Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blue Screen of Death når jeg spiller spill

Anbefalte innlegg

I dag og i går har jeg fått tre BSOD. Det har skjedd mens jeg spiller to ulike spill på Steam, Persona 5 og Grow: Song of the Evertree. Jeg har aldri fått BSOD på denne PCen før, og tenker at det kan være noe rart med den nye Nvidia-driveren 527.56. Noen flere som har opplevd BSOD i det siste? Jeg har RTX2070 Super og Windows 10.

Jeg hadde ikke annet valg enn å slå av PCen ved å holde inn AV/PÅ-knappen i ca 5 sekunder til PCen tok en reboot. Da gikk viftene på høygir, og jeg kom til en ny blåskjerm hvor jeg ikke kom videre. Slo av PCen igjen, og venta fem minutter. Slo på igjen, og gikk inn i BIOS for å se om det var noe rart der, men gikk ut igjen, og først da kom jeg inn i Windows.

Jeg har tatt sånn "Verify local files" på de to spillene i Steam. Har det noen hensikt?

Jeg har oppgradert Win10 og alle drivere, inkl grafikkort. Noe mer jeg kan gjøre for å unngå BSOD? Jeg er litt nervøs for at dette skjer igjen, og at det kan skade PCen.

Endret av KarvaBlad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør en time eller to med Stress Test med Prime95. Feiler det her kan det være minne eller CPU.

Kjør en full runde med Memtest86 for å sjekke minnet.

Kjør Furmark på full guffe for å sjekke skjermkortet.

Hold øye med temperaturer med f.eks. HWInfo64 eller HWMonitor.

Crasher det igjen kan du prøve å trykke Windows Key, Shift, Ctrl+B. Dette resetter GPU. Funker maskinen igjen da er det GPU eller GPU-drivere mest sansynlig.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Etter mye troubleshooting, prøving og feiling, oppdatering av drivere og annen software, fant jeg ut at jeg måtte skru opp PCen og prøve å finne et HW-komponent som var synderen. Det viste seg at én av RAM-brikkene var defekt, PCen ville ikke starte med kun den i, men startet med den andre. Men denne defekten ble ikke avslørt av Memory Diagnostics i Windows, så jeg har klødd meg i huet flere dager nå.

Men nå har jeg kjøpt ny RAM (32GB, DDR4, 3600Mhz) og alt funker strålende. Puh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...