Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett og bredbånd

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp et trådløst nett for å aksessere bredbånd.

Ved telefoninntaket tenkte jeg å putte på en bredbåndsruter (f.eks DLink DI-624?).

Men i stua har jeg to maskiner ved siden av hverandre som jeg ønsker skal funke med standard nettverkskort (100Mbit) mellom hverandre.

Jeg ønsker å unngå å ha to nettverkskort i hver PC.

Jeg lurte på om jeg kunne kjøre disse to PC-ene inn i en hub/switch, som igjen snakket trådløst med bredbåndsruteren.

Noen som vet om det finnes en dings som kan gjøre dette, og funke bra til mitt formål?

Eller har noen bedre forslag til løsning.??

Takker for innspill, Albe..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er en router med switch som har mulighet til å fungere i bridge mode. I enden ved telefoninntaket må du da ha tilsvarende. Jeg vet at ASUS sine WL-500g klarer dette. SMCen over tror jeg ikke klarer det. 3COM som jeg bruker selv har heller ikke denne muligheten.

Alternativt kan du kjøre med en router i telefonenden, et AP med bridging i stua + en liten switch.

-KJ

Lenke til kommentar

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...9&GrpID=16&s=pl

dette er den jeg egentlig ville finne frem til. SMC har noe triks i ermet (spes. drivere) som forbedrer ytelsen masse hvis det er SMC i begge ender, men likevel er det bra utstyr.

EDIT: dette var ikke en router, men kanskje den kan funke likevel, spesielt hvis du har Tele2 (da de gir deg flust med IP'er)

Endret av Sub-Lock
Lenke til kommentar
Alternativt kan du kjøre med en router i telefonenden, et AP med bridging i stua + en liten switch.

Takker for forslag.

Jeg tror jeg er litt ustø i terminologien her ;)

AP vet jeg ikke hva er..

Tror du at du har en link til ruter+AP+switch som klarer dette?

Gjerne så billig som mulig.....

Lenke til kommentar
Det du trenger er en router med switch som har mulighet til å fungere i bridge mode. I enden ved telefoninntaket må du da ha tilsvarende. Jeg vet at ASUS sine WL-500g klarer dette.

OK, så du mener at hvis jeg kjøper 2 stk av den asusen så skal det funke?

En i telefon-ende, og en ved PC?

Lenke til kommentar
Min løsning vil fungere fint i albe sitt tilfelle. Albe, den saken du fant selv vil også funke. Jeg valgte SMC da det var en enhet jeg har vært borti selv. Men nå vet du hva du skal se etter og kan bruke. Go for it  :D

Jeg har kikket litt på den SMCen selv, jeg, da den har en del avanserte løsninger som jeg synes ser fristende ut. (Bl.a. DDNS og SPI.) Men ikke sjangs om jeg klarer å finne noen innstilling for cascading og eller bridging på den. Her er manualen til den, og hvis du kan vise meg den innstillingen går den rett inn i den bestillingen som ligger inne for øyebliket. :D

Når det gjelder link til oppsett som klarer det, så ville følgende klare dette fint:

ASUS AP med bridging. + ASUS WL-500g + 3COM 5 port 10/100

Det vil bli enda billigere å kjøpe to WL-500g gatewayer og sette den ene i bridged AP mode, noe du kan stille inn i oppsettet.

EDIT: Det aksesspunktet jeg anbefaler er veldig avansert da det kjører et linuxbasert embedded OS. Det finnes oppsett på nett for å modifisere den kraftig. WL-500g er også tweakbar, og du kan blant annet styre utgangsstyrken på signalet fra den. Veldig grei feature der det er litt avstand mellom punktene.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Jevel sin løsning er unødvendig teknisk. Man trenger ikke gjøre det så komplisert.

Han har hengt seg opp i bridge-saken sin.

Hvis PC'ene i stua kan trekkes kabel frem til telefoninntaket, der du har tenkt til å plasserer routeren, så er min lønsing klart billigst og best.

Du får en switch med innebygget router. I mine øyne er dette den enkleste og definitvit den billigste.

Da snakker maskinene i stua med hverandre på 100Mbit og er koblet sammen med de trådløse maskinene.

Altså, hvis du kan trekke kabel fra maskinene som skal på 100Mbit frem til routeren, kjøp deg en router med innebygget 10/100Mbit switch

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...