepenger sendte saken til Trygderetten.

Jeg tenker likevel at Trygderetten har tolket klagen på dagpenger feil, da du ikke klager på selve stansen.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Rawls said:

Ja jeg tenker at det vil være en erstatningssak fordi hvis du hadde fått god informasjon om at dagpengene var stoppet så ville stansen fortsatt vært riktig.

 

Regelverket er ganske omfattende og saksbehandlere jobber med kun en ytelse. Det betyr at når en klagesak kommer inn som gjelder flere ytelser så lages det flere klagesaker (en for hver ytelse). Saksbehandlerne som tar disse klagene har ikke kompetanse til å behandle begge ytelsene (jeg vet ikke om det er like spesialisert i klageinstansen, men jeg vil tro det samme gjelder der). Det vil derfor være dårlig ide for en enhet å behandle en annen enhet sine klager.

I denne saken så burde den egentlig først og fremst blitt behandlet som en klage på dagpenger, selv om jeg har forståelse for at den blir behandlet av begge enheter.

 

Trygderetten skriver at klagen på dagpenger er avvist og at de påpeker at det ikke er klaget på avvisningen. I slike tilfeller skal i utgangspunktet ikke klagen på dagpenger behandles av Trygderetten. De gir et veldig klart inntrykk at hele dagpengesaken er ferdigbehandlet (i hvertfall det som er relevant for Trygderetten). Hvis dette ikke stemmer så er dette veldig dumt. Saken hørtes ut som et rot og da blir det i så fall spørsmål om det er foreldrepenger som har sendt feil informasjon til Trygderetten eller om det er dagpenger som ikke har skjønt at de må informere foreldrepenger om hva som har skjedd i saken, hvis det har skjedd forandringer etter at foreldrepenger sendte saken til Trygderetten.

Jeg tenker likevel at Trygderetten har tolket klagen på dagpenger feil, da du ikke klager på selve stansen.

Jeg tror du treffer spikeren på hodet. NAV har i andre saker vært enkel å forholde seg til, men når det først blir krøll en gang, så baller det på seg.

Jeg savner et overordnet organ som kan rydde opp i en rotete sak. Når høyeste organ i NAV ikke kan røre deler av saken, så blir det umulig å komme noen vei.

Og når informasjonen til Trygderetten må gå via NAV, som "oversetter" den, så opererer ikke Trygderetten med objektiv informasjon heller.

 

Men takk, jeg brukte litt av det du skrev i "merknad til Trygderetten", som heldigvis går direkte til Trygderetten.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...