Gå til innhold

Historisk gjennombrudd i fusjonsforskning


Enceladus

Anbefalte innlegg

Uansett hvilket design som blir en suksess så snakker vi nok om noen tiår før det blir satt i produksjon, til tross for gjennombruddet så gjenstår det veldig mye arbeid og mange problemer som må løses.
Selv om det er blitt en morsomhet med "fusjonskraft er 30 år unna" så tror jeg vi er nærmere nå enn vi har vært tidligere.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tronhjem skrev (2 timer siden):

Hvor egnet denne teknologien er i et kraftverk skal jeg ikke uttale meg om, men jeg mistenker at det er et hint at de miljøer som forsker på å fusjonskraftverk forsøker hoolde på plasmaet ved hjelp av magnetfelt. Og der klarer man fortsatt ikke få fusjonsprossene til å gå lenge nok til å gi mer nergi ut enn den som puttes inn. Jeg er (desverre) ikke optimistisk til at fusjonskraft blir et alternativ i nær fremtid. 

Ja dette er nok ikkje som vi får utnytta i nær framtid.
Dette er likevel eit viktig gjennombrudd som proof of concept som viser at det ikkje berre er ein teoretisk muligheit for å hente ut energi frå eit materiale.

Då Wright brødrene i 1903 klarte å ta den fyrste flyginga på 36 meter så var dei langt unna eit fly som kunne tene eit fornuftig formål, men det at det i det heile tatt var mogleg å ta av frå bakken utan bruk av ballong beviste at det var potensiale i å vidareutvikle teknologien.

Det viktigaste for fusjonsforskninga er at det blir lettare å få finansert framtidig forskning og utvikling ettersom det no er bevist at denne teknologien har eit potensiale for å bli veldig verdifull.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, nebrewfoz said:

Ja, om 40 år er det sikkert løst.
(/ironi)

Det kan være løst om 40 år. ITER skal stå ferdig i 2025. Gi de 20 år på forskning og utvikling for å gjøre teknologien om til en kommersiell løsning og 10 år på å bygge det første kraftverket, så kan det stå klart om 32 år. (Selv om tidligere tidsestimat har bommet betyr det ikke at de alltid vil bomme.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det kan være løst om 40 år. ITER skal stå ferdig i 2025. Gi de 20 år på forskning og utvikling for å gjøre teknologien om til en kommersiell løsning og 10 år på å bygge det første kraftverket, så kan det stå klart om 32 år. (Selv om tidligere tidsestimat har bommet betyr det ikke at de alltid vil bomme.)

Nå har jo du en historie som super-optimist hva tidsfrister angår, så hvis vi ganger 32 med 3 er vi kanskje nærmere sannheten.
(Den som lever får se.)

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (21 timer siden):

Presseomtalen av dette gjennombruddet forteller at de klarte å hente ut 3 MJ energi og brukte 2 MJ energi på å sette i gang fusjonsreaksjonen. Reaksjonen var over på 2 lyscm (som er ca. ti opphøyd i minus ellevte sekund).

...

Som jeg skrev så var det 2 MJ i form av laserlys levert til målobjektet.   For å få denne energimengden laserlys kreves det mye elektronikk, styring, batterier/kondensatorer osv.  Selvutladning på batterier og kondensatorer er noe som bør tas med i regnestykket og hvor mye elektrisk energi som brukes totalt.  Tap i ledninger og transformering fra lavspenning til høyspenning, osv Det finnes ingen tapsfri teknologi som jeg vet om.  Det er noe som heter virkningsgrad.  

Det vi mangler er hvor mange MJ eller KWh brukes av dette eksperiment-kraftverket på inntaks-siden av bygget og hvor mye produserer det ut i form av vann som varmes opp og driver en dampturbin.   Først da vet man virkningsgraden.

F.eks. er det mange som lurer seg selv i disse dager og tror vedfyring koster ca 2,70 kr/KWh men det er gitt en optimal virkningsgrad på rentbrennende peisovn på 75% fyrt helt riktig.   En eldre ovn eller ovn som ikke fyres riktig, har fort virkningsgrad på 50% og da havner man på 4+ kr/KWh.

Før desember så var høyeste KWh pris med elektrisitet (gitt spotprisavtale og strømstøtte med nettleie og alt inkludert) på ca 2,60 kr  - men folk fyrer allikevel mye og skaper dårlig luftkvalitet ute. (Snakker da om tettbebygde strøk hvor dette er en reell helserisiko.)

(Eksempelet er utifra 60L sekk til ca 100 kr og tørr ved.   Får man veden gratis/svart blir det selvfølgelig lønnsomt gitt at man ikke betaler for forurensningen p.t.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...