Switters Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Hei! Jeg har en datter på 15 som plutselig har begynt å spille en del, og det går mest i Fortnite for tida. Min PC ble bygget for maaaange år siden, men har en følelse at det duger for Fortnite i 1920x1080. Hun er ikke så kravstor. CPU er klokket til 4ghz(i/ 2600 nonK) men er jo gammel. Hva er egentlig max av GPU som er fornuftig å kaste på denne? Uten at det koster en arm? Har Sapphire HD 7950. Har vel 950mhz core stock. Har testet å klokke denne tidligere, og da gikk 1150 fint, men idag får jeg rare småfeil allerede om jeg endrer 5mhz, så mistenker egentlig at drivere o.l. som ikke oppdateres lenger lager litt krøll... Endret 13. desember 2022 av Switters Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Hvor mye har du tenkt å spytte i? Jeg ville ikke* gått mer enn gtx 1660 eller rtx 2060. *EDIT: rettet på setningen, manglet et ord der Endret 13. desember 2022 av Greddi Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Synd det ikke er 2600k, den er legendarisk og kan lett overklokkes til 4,8 - 5ghz. Enig i at 2060 er passende, med k versjonen så kunne man også ha prøvd 2080. Helst 16gb ram. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 13. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2022 Takker for svar ja:) 1660 eller 1660Ti er noe jeg har vært såvidt innom ja. Har ikke tenkt så langt som til hvor mye eller om jeg vil legge noe i det, har ikke fulgt godt nok med de siste årene.... Men GPU prisene nå er jo helt koko, og jeg vil anta at at dette også har påvirket verdien av eldre kort, eller i alle fall prisingen av de:) Hva mener dere er "slå-til-pris" på et 1660Ti f.eks? Og burde kanskje vurdert 16GB RAM også ja, har 8GB idag. Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Ser ikke ut som at det store forskjeller mellom 1660 Ti og 2060 på finn i hvert fall, mellom kr 1500-2500. Ville gått for 2060 i så fall. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 8 gig ram holder dessverre ikke til stort i dag. Selv kontorarbeid kan dette være krevende. Om du ikke tenker å bytte ut noe større kan også et 1070 til en tusing være verdt å se på, eventuelt TI varianten. Så kan du se hvordan det går. Gutten min spiller fortnite med 6600k og mitt gamle 970 i 1080p uten problemer. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 13. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2022 Får sjekke Finn litt fremover da, fordelen er at jeg ikke har det travelt🙂 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Nvidia RTX 3050 eller Radeon RX 6600 om du skal ha nye kort. Svakere kort enn det er også brukenes. Ellers så er det mye brukt (f.eks GTX 1660). En oversikt over forskjellige kort her: GPU Benchmarks Hierarchy 2022 - Graphics Card Rankings | Tom's Hardware (tomshardware.com) Det er en fordel om skjermkortet har 6 eller 8 GB vram, 4 GB er litt lite. Endret 13. desember 2022 av Svein M Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Hehe, min datter er også 15 og spiller Fortnite, hun kjøpte seg en ferdig pc fra Power med DnB tilbud tidligere i år, den har 1660 og hun er fornøyd iallefall, hun kunne fint ha kjøpt seg en pc med 3090 men er gniten på penga, men er nok derfor hun har penger, lært av eksperten 🤪 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 (endret) Ville gjort ho en tjeneste og kjøpt en ny pc. I5 2600 er en 10 generasjon gammel CPU og kommer til å holde tilbake ett nytt grafikkort veldig. Er på tide å innse at denne PCen har gjort sitt. Ingen vits i å kaste bort penger på en pc der CPU uansett kommer til å holde alt tilbake. Blir litt som å kjøpe ny motor til en 20 år gammel bil. Bedre å mekke ny pc, med alt nytt av CPU, ram osv. Så har du noe som kan vare i mange å fremover. Eks: https://www.netonnet.no/art/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/lenovo-lenovo-legion-t5-26iab7-non-es-intel-core-i5-12400f-16gb-1tb-rtx3060-12gb-w11h-nonrsek/1025360.11514/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prospecting_conversion_prisjakt-prisjamforelse_no Endret 13. desember 2022 av PgUp Lenke til kommentar
Switters Skrevet 13. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2022 Nørden i meg vil jo gjerne ha noe nytt, men så lenge hun er fornøyd, så tenker jeg å ikke legge for mye i det. PCen brukes ellers kun til helt enkle oppgaver, og man vet aldri hvor lenge denne interessen vil vare. Den kom veldig brått, og tviler på at hun ofrer FPS en tanke😁 I og med at resten er så gammelt, var tanken å få tak i noe som gjør den bedre til spill, men ikke noe som er så kraftig at ikke CPU klarer å mate på greit🙂 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. desember 2022 Del Skrevet 13. desember 2022 Switters skrev (32 minutter siden): Nørden i meg vil jo gjerne ha noe nytt, men så lenge hun er fornøyd, så tenker jeg å ikke legge for mye i det. PCen brukes ellers kun til helt enkle oppgaver, og man vet aldri hvor lenge denne interessen vil vare. Den kom veldig brått, og tviler på at hun ofrer FPS en tanke😁 I og med at resten er så gammelt, var tanken å få tak i noe som gjør den bedre til spill, men ikke noe som er så kraftig at ikke CPU klarer å mate på greit🙂 Ville nok lett etter noe brukt da. 1070 f.eks til rundt 1000 som nevnt. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. desember 2022 Del Skrevet 14. desember 2022 HD 7950 har vel 925mhz som standard boost frekvens. Ellers så vil jeg si at 16gb RAM er bra å ha, og også en SSD disk. Ellers så er det stor forskjell fra spill til spill hvor mye cpu de trenger eller har nytte av. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 14. desember 2022 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2022 Mitt Sapphire er en OC variant med 950mhz ja:) SSD har vært med siden starten, nå sist oppgradert til en Samsung EVO 960 512GB. Hadde fra gammelt av skrudd av pagefile også, men det ga en del kræsj når gamingen begynte ja😁 Lenke til kommentar
Switters Skrevet 18. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2023 Da ble det til at jeg plukket opp et 1070TI til tusenlappen. Fikk også tak i en i7 2700k og 16GB RAM. Er det fortsatt nødvendig å gjøre en grundig rens(DDU??) når jeg skal bytte fra amd til nvidia, eller er avinstallereringsprogrammet godt nok? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. januar 2023 Del Skrevet 18. januar 2023 Det kan godt hende du slipper unna med å ikke bruke DDU. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 19. januar 2023 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2023 Var jo ikke mye stress med DDU, så ble til at jeg kjørte dette. Problemet fikk jeg da jeg satt inn 170TI etterpå... Vifter går og det lyser i logoen, men HK stopper på Q-code 62, installation of the PCH runtime. Samtidig lyser boot device LED. Har googlet meg frem til at dette ofte skyldes GPU, men også at det kan skyldes skadet PCIe spor eller BIOS-versjon. Får jo ikke nyere BIOS til Z68 nå om dagen, og alt fungerer med en gang når jeg setter inn HD7950 igjen. Får også samme feilen i det andre PCIe sporet, så det ligger ikke der heller... Noen som har noen tips? Skulle gjerne hatt en annen PC å teste kortet i, men har ikke det dessverre:( Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Switters skrev (2 minutter siden): Var jo ikke mye stress med DDU, så ble til at jeg kjørte dette. Problemet fikk jeg da jeg satt inn 170TI etterpå... Vifter går og det lyser i logoen, men HK stopper på Q-code 62, installation of the PCH runtime. Samtidig lyser boot device LED. Har googlet meg frem til at dette ofte skyldes GPU, men også at det kan skyldes skadet PCIe spor eller BIOS-versjon. Får jo ikke nyere BIOS til Z68 nå om dagen, og alt fungerer med en gang når jeg setter inn HD7950 igjen. Får også samme feilen i det andre PCIe sporet, så det ligger ikke der heller... Noen som har noen tips? Skulle gjerne hatt en annen PC å teste kortet i, men har ikke det dessverre:( Kan du sende bilde av PCI-porten? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Skal ikke være nødvendig med nyere bios for å få 1070ti til å fungere. Kan jo selvsagt være defekt kort du har fått. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 19. januar 2023 Del Skrevet 19. januar 2023 Har hatt lignede problemer når jeg byttet fra Nvidia til AMD. For min del løste det seg med å fjerne batteri også resette Bios. Kan jo være verdt å prøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå