Gå til innhold

Full stopp i boligomsetningen


Anbefalte innlegg

MrL skrev (5 minutter siden):

Noen vil nok aldri kunne kjøpe en bolig. Jeg tenker nok mer på gruppen som er en en posisjon hvor de har bevist at det klarer å betjene en høy leie hver måned men ikke får kjøpt bolig. 

Jeg sliter ihvertfall med å se en bedre løsning, klarer man ikke å dekke sine utgifter tror jeg man simpelten bare må finne seg i å ikke kunne eie bolig. 

Skjønner, jeg vet ikke hvor mye den kostnaden utgjør men spørs om den vil ha stor virkning på lang sikt når det uansett ikke er nok boliger. 

Hadde avtalen faktisk gitt deg de sparte pengene om det gikk galt, ja. Men her er det eierene som sitter igjen med regningen. 

I tillegg er de ofte langt dyrere enn en tilsvarende leilighet for leie. Så de klarer ikke nødvendigvis å dekke leien i en slik avtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (44 minutter siden):

Hadde avtalen faktisk gitt deg de sparte pengene om det gikk galt, ja. Men her er det eierene som sitter igjen med regningen. 

I tillegg er de ofte langt dyrere enn en tilsvarende leilighet for leie. Så de klarer ikke nødvendigvis å dekke leien i en slik avtale.

Ang dyrere leie så tenker jeg at da må man nedskalere størrelsen så man får råd, man kan ikke få alt i pose og sekk, det er ikke slik at vi som kjøper får den størrelsen man egentlig ønsker heller.

Og ikke minst, en stor andel av det du betaler i totalsum går nå tilbake til deg selv så det må også taes med i betrakning selvom det er dyrere leie.

Er det derimot helt hinsides urimlig leiepriser får evt. man vurdere å regulere at disse boligene kan maks ha 10% avvik fra markedspris eller lignende. 

Det er rimelig at de tar seg betalt for kostnadene av å få solgt den videre, derimot hvis de skal forsyne seg utover de tenker jeg at det er en urimlighet som burde vært regulert i en forbrukerlov eller lignende - det bør kunne løses. 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (Akkurat nå):

Ang dyrere leie så tenker jeg at da må man nedskalere størrelsen så man får råd, man kan ikke få alt i pose og sekk, det er ikke slik at vi som kjøper får den størrelsen man egentlig ønsker heller. Er det derimot helt hinsides urimlig leiepriser får evt. man vurdere å regulere at disse boligene kan maks ha 10% avvik fra markedspris eller lignende. 

Det er rimelig at de tar seg betalt for kostnadene av å få solgt den videre, derimot hvis de skal forsyne seg utover de tenker jeg at det er en urimlighet som burde vært regulert i en forbrukerlov eller lignende - det bør kunne løses. 

Men hvordan skal det gå opp i opp om en bare kan legge på 10% til sparing? Da må en jo leieeie inn i evigheten for å skaffe nok egenkapital. 

Etter hva jeg har erfart ligger de på +50% av markedspris om ikke mer. 

 

Ja det er helt urimelig. Om en holder ut 4 år av avtalen og har oppspart 4/5 av egenkaptialen men mister evnen til å opprettholde avtalen tar eieren alle de oppsparte midlene. Da har en i realiteten betalt 50% + leie i 4 år. Ganske utrolig at de får holde på slik!

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Men hvordan skal det gå opp i opp om en bare kan legge på 10% til sparing? Da må en jo leieeie inn i evigheten for å skaffe nok egenkapital. 

Etter hva jeg har erfart ligger de på +50% av markedspris om ikke mer. 

 

Ja det er helt urimelig. Om en holder ut 4 år av avtalen og har oppspart 4/5 av egenkaptialen men mister evnen til å opprettholde avtalen tar eieren alle de oppsparte midlene. Da har en i realiteten betalt 50% + leie i 4 år. Ganske utrolig at de får holde på slik!

10% til sparing? Her tenkte jeg altså på at leiepris for deleie kan avvike 10% fra normal leiepris, eksempelvis. Hvis man ikke klarer å spare må man finne seg en billigere leilighet, for man får jo vesentlig penger tilbake av et lån og rentefradrag. 
 

Kjapp stikkprøve ser jeg at de tar 9 750 i leie for 50% av en leilighet til over 7 mill på Løren, tilsvarende størrelse "brukt" leilighet kan man leie en til 20K i mnd på finn, så det så ihvertfall helt rimlig ut.

Uansett tenker jeg dette er detaljer som man kan sikkert finne en løsning igjennom på med noen små reguleringer, men man må være forsiktig å regulere for mye for selvsagt må det jo lønne seg for utbygger og - men det er mange virkemidler man kan benytte her, skattefradag for utbyggere for deleie boligere etc. 

 

 

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (19 minutter siden):

10% til sparing? Her tenkte jeg altså på at leiepris for deleie kan avvike 10% fra normal leiepris, eksempelvis. Hvis man ikke klarer å spare må man finne seg en billigere leilighet, for man får jo vesentlig penger tilbake av et lån og rentefradrag. 
 

Kjapp stikkprøve ser jeg at de tar 9 750 i leie for 50% av en leilighet til over 7 mill på Løren, tilsvarende størrelse "brukt" leilighet kan man leie en til 20K i mnd på finn, så det så ihvertfall helt rimlig ut.

Uansett tenker jeg dette er detaljer som man kan sikkert finne en løsning igjennom på med noen små reguleringer, men man må være forsiktig å regulere for mye for selvsagt må det jo lønne seg for utbygger og - men det er mange virkemidler man kan benytte her, skattefradag for utbyggere for deleie boligere etc. 

 

 

Kjenner ikke til detaljene på østlandet, kun her på vestlandet. Hadde en leilighet som også ble levert til leie eie, var 13 000 ca i leieeie og jeg leide min ut til 8-10 000. Det må såklart være en del høyere pris om en skal lage rom for sparingen. Ellers hadde de bare leid den ut uten oppsparingen og tjent like mye. Den du viser til må jo være kun renter og sparing eller noe slik. for det er lav pris for 7 mill. har du lest det med liten skrift? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (24 minutter siden):

Kjenner ikke til detaljene på østlandet, kun her på vestlandet. Hadde en leilighet som også ble levert til leie eie, var 13 000 ca i leieeie og jeg leide min ut til 8-10 000. Det må såklart være en del høyere pris om en skal lage rom for sparingen. Ellers hadde de bare leid den ut uten oppsparingen og tjent like mye. Den du viser til må jo være kun renter og sparing eller noe slik. for det er lav pris for 7 mill. har du lest det med liten skrift? 

I mitt tilfelle var det snakk om leilighet til 7,2 mill hvorav leieprisen er på 9700 kr i mnd for 50 % av boligen. Man må altså ta opp lån på 50% som er 3,6 mill som betales med lån og renter, samt felleskostnader i tillegg til leie. Dette utgjør jo mesteparten og vil trumfe en leiepris på 20K,  men det er jo normalt - det viktigste er at leieprisen er fair mot 50% av boligprisen. 

Litt usikker på hva du mener ift. til sparing og om vi er helt i sync eller om du snakker om en annen leie til eie ordning, jeg tenker på obos sin. Men om man betaler 25-30K i mnd for en leilihet i mnd som du kan leie for 20K, så går jo mer av det beløpet tilbake til en selv. Ikke minst, den leiligheten kan du fint sitte igjen med med 1 million i gevinst etter 5 år skattefritt. Leieprisen skal være rimlig høy for at det ikke skal lønne seg. Har man ikke råd får man kjøpe en leilighet med lavere verdi, slik at total mnd sum blir lavere. 

 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (4 minutter siden):

I mitt tilfelle var det snakk om leilighet til 7,2 mill hvorav leieprisen er på 9700 kr i mnd for 50 % av boligen. Man må altså ta opp lån på 50% som er 3,6 mill som betales med lån og renter, samt felleskostnader i tillegg til leie. Dette utgjør jo mesteparten og vil trumfe en leiepris på 20K,  men det er jo normalt - det viktigste er at leieprisen er fair mot 50% av boligprisen. 

Litt usikker på hva du mener ift. til sparing og om vi er helt i sync eller om du snakker om en annen leie til eie ordning, jeg tenker på obos sin. Men om man betaler 25-30K i mnd for en leilihet i mnd som du kan leie for 20K, så går jo mer av det beløpet tilbake til en selv. Ikke minst, den leiligheten kan du fint sitte igjen med med 1 million i gevinst etter 5 år skattefritt. Leieprisen skal være rimlig høy for at det ikke skal lønne seg. Har man ikke råd får man kjøpe en leilighet med lavere verdi, slik at total mnd sum blir lavere. 

 

 

 

aha, det gir mer mening ja. 

 

De avtalene vi har rundt her er det bare snakk om ett depositum. Også dekker leien "hele" lånebeløpet. ca 50% går til sparing og resten er leie til eieren. 

Og når det er gått 5 år(mener jeg på) må en klare å "kjøpe" leiligheten med de oppsparte middlene i avtalen samt egen sparing på siden om nødvendig. Klarer en ikke dette får eieren den oppsparte biten og leietaker har overbetalt leie i 5 år. Ganske tragisk, for leier. Og vekst i boligpris går ikke i favør av leietaker, men eier. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (5 minutter siden):

Tror i Oslo så går det ganske bra, folk trenger sted å bo.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/boligmarkedet-i-full-oppsving-smekkfulle-visninger/15510386/

Merker sjøl der jeg bor, før jul var det 3-4 leiligheter som slet å bli solgt og nå i februar har alt som har blitt lagt ut solgt.

Det jeg merker her hvor jeg bor er at det er utrolig lite på markedet. Jeg tror at folk vegrer seg for å selge for de vet at prisne har gått ned. Men ett par to rente økninger til nå så blir det vanskelig for folk å holde og raset kommer tenker jeg. Jeg skal iallefall hente cash i sommer for å kjøpe eiendom. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...