Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ventilasjon VR-400 EV/


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger råd og veiledning! Vi har en ventilasjon hos oss som er 13-14 år gammel. Vi pleier i skifte filter 2 ganger i året. Tidligere har det vært greit å skifte og filter-lampen sluttet å blinke. Men det er det slik at selv om vi trykker og holder bryter 13 i 5sek, så slutter ikke varsel lampen å lyse. Er fortvilet siden jeg klarer ikke å skjønne helt hva mer skal jeg gjøre!? 

Takk for all tips dere kommer med. 

Screenshot_20221212-235052_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20221212-235639_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være knappen som har dårlig kontakt når den trykkes inn.  Prøv evt trykke bestemt og evt fra litt forskjellige kanter. Er det noen av de andre knappene som evt trenger flere trykk for å registrere at du trykker? => Bytte panel.

Hvis andre knapper er OK, prøv evt å slå av sikringen i sikringsskapet som gir ventilasjonen strøm, vente litt og slå på igjen.  I tilfelle ventilasjonsenheten trenger en "restart".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Teste det Simen1 over foreslår først.

Men sjekk også ut om dere har skiftet "type filter" i det siste. Camfil har jeg veldig god erfaring med, på over 200k m2 bygningsmasse.

Jeg er ikke så god på småhus. Men de byggene jeg opererer på (5k m2+), har man filterbytte basert på beliggenhet og bruk av bygget.

Som bolig vil jeg tro avtrekk har liten betydning. Men omgivelser har mye større betydning.

Bor du nærmere bykjernen, med mye bilkjøring og annen aktivitet må tiluft filtreres ofte.

Bor du utenfor bykjernen er filterbyttr to ganger årlig unødvendig, mildt sagt.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 13.12.2022 den 0.40):

Kan være knappen som har dårlig kontakt når den trykkes inn.  Prøv evt trykke bestemt og evt fra litt forskjellige kanter. Er det noen av de andre knappene som evt trenger flere trykk for å registrere at du trykker? => Bytte panel.

Hvis andre knapper er OK, prøv evt å slå av sikringen i sikringsskapet som gir ventilasjonen strøm, vente litt og slå på igjen.  I tilfelle ventilasjonsenheten trenger en "restart".

Tusen takk for tipset. Prøvde det, men funket ikke. Filter knappen lyser fortsatt. 

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan tenke meg ellers (hvis det ikke er bryterpanel som er dårlig) er hvis lampen også lyser hvis ventilasjonen er blokkert/tett (hvis den har noen sensorer for det)   

Sjekk at friskluftventilen (der luften dras inn i ventilasjonsanlegget på yttervegg) ikke er tett av f.eks. is/snø, som det gjerne kan bli på nettingen foran selve hullet.  (Eller hvis ventilen ikke er renset på mange år kan det være løv eller annet som tetter.)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 13.12.2022 den 23.37):

Det kan være andre årsaker til høy trykkdifferanse. Prøv å kjør den uten filter. Er lyset fortsatt på så er det nok noe med trykksensoren eller restartbryteren. Går lyset av da så kan det være noe som hindrer luftstrømmen andre steder.

Gjorde akkurat som du sa. Men det lyser fortsatt. 

Er det da nødvendig med reparasjon eller er det noe man kan vente med? Er det slik at jeg kan slå den av for en periode (for mye ekstra kostnader for tiden) eller må ventilasjonen være på hele tiden? :)

Begynner å bli fortvilet! 😞 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (10 timer siden):

Eneste jeg kan tenke meg ellers (hvis det ikke er bryterpanel som er dårlig) er hvis lampen også lyser hvis ventilasjonen er blokkert/tett (hvis den har noen sensorer for det)   

Sjekk at friskluftventilen (der luften dras inn i ventilasjonsanlegget på yttervegg) ikke er tett av f.eks. is/snø, som det gjerne kan bli på nettingen foran selve hullet.  (Eller hvis ventilen ikke er renset på mange år kan det være løv eller annet som tetter.)

Bekager, veldig dumt spørsmål! Men hvor er det hullet? På taket eller er det på veggen ute? 🙈

Har vasket og renset alle luftilgangene i huset, men ikke sjekket det du sa. 😆

Endret av Mina1364
Lenke til kommentar
Bugle skrev (På 14.12.2022 den 0.15):

Teste det Simen1 over foreslår først.

Men sjekk også ut om dere har skiftet "type filter" i det siste. Camfil har jeg veldig god erfaring med, på over 200k m2 bygningsmasse.

Jeg er ikke så god på småhus. Men de byggene jeg opererer på (5k m2+), har man filterbytte basert på beliggenhet og bruk av bygget.

Som bolig vil jeg tro avtrekk har liten betydning. Men omgivelser har mye større betydning.

Bor du nærmere bykjernen, med mye bilkjøring og annen aktivitet må tiluft filtreres ofte.

Bor du utenfor bykjernen er filterbyttr to ganger årlig unødvendig, mildt sagt.

Hei

Tusen takk for tips og informasjon.

Vi har brukt samme type filter som det står i bruksanvisningen. Vi bor utenfor byen og pleier å bytte filter 2 ganger i året. Det startet fra februar da vi byttet filter, at varsellampet blinket fortsatt men ga seg etter 10 dager. Men denne gangen har det foregått i over en uke. 

Så tekner... Må jeg ringe til servce? Er det nødvendig eller kan jeg bare slå av hele anlegget og vente til etter januar?🙈

 

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare la det skure og gå? Det lille varsellyset om fullt filter er jo ikke en tikkende atombombe akkurat. Hvis det lille lyset er veldig plagsomt så kan du sikkert skru ventilasjonen av, men det kan bli litt dårlig luft om leiligheta er veldig lufttett. Da må du i så fall lufte litt mer med vinduer og dører. Sjokklufting nå og da koster mye mindre energi enn å ha ting på gløtt i lang tid.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Kan du ikke bare la det skure og gå? Det lille varsellyset om fullt filter er jo ikke en tikkende atombombe akkurat. Hvis det lille lyset er veldig plagsomt så kan du sikkert skru ventilasjonen av, men det kan bli litt dårlig luft om leiligheta er veldig lufttett. Da må du i så fall lufte litt mer med vinduer og dører. Sjokklufting nå og da koster mye mindre energi enn å ha ting på gløtt i lang tid.

Tusen takk. Da tenker jeg ikke på det. Trodde det var noe som MÅTTE fikses. 

Da lar jeg det bare være! 

Gooood Jul🎄🎄🎄🎄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Kan du ikke bare la det skure og gå? Det lille varsellyset om fullt filter er jo ikke en tikkende atombombe akkurat. Hvis det lille lyset er veldig plagsomt så kan du sikkert skru ventilasjonen av, men det kan bli litt dårlig luft om leiligheta er veldig lufttett. Da må du i så fall lufte litt mer med vinduer og dører. Sjokklufting nå og da koster mye mindre energi enn å ha ting på gløtt i lang tid.

Jeg er ikke så god på hverken eldre eller mindre ventilasjonsanlegg.

Men det er en dårlig idé å skru av anlegget om det er varmegjenvinning.

Mina1364 skrev (37 minutter siden):

Vi har brukt samme type filter som det står i bruksanvisningen. Vi bor utenfor byen og pleier å bytte filter 2 ganger i året. Det startet fra februar da vi byttet filter, at varsellampet blinket fortsatt men ga seg etter 10 dager. Men denne gangen har det foregått i over en uke. 

Så tekner... Må jeg ringe til servce? Er det nødvendig eller kan jeg bare slå av hele anlegget og vente til etter januar?🙈

Det er flere gode forslag over her i tråden hvor de ber deg sjekke om det er noe fysisk som hindrer luftstrømmen.

Er du også sikker på at f.eks. en plastpose eller lignende ikke dekker over tilluft eller avtrekk, en plass i kanalene?

Om du er helt sikker på at løv, skit, plast eller annet ikke dekker til hverken i kanalene eller hovedtrekk for tilluft eller avtrekk, kan det være feil i sensoren.

Forresten, da du byttet filter sist: Er du helt sikker på at all emballasje var fjernet fra filteret?

Å skru av hele anlegget, i påvente av neste service kan fungere. Men da må du være sikker på at huset ikke blir oppvarmet fra varmegjenvinning + oppvarming.

Har du varmegjenvinning og du stopper anlegget, må du forvente ekstra kostnader for oppvarming.

Lenke til kommentar
Mina1364 skrev (13 timer siden):

Bekager, veldig dumt spørsmål! Men hvor er det hullet? På taket eller er det på veggen ute? 🙈

Har vasket og renset alle luftilgangene i huset, men ikke sjekket det du sa. 😆

Vanligvis på veggen ute.  Ikke så dumt spm - sist jeg kjøpte leilighet så visste ikke selger hvor det var, og inntaket var dekket av en grå organisk "matte" på 5mm ca pga ikke ettersett på 10 år siden leiligheten var ny 🙂

Gjerne en trekantet "hatt" over et luftinntak (som har netting foran) på utevegg (flexit)

https://www.flexit.no/produkter/ventil_rist_og_kappe/utvendig_ventilkappe/ventilkappe_med_rund_tilkobling/kappe_m-nippel_stal_4x6_o100/

eller ser at Systemair kan ha en boks a la :

https://shop.systemair.com/no-NO/cvvx--315--hvit/p400164

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (På 16.12.2022 den 11.33):

Vanligvis på veggen ute.  Ikke så dumt spm - sist jeg kjøpte leilighet så visste ikke selger hvor det var, og inntaket var dekket av en grå organisk "matte" på 5mm ca pga ikke ettersett på 10 år siden leiligheten var ny 🙂

Gjerne en trekantet "hatt" over et luftinntak (som har netting foran) på utevegg (flexit)

https://www.flexit.no/produkter/ventil_rist_og_kappe/utvendig_ventilkappe/ventilkappe_med_rund_tilkobling/kappe_m-nippel_stal_4x6_o100/

eller ser at Systemair kan ha en boks a la :

https://shop.systemair.com/no-NO/cvvx--315--hvit/p400164

Tusen takk. Fant det på veggen ute med hette over! 😆

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Bugle skrev (På 15.12.2022 den 23.09):

Jeg er ikke så god på hverken eldre eller mindre ventilasjonsanlegg.

Men det er en dårlig idé å skru av anlegget om det er varmegjenvinning.

Det er flere gode forslag over her i tråden hvor de ber deg sjekke om det er noe fysisk som hindrer luftstrømmen.

Er du også sikker på at f.eks. en plastpose eller lignende ikke dekker over tilluft eller avtrekk, en plass i kanalene?

Om du er helt sikker på at løv, skit, plast eller annet ikke dekker til hverken i kanalene eller hovedtrekk for tilluft eller avtrekk, kan det være feil i sensoren.

Forresten, da du byttet filter sist: Er du helt sikker på at all emballasje var fjernet fra filteret?

Å skru av hele anlegget, i påvente av neste service kan fungere. Men da må du være sikker på at huset ikke blir oppvarmet fra varmegjenvinning + oppvarming.

Har du varmegjenvinning og du stopper anlegget, må du forvente ekstra kostnader for oppvarming.

Tusen takk for gode forklaringer. Ja, jeg har varmegjenvinning + oppvarming.  Har tatt ut filtrene og trippel sjekket for rester av embalasje. Alt ser bra ut.

Heldigvis har det nå gått ett par timer der det har stoppet og blinke. Får håpe at det fortsetter sånn. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...